Låna gångjärn till flip front?

Prata om vad du vill
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av Micke G »

Det är så att jag har köpt en flip front men det tillkommer inga gångjärn så jag kan montera denna, därför undrar jag om nån vänlig själ kan låna ut sina i någon vecka så jag kan tillverka till min front, självklart står jag för frakten till och från mig.

ps. behövs det nåt mer än 2st gångjärn för att montera den?

Mvh Micke
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av minimini »

dom finns att köpa färdiga tror det var på plmini jag så dom
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av Micke G »

Klart det finns färdiga att köpa finns allt att köpa men blir ganska mycket billigare att tillverka själv.
Användarens profilbild
kez_19
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 mars 2008 kl. 08:01
Ort: Piteå

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av kez_19 »

jag har åxå tänkte att bygga egna gång järn till min koja men jag ska har dem som får huven att öpna upp inte fram..

men jag tror inte att dem gångjärn du tänker på är svårt att bygger jag tror inte att du behöver låna ett par allt du behöver är 2st plat järn en som passa att bulta på fram vagn och den andra som passa att montera på flip fronten sen en rund stång och en rör som har inner diameter som är ca: 1mm störrer tex 15mm rund stång och 16mm inv rör och bulta ihop allt klart.....
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini

http://www.michaelkerry.co.uk
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av Micke G »

kez_19 skrev:jag har åxå tänkte att bygga egna gång järn till min koja men jag ska har dem som får huven att öpna upp inte fram..

men jag tror inte att dem gångjärn du tänker på är svårt att bygger jag tror inte att du behöver låna ett par allt du behöver är 2st plat järn en som passa att bulta på fram vagn och den andra som passa att montera på flip fronten sen en rund stång och en rör som har inner diameter som är ca: 1mm störrer tex 15mm rund stång och 16mm inv rör och bulta ihop allt klart.....

Dessa är nog inga prob att tillverka:
https://www.plminishop.com/product-1235.html

Men va är detta? verkar vara lite mer invecklat:
https://www.plminishop.com/product-B-B.html

Mvh Micke
Användarens profilbild
kez_19
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 mars 2008 kl. 08:01
Ort: Piteå

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av kez_19 »

dem är brace bars altså stöd rör dem bultar fast i inner skärm när man såga ner dem strax efter stöd dämpare fäste och efter man har hissat upp fram vagn så att hjulerna är i luften så bultar man fast dem i fram vagn..

dem monteras mycket i england eftersom att det är ett krav för deras MOT (besiktiningen)att den styva upp karros som man tappa ner man såga inner skärma

jag är osäkert om det är ett krav här i sverige men det är kanske inte så dumt att montera dem iaf
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini

http://www.michaelkerry.co.uk
Användarens profilbild
humbug
Inlägg: 181
Blev medlem: 3 juli 2006 kl. 16:28
Ort: Markaryd
Kontakt:

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av humbug »

Jag tog ett par huvgångjärn från en Volvo 740 (300 kr på skroten) och micklade dit, mycket pysslande och passande. Men det blev kanonbra.
Bild
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
Användarens profilbild
kez_19
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 mars 2008 kl. 08:01
Ort: Piteå

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av kez_19 »

faaaaan jag har sett din bil en gång på nätet och kom ihåg att jag hade läst att du hade bygged flip front från 740 gång järn men hittade inte igen bilen för att titta på den igen tack för att du visade den igen
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini

http://www.michaelkerry.co.uk
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av Micke G »

humbug skrev:Jag tog ett par huvgångjärn från en Volvo 740 (300 kr på skroten) och micklade dit, mycket pysslande och passande. Men det blev kanonbra.
Bild
Är det Brace bars du har på bilden?

Mvh Micke
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av minimini »

öhhhh biligare att göra dom själv dom kostar 14 pund är det lönt ?
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
kez_19
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 mars 2008 kl. 08:01
Ort: Piteå

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av kez_19 »

för mig är det inte kosten det är att jag har gjort den själv.... visst kan man lämna in bilen och nån annan kan laga rost byta plåt sen nån annan kan lacka den och jag kan spendera massor och bulta på en massa delar men för mig känns inte som jag har gjort mycket til bilen jag vill gör så mycket jag kan själv först då tycker jag att min bil ska blir one of a kind.... :D 8)
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini

http://www.michaelkerry.co.uk
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av minimini »

ja ursäkta mej men om du nu vill göra allt själv så rer du väl ut att göra ett par gångjärn utan att ha mall
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Re: Låna gångjärn till flip front?

Inlägg av Micke G »

minimini skrev:ja ursäkta mej men om du nu vill göra allt själv så rer du väl ut att göra ett par gångjärn utan att ha mall

Varför ska du gå in och förstöra trådarna? Håll dig till ämnet och svara på frågorna du kan svara på istället....
Användarens profilbild
humbug
Inlägg: 181
Blev medlem: 3 juli 2006 kl. 16:28
Ort: Markaryd
Kontakt:

que?

Inlägg av humbug »

Micke G skrev:Är det Brace bars du har på bilden?
Får motvilligt erkänna att jag har inte en aning vad det är.
Mycket möjligt, ser det ut som sånna då? :)
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
Skriv svar