dörrpanel

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

dörrpanel

Inlägg av Krewlir »

Någon som vet hur man går tillväga när man gör egna dörrpaneler, eller rättare sagt, jag har kolll på det mesta, skulle bara vilja veta hur man gör längstgående linjer, om man syr eller man limmer raka linjer...
Jag hade tänkt nåt åt detta hållet: http://www.newtoncomm.co.uk/cars/mini/p ... 142&type=2
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: dörrpanel

Inlägg av El Gringo »

Original är det typ fastlimmat/värmepressat på nåt sätt! Rätt så svårt o få till hemma i garaget tror jag...
Det beror lite på vad du har som stomme med, är det hårt kan du ju inte sy, o är det poröst funkar det inte o limma! Så det beror nog på hur mycket du vill kompromissa...
Du skulle ju kunna göra stommen i typ masonit o borra ut lite små hål men nån cm mellanrum o ta en tjock tråd o trä igenom som dekorativa linjer om du är med på hur jag menar! Masoniten klär du med ett tunt lager skum innan så du har nåt o trycka in med! :)

Men ska jag vara helt ärlig så är det ett bra svårt jobb o få till det där! O till det priset på newton hade jag nog övervägt o köpa dem klara faktiskt...
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: dörrpanel

Inlägg av Krewlir »

Jag har faktiskt tänkt i de banorna angående hål i masoniten, känns som det borde gå. Masoniten är redan utsågad och klar så jag har som mål att göra egna. Det som är bra med att göra egna är att man kan använda samma galon till lite annat i bilen, snyggt att ha likadant överallt.
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: dörrpanel

Inlägg av El Gringo »

Precis!

Det är ju det som är charmen med o göra egna grejer! Om man nu får till det då... :roll:

Men ta o leta reda nån tjockare tråd/repaktigt o se till o göra så små hål som möjligt! Gör du för stora hål eller gör dem för tätt kommer du o knäcka brädan...

Sen skulle jag nog faktiskt limma på skum på hela masonitskivan om jag var du, visst, du får inte det här spåret du har på bilden du länkade till, men jag tror inte att det kommer bli så snyggt om du försöker o sänka ner hela linjer o sy ner den, kommer nog bara o vecka sig...
Men ta en liten masonitbit o prova dig fram, det kan ju inte bli mer än fel! :)
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: dörrpanel

Inlägg av johan_palm »

Jag tog stoppning som jag köpte i en tyg affär där jag även köpte själva klädseln. Stoff och stil heter affären finns i SVågetorp i malmö men finns säkert på fler ställe.

Finns bild på hur min dörrsida sur ut på http://www.garaget.org och nickname hundkojan....

sen vart ju min mor så snäll och sydde in linjerna...
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: dörrpanel

Inlägg av Krewlir »

Jag har funderat fram och tillbaka och det blir nog till att köpa färdiga dörrpaneler. Jag funderade lite på dessa: http://www.newtoncomm.co.uk/cars/mini/p ... 142&type=2.

Någon som har någon erfarenhet angående kvalité osv? Ingen som har köpt dem med färgen "light stone beige". Det är den enda färg som finns i båda dörrpanel och bakre panel.
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: dörrpanel

Inlägg av El Gringo »

Vet inget om passformen på just dörrsidor, men jag köpte en golvmatta från dem o den passade fint! Var väldigt stor skillnad mot billigare varianter med. O allt man hört om newton är ju bara bra, så det bör knappast vara några konstigheter med det!

Ang. färgen skulle jag nog maila dem eller ringa o se hur det låg till med alla färger, har kollat lite på olika saker o tycker inte att det stämmer alls! Vissa smågrejer kan fås i vilken färg som helst nästan, medan annat bara finns i en modell. Så fråga dem om det, oxå kan du ju samtidigt be om o få färgprover, det är alltid lättare o se hur det kommer se ut i verkligheten...
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: dörrpanel

Inlägg av Krewlir »

mm, mailade och frågade angående färger, de skulle skicka prover på "light stone beige". Det är egentligen den enda färgen som är intressant eftersom den finns att få både fram och bak.
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: dörrpanel

Inlägg av El Gringo »

Konstigt det där tycker jag...
De sa inget om de kunde fixa i andra färger med? För det brukar väl vara nån sorts helhet man är ute efter menar jag... :)
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: dörrpanel

Inlägg av Krewlir »

frågade jag iof inte om. Kollade bara på hemsidan vilka som färger som matchade både fram och bak. Fanns iof lite andra färger som passade ihop, typ gröna, röda, svarta osv, jag är dock ute efter en beige eller gräddfärgad eller nåt åt det hållet
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: dörrpanel

Inlägg av Krewlir »

Ni vet ingen som har galon nära kristianstad trakten. Beställer troligtvis dörrpanelerna från newton. Sen behöver jag galon till att klä lite andra grejor, vill ju gärna matcha dörrarna någonlunda :P
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: dörrpanel

Inlägg av El Gringo »

Ta en titt hos några tygaffärer så bör du hitta! Eller fråga "handarbetstanterna" i släkten om man nu får kalla dem så... :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: dörrpanel

Inlägg av Hylsan »

Krewlir skrev:Ni vet ingen som har galon nära kristianstad trakten. Beställer troligtvis dörrpanelerna från newton. Sen behöver jag galon till att klä lite andra grejor, vill ju gärna matcha dörrarna någonlunda :P
Jasså du bor i Kristianstadstrakten, trevligt med kojjor i närheten :)

Skulle rekommendera dessa, även om de inte finns i närheten,
http://www.abceurosoft.se/scripts/produ ... rmtrl.html

Be de skicka prover på de färger du är intresserad av, snabba och billiga.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: dörrpanel

Inlägg av Krewlir »

Kanon. Får gå in o kolla där när jag fått mina prover från Newton. :)
Skriv svar