Äntligen en MK1...

Visa upp din bil och läs om andras projekt
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Äntligen en MK1...

Inlägg av makervall »

Hittade en Austin 850 -66, vit med så gått som felfri röd innredning. Enligt mig, väldigt hyggligt skick. Minimalt med rost, vilket känns viktigast på en koja.
Den hade stått i garage sedan -88 och varit i sparsam drift de senaste två åren. Det som behöver göras innan besiktning är:
Fixa vätskefjädringen, den läcker på höger sida. Vad som läcker återstår att se. Är nu för låg för att köras.
Ny framruta, stor spricka i den gamla.
Plocka ur besnintank och undersöka vart det läcker. Luktar MYCKE besin i bagaget och inn i bilen. Man kan inte se att det var blött någonstans men som sag så luktar det en del.

Ja det var väll det akuta. Sen är det ju alltid småsaker som trasig backspegel, silvertape för å hålla ihop slangen till värmen mm. Men det är sånt man får ta :).

Inga bilder änu. Troligen hämtas den i helgen. Synd att söndagen är förstörd med besök av släkten ;)

Ja det var väll allt som jag vet om för tillfället. Fler överaskningar dyker säkert upp.

/Magnus
Austin 850 -66
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Äntligen en MK1...

Inlägg av johan_palm »

det är inte bara så att det är luftningsslangen till tanken som det luktar från. kanske den som är borta/sprucken?
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Äntligen en MK1...

Inlägg av makervall »

Det är mycket möjligt. Som sagt så är bilen inte hemma änu så jag har inte kollat närmare på det.

Men alla tipps är välkomna.

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen en MK1...

Inlägg av Hylsan »

håller med om att det låter som luftningsslangen, så vida förra ägaren inte är lika slarvig som jag som hade en läckande reservdunk bakom framsätet :)
Kan säga att bensin och billiga skruvmejslar inte går ihop, smälte sönder plasten helt och hållet.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Äntligen en MK1...

Inlägg av makervall »

Sådärja nu står bilen i garaget.

Har konstaterat att det troligen är bensinslangen som läcker. Ska åtgärdas snabbt... man blir hög så fort man öppnar garagedörren... Ska bara slanga ur 15 liter bensin först ;)

Sen gjorde jag en ny upptäkt när jag kom hem. Det saknas bällten fram. Fästen finns så jag antar att någon ville köra utan å tog bort dem!? Passar det med senare bälten? Skulle vara mer praktiskt med rullbälten.
Funderar även på å sätta i bälten bak då jag har två barn som kommer att åka med ibland. Men det tror jag inte ska vara något problem.

Ja, bilder kommer...

/Magnus
Austin 850 -66
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Äntligen en MK1...

Inlägg av makervall »

Det går ut ett rör längst bak på bensintanken och ner genom golvet, är det någon typ av avtappning? Det ser ut som om det skulle kunna vara runt den det läcker så jag försöker nu demontera tanken. Men lyckas inte riktigt lirka u den. Några tipps å trix?

/Magnus
Austin 850 -66
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Äntligen en MK1...

Inlägg av johan_palm »

lossa bandet som går runt tanken. Det sitter även tryckt på kanten så du får trycka loss det från den "klämmorna" med.
Skriv svar