schysst radio

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

schysst radio

Inlägg av Hylsan »

Var inne på TMF och såg en schysst radio jag tänkte dela med mig av;
http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/ ... 8_21151519

1700:- är inte så farligt faktiskt, tillkommer iofs cd-växlare om man vill lyssna på CD's då den inte har nån intern sådan. Dock har den USB, och AUX In så ...vem behöver CD? :D

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: schysst radio

Inlägg av johan_palm »

COOL!!!!
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: schysst radio

Inlägg av Manne »

För oss "fossiler" som inte vill ha sånt modernt synligt. Finns det typ något som man kan ha dolt och koppla en mp3 spelare till?

m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: schysst radio

Inlägg av Hylsan »

Det är inte omöjligt faktiskt, lite pilligt men det går att göra.

Man tar en mp3-spelare kopplar till en förförstärkare (liten rackare som boostar upp signalen från mV till V)
Sen kopplar man till en vanlig bilstereo-förstärkare (som boostar ljudet ytterligare).

Förförstärkare som funkar hyffsat (man vill helst ha uppemot 2V ut, men troligtvis räcker det med 1V)
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,81900000

Ska säga att detta är rent teoretiskt då jag själv inte testat, men det borde funka rent teoretiskt :)
Funderar lite själv på att köra med denna variant, fast jag kanske tar och bygger en större förförstärkare.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: schysst radio

Inlägg av Mazze »

Hello!
Du lär knappast behöva en förförsträkare, de flesta MP3-spelare har tillräckligt hög utnivå för att driva slutsteg. (såvida man inte är ute efter att spräcka både trumhinnor och rutor) :)

Med en Sonic Impact T-amp så får man (tro det eller ej) ett jäkla tryck om man driver den med en MacBook. Jag testade av ren nyfikenhet i somras och blev mycket förvånad. Testa vettja!

T-amp: http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2148
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: schysst radio

Inlägg av Hylsan »

nja..det är väl en sanning med modifikation. Men visst det funkar nog, men ju större insignal ju mindre behöver slutsteget förstärka signalen och ju mindre slutsteget behöver förstärka desto bättre ljud. Så vr det iaf i teorin när jag gick i skola för XX antal års sedan.

Men visst, det finns säkert nymodigheter som Sonic T-amp som klarar av att det. Man kan ju inte hålla sig uppdaterad överallt :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar