Jana´s Mini Van - 65
Jana´s Mini Van - 65
Tjenare äntligen har man hittat ett kojforum
Här är historien om den nyaste bilen i garaget :
Efter att ha ståt stilla i några år i stockholmstrakten så kom den äntligen ner till garaget här i Göteborg
Håller på att få fram så mycket jag kan om bilen , det jag hittils kommit fram till är kort och gott detta :
Mini Van - 65 Uppdaterat 26/12-10
1380cc Motor byggd på MG1300 block
Dubbla HS2 förgasare med matchade 2½" Trattar & PiperX filter
Portad Longman topp
Vass kam
Hepolite högkompskolvar
Balanserad / Viktad bottendel
Helsynkad växellåda
2,9:1 slutväxel
Cooper S drivknutar / axlar (?)
Cooper S bromsar fram
1275GT trummor bak
Cooper S 4½ fäljar med Yokohama A008 däck
Recaro stol med Monolita ratt och paddy gaspedal
Fristående Varvräknare
Vinterpyssel
Batterit va kasst och fick bytas innan den startades upp efter att pumpen fått gå länge länge
Tyvärr hade kopplingen sagt upp sig eller rättare sagt hydraliken / mekaniska
Så det blev att byta :
Kopplingskåpa till en bättre beg - Högglanspolarad
Ny kopplingsarm / axel / muttrar / urtrampningslager
Slavcylinder / Huvudcylinder (antagligen va båda original sen 1965)
Men som vanligt jälvas alltid nått , kopplingsslangens gängor mådde inte bra o jana hade påskstängt
Men bara den är klar så är den iprincip färdig för våren08 !
Medans kopplingen fixades så pallades bilen upp o blev av med runt 10-15 kg underredsmassa och blev lackad under istället , och . . INGEN ROST ! förutom ett litet hål i plåten under ena bärarmen bak som snabbt försvann...
Lite bilder
Tips och mera historia / fakta uppskattas gärna !
Mvh Andreas
Här är historien om den nyaste bilen i garaget :
Efter att ha ståt stilla i några år i stockholmstrakten så kom den äntligen ner till garaget här i Göteborg
Håller på att få fram så mycket jag kan om bilen , det jag hittils kommit fram till är kort och gott detta :
Mini Van - 65 Uppdaterat 26/12-10
1380cc Motor byggd på MG1300 block
Dubbla HS2 förgasare med matchade 2½" Trattar & PiperX filter
Portad Longman topp
Vass kam
Hepolite högkompskolvar
Balanserad / Viktad bottendel
Helsynkad växellåda
2,9:1 slutväxel
Cooper S drivknutar / axlar (?)
Cooper S bromsar fram
1275GT trummor bak
Cooper S 4½ fäljar med Yokohama A008 däck
Recaro stol med Monolita ratt och paddy gaspedal
Fristående Varvräknare
Vinterpyssel
Batterit va kasst och fick bytas innan den startades upp efter att pumpen fått gå länge länge
Tyvärr hade kopplingen sagt upp sig eller rättare sagt hydraliken / mekaniska
Så det blev att byta :
Kopplingskåpa till en bättre beg - Högglanspolarad
Ny kopplingsarm / axel / muttrar / urtrampningslager
Slavcylinder / Huvudcylinder (antagligen va båda original sen 1965)
Men som vanligt jälvas alltid nått , kopplingsslangens gängor mådde inte bra o jana hade påskstängt
Men bara den är klar så är den iprincip färdig för våren08 !
Medans kopplingen fixades så pallades bilen upp o blev av med runt 10-15 kg underredsmassa och blev lackad under istället , och . . INGEN ROST ! förutom ett litet hål i plåten under ena bärarmen bak som snabbt försvann...
Lite bilder
Tips och mera historia / fakta uppskattas gärna !
Mvh Andreas
Senast redigerad av AndreasT den 27 december 2010 kl. 00:03, redigerad totalt 3 gång.
Alla som har skrapat underredsmassa borde få en medalj eller nåt.
Bara att skrapa en bil är ju ett jättejobb men när man har skrapat 4-5 bilar kan man ställa frågan till sig själv hur man egentligen är funtad som ger sig på detta...??
Du nämde något om en ratt säkningssats, låter spännande. Skulle du kunna förklara mer ingående vad det går ut på/ hur det går till??
Jag är lite ny i koja världen så jag har inte koll på allt , ..ännu
Bara att skrapa en bil är ju ett jättejobb men när man har skrapat 4-5 bilar kan man ställa frågan till sig själv hur man egentligen är funtad som ger sig på detta...??
Du nämde något om en ratt säkningssats, låter spännande. Skulle du kunna förklara mer ingående vad det går ut på/ hur det går till??
Jag är lite ny i koja världen så jag har inte koll på allt , ..ännu
Vänta bara till när jag blir stor...!!!
Liten uppdatering !
En bättre beg kopplingkåpa + urtrampninglager + axel + arm + bultar sitter nu på plats !
Hela bilen har varit plåtren under och i hjulhus och är nu lackade och säkert 10 kg lättra än innan
Trösklarna runt om har varit plåtrena och är omlackade (brukslackade) samma med all ytrost som fanns på gångjärn osv
Nu ska kopplingen justeras in och ev slavcylindern renoveras + ratt sänkningssatsen + varvräknare fixas
Sen är det bara o vänta på bättre vänder o sen ut o användas !
En bättre beg kopplingkåpa + urtrampninglager + axel + arm + bultar sitter nu på plats !
Hela bilen har varit plåtren under och i hjulhus och är nu lackade och säkert 10 kg lättra än innan
Trösklarna runt om har varit plåtrena och är omlackade (brukslackade) samma med all ytrost som fanns på gångjärn osv
Nu ska kopplingen justeras in och ev slavcylindern renoveras + ratt sänkningssatsen + varvräknare fixas
Sen är det bara o vänta på bättre vänder o sen ut o användas !
Re: Jana´s Mini Van - 65
Besiktning är beställd !
Det blev ny :
Huvudcylinder
Slang
Rör
Slavcylinder
Hörde därimot nått om att man måste trycka upp redigt me tryck med pluggad huvudcylinder för att den ska funka ?
Röret kommer imorn o ska bara böjas till o sen skruvas dit , ev lite gängpaj dock när huvudcylidern pluggades får hoppas de fixar sig
Det blev ny :
Huvudcylinder
Slang
Rör
Slavcylinder
Hörde därimot nått om att man måste trycka upp redigt me tryck med pluggad huvudcylinder för att den ska funka ?
Röret kommer imorn o ska bara böjas till o sen skruvas dit , ev lite gängpaj dock när huvudcylidern pluggades får hoppas de fixar sig
Re: Jana´s Mini Van - 65
Nu är allt vad som har med hydraliken bytt , därimot funkar fortfarande inte kopplingen
Rev ner kopplingskåpan idag o bytte från Heavy Duty urtrampninglager till vanligt (de vanliga är 1-2 mm högre) och bytte tillbaka till den böjda kopplingsarmen , men inte nån jävla förbättring
Imorrn blir det att förlänga pinnen som nödlösning inför besiktning o sen fortsätta leta fel
Kan vara axel+arm som är förslitna och har för mycket spel , men tycker fortfarande att fanskapet ska kunna närma sig o koppla ialla fall
Någon som vet slaglängden på slavcylindern när allt funkar ? och hur mycket axeln rör sig när allt funkar ?
(Pre verto modell)
Men på de positiva är nu att ja har lärt mej o snabbt ta ut o dit kopplingskåpa osv
Besiktning 11April
Rev ner kopplingskåpan idag o bytte från Heavy Duty urtrampninglager till vanligt (de vanliga är 1-2 mm högre) och bytte tillbaka till den böjda kopplingsarmen , men inte nån jävla förbättring
Imorrn blir det att förlänga pinnen som nödlösning inför besiktning o sen fortsätta leta fel
Kan vara axel+arm som är förslitna och har för mycket spel , men tycker fortfarande att fanskapet ska kunna närma sig o koppla ialla fall
Någon som vet slaglängden på slavcylindern när allt funkar ? och hur mycket axeln rör sig när allt funkar ?
(Pre verto modell)
Men på de positiva är nu att ja har lärt mej o snabbt ta ut o dit kopplingskåpa osv
Besiktning 11April
Re: Jana´s Mini Van - 65
Hej,
det brukar vara glapp som gör att kopplingen inte fungerar.
oftast är det kulan som inte är rund längre.
Hälsningar Lars
det brukar vara glapp som gör att kopplingen inte fungerar.
oftast är det kulan som inte är rund längre.
Hälsningar Lars
Re: Jana´s Mini Van - 65
Lalaw :
Mätte upp alla spel och ah , all mekanik förutom tryckplatta / lamell har beställts
Kan summera alla spel som va förstora :
Pedal / Axel = Nerslitet o nerslitna bussningar i pedalen ca 1mm glapp
Pedal / huvudcylinder = Ny clevis pin med hålet i pedalen va för för stort , svetsa igen o borra upp ca 1mm glapp
Slavcylinder / Arm = Glapp på ca 0.5
Stop på arm = Nerslitet
Bottom clevis pin = Nersliten 0.5 samma med hålet i armen
Kulan = runt 0.8 mm nerslitet
Räknar man utan utväxlingarna så blir det runt 3-4 mm totalt glapp i allt
Förlängde pinnen lika mycket , ställde om kopplingen o . . ingen funkade som vanligt
Provade o rulla bilen fram o tillbaka på 4ans växel , farsan satte sig i kopplade startade , la i 1ans växel o bilen stod kvar utan att rulla , dumpade kopplingen o direkt hjulspin = kopplingen funkar:)
Antagligen tryckplattan som fasnat efter 2-5års stillastående
Men endå byts :
Arm
Axel
Tryckstång slavcylinder
Bussningar pedalerna
Axeln till pedalerna
Bottom clevis pin
Fjäder
Efter de så är runt 95% av kopplingen nytt eller renoverat (bara lamell / tryckplatta som inte är bytt)
Misstänker att det sitter en diffspärr i den , va ute o körde lite på gården o ett lätt gaspådrag slutade med 4 meter svarta raka jämna sträck
Re: Jana´s Mini Van - 65
Besiktning klar utan några som helst problem
Tog en lite längre tur när ja kom hem från skövde nu idag o sån underbar bil o köra !
Helt stum i fjädringen , hela bilen blir en stor baslåda o gassvaret är lika underbart som på lotusen
Snart långtur till skövde o kinnekulle om nån vecka !
Tog en lite längre tur när ja kom hem från skövde nu idag o sån underbar bil o köra !
Helt stum i fjädringen , hela bilen blir en stor baslåda o gassvaret är lika underbart som på lotusen
Snart långtur till skövde o kinnekulle om nån vecka !
Re: Jana´s Mini Van - 65
Grattis till lyckad besiktning.
Nu blir jag själv sugen på att få ut ngn bil, undrar bara om vintern nu ska lämna Uppsala för gott snart?
Nu blir jag själv sugen på att få ut ngn bil, undrar bara om vintern nu ska lämna Uppsala för gott snart?