Stolsbalk - bärande?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Stolsbalk - bärande?

Inlägg av LittleScratch »

Ohoj där ute!

Jag funderar på att bygga om alternativt ta bort balken som stolarna sitter skruvade i för nya stolar och lägre sitthöjd. Diskuterade detta med farsan och han tror den är bärande, men plåten e nästan för tunn för att vara bärande, tycker iallafall jag :P

Finns det nån där ute som kan hjälpa mej med denna fråga? Är tacksam för alla svar!
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Stolsbalk - bärande?

Inlägg av bulten08 »

balken är helt klart bärande det inboxningen som gör att blir styv trots tunn plåt enda sätet är väl att bygga om den men ta bort skulle jag inte ens funderara på att göra./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Stolsbalk - bärande?

Inlägg av G13B »

Om du inte är jättekort så går det fint att sätta stolarna bakom balken…jag är en liten räka på 176 och det funkar utmärkt, fast jag har sänkt ratten rätt mycket för en bra körställning…

mina stolar är monterade bakom balken men dom går att dra fram över den, skulle nog inte vilja ha stolarna lägre eftersom jag använder bilen på gatan, lite svårt att fickparkera etc.

Bild
Shot at 2008-03-04
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Re: Stolsbalk - bärande?

Inlägg av LittleScratch »

Hur gör man då för att sänka ratten? Är det bara att göra en distans och skruva fast mellan rattstången och fästet? Det låter som en bra idé att sätta stolen bakom balken, men jag vill ändå sitta lågt i bilen, så de blir lite krångligt om ratten har sitt original läge :P
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Stolsbalk - bärande?

Inlägg av bulten08 »

du ska lossa på stryrväxeln innan du sänker rattstången så att den följer med och inte ligger och spänner det är 2 st u-klammorna du kan se 2 av bultarna under mattan vid rattstången de andra sitter på andra sidan sen är det bara att köpa eller göra en distans./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Stolsbalk - bärande?

Inlägg av G13B »

eller så sätter man dit en ledad stång…har en "under produktion" baserad på suzuki/mini/ford :wink:
kommer även att gå att justera rätt rejält upp och ner, då blir det lättare att komma i och ur bilen, jag kommer att sätta fast den med u-klammer i främre burröret (som iofs inte sitter där än), då kan man lätt plocka ur för besiktning eller justering i sidled/längsled

fan vad bra det låter i teorin –hoppas att det funkar nu bara :mrgreen:

//mackan
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Re: Stolsbalk - bärande?

Inlägg av LittleScratch »

Är det nån som vet om, och isåfall var man kan köpa färdiga balkar eller måste jag göra en själv?
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Re: Stolsbalk - bärande?

Inlägg av Micke G »

Jag håller på att renovera för fullt och jag har kapat ur min och golvet blir ju inte lika stabilt som med den i. Jag ska göra så att jag ska tillverka en "lägre" variant av balken, kanske 3cm hög, på så sätt kan stolen löpa över denna.
Ska iof ha i sportstolar med tillhörande underreden, vet inte om detta fungerar om du ska ha i original.

Mvh Micke
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Re: Stolsbalk - bärande?

Inlägg av LittleScratch »

Micke G skrev:Jag håller på att renovera för fullt och jag har kapat ur min och golvet blir ju inte lika stabilt som med den i. Jag ska göra så att jag ska tillverka en "lägre" variant av balken, kanske 3cm hög, på så sätt kan stolen löpa över denna.
Ska iof ha i sportstolar med tillhörande underreden, vet inte om detta fungerar om du ska ha i original.

Mvh Micke

Hur har du tänkt att bygga din balk då? Jag har funderingar kring att göra en som är som originalet, fast tjockare plåt och lägre höjd, men skulle gärna vilja ha en extremt låg balk då jag vill sitta riktigt lågt. Blir alltid goare fartkänsla närmre marken, och tyngden på föraren och eventuell passagerare hamnar lägre än original, vilket är bra för väghållningen.

Lite off topic:
Noterade även att du snart är billackerare. Något som jag funderat på att utbilda mej till. Finns det nån utbildning till de som inte kräver att man går på gymnasie? Eller hur har du gått till väga för att bli lackerare?
Är grymt tacksam om du kan svara på de Micke.
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Re: Stolsbalk - bärande?

Inlägg av Micke G »

LittleScratch skrev:
Micke G skrev:Jag håller på att renovera för fullt och jag har kapat ur min och golvet blir ju inte lika stabilt som med den i. Jag ska göra så att jag ska tillverka en "lägre" variant av balken, kanske 3cm hög, på så sätt kan stolen löpa över denna.
Ska iof ha i sportstolar med tillhörande underreden, vet inte om detta fungerar om du ska ha i original.

Mvh Micke

Hur har du tänkt att bygga din balk då? Jag har funderingar kring att göra en som är som originalet, fast tjockare plåt och lägre höjd, men skulle gärna vilja ha en extremt låg balk då jag vill sitta riktigt lågt. Blir alltid goare fartkänsla närmre marken, och tyngden på föraren och eventuell passagerare hamnar lägre än original, vilket är bra för väghållningen.

Lite off topic:
Noterade även att du snart är billackerare. Något som jag funderat på att utbilda mej till. Finns det nån utbildning till de som inte kräver att man går på gymnasie? Eller hur har du gått till väga för att bli lackerare?
Är grymt tacksam om du kan svara på de Micke.
Jag ska tillverka en helt ny, bockar en plåt 1mm tror jag det blir räcker nog till.
Jag har gått en KY-utbildning i Norrköping på 40v, är 28år så det är ju en vuxenutbildning kan man säga, det är bara det att detta är det sista året dom har denna utbildningen, sen finns det bara utbildningar för såna som är arbetslösa, tro mig jag letade som attan innan jag hittade denna i Norrköping.

Mvh Micke
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Re: Stolsbalk - bärande?

Inlägg av LittleScratch »

Jag har hittat färdiga balkar att köpa på Dalhems :D Bara de att en till rodchange modell kostar 830:-! Söker man på X member så dyker den upp. Tänkte de kanske e nån mer än mej som vill veta sånt :P
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Skriv svar