ja undrar om det är nån som vet om motor och växellådsoljan är samma om motor och växelåda går på samma olja och om man fyller på på samma ställe på bilen ?? skulle vara jätte tacksam för ska snart upp till elmia med bilen och måsta värkligen måste byta ojla på den nu..
MVH Robin
Såg att Biltema har en "rak" SAE 50 mineralolja i nya katalogen. Finns under MC-avdelningen. Borde passa kojorna bra (inte på vinter då) då de som de flesta hojar har gemensan olja för motor o växellåda. Strax under 50:-/lit har jag för mig.
När ni ändå diskuterar olja, slitage och sånt. Har ju själv ingen erfarenhet av slitage eftersom min koja inte rullar ännu. Med tanke på kojamotorns konstruktion(vxl.låda o motor sdelar olja) kan man ju förlänga livslängden en del med magnet både på pickup och oljeplugg.
Någon som kör med det? Resultat?
Här nere i Sundsvall så är det rätt svårt att få tag på mineralolja Fick köra med en något lägre olja men bilen klagade inte. Dock så är det ju dags att byta oljeplugg & oljefilter (Vet dock ej vad för typ det är och vart jag kan köpa en billig sate) ;D Och då ska jag köra med den förlängda magnetpluggen!
Hissa dock upp bilen din och kolla länkaget på bilen! Fram på kåpan ska det sitta en plastmuff som ska hålla länkaget RENT från vägsalt och skit som åker upp där. Finns inget sånt så måste du köpa in ett sådant eftersom olja ska tydligen rinna ner där också? (Någon som kan bekräfta detta) Jag måste själv riva ner lådan och smörja upp och göra rent framöver! Men måste få tag på ett garage först så jag kan pilla på med bilen min *hehe*
Man borde överväga starkt innan man köper en olja som står under "MC-hyllan" då kopplingen på motorcyklar ligger i olja. Se alltså till att köpa en mineralolja som är till bil och inte till MC då det alltså är stor skillnad.
Efter mitt förra oljebyte fick jag mig en tankeställare då jag såg hur mycket spån det fanns på min "korta" magnet. Därför har jag nu bytt till den längre varianten, beställde den hos jana för ungefär 160 kronor och den fungerar bra