Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Inlägg av Manne »

Någon som har koll på vilken max godkänd effekt man får ha med Cooper 7tums skivbromsar? Om man nu skulle få för sig att reg.besikta med 1275:an?

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Inlägg av johan_palm »

ahh de flesta har ingen koll på vilket motornr det ska stå plus att de inte tittar på numret ändå för till dessa bilarna har det bytats motorer kors och tvärs...
Jag bes. men 1000 med en 1275 i förra året och då sa de inget. jag föll på annat istället.
Jag har vanliga trummor på min och det sa de inget om....

kommer ha en trimmad 1275:a i år och ska nog inte vara problem...
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Inlägg av Manne »

Om man inte träffar på en kojaexpert så har du nog helt rätt. Har faktisk snackat med en som råkade ut för det dock. Bes.mannen hittade inga ventillyftarkåpor....

Hur är Cooperns skivbromsar jämfört med trummor då? Är det så mycket förbättring så det är lönt att lägga pengarna?
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Inlägg av jonas »

Vad gäller förbäbttring av bromsverkan ska det väl inte skilja så mycket vad jag vet, men har du skivor slipper du ju justera backarna i trummorna :?
Har själv besiktigat min 1000 med trummor och en 1275 motor från en MG1300GT -Inga problem!
:D
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Inlägg av bulten08 »

jag tycker att det blev betydligt bättre och och stummare bromsar när jag byte från trummor till cooper 7 tums skivor. och har inte än som många säger att bromsarna blir varma fort och skivorna blir skeva och jag kör ganska hårt och har inte vart in närheten av detta än så ska man inte köra bana så duger cooper bromsarna./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Inlägg av Manne »

Intressant...vad är skäligt att ge för en uppsättning då? Inte så lätt att få tag på. Jag vet om en omgång som skall vara renoverade till toppskick, tror till och med skivorna var nya och hubarna ingår. Pris 3500:-, lite mycket eller?
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Inlägg av johnson »

effekt som är godkända för har ja för mej var runt 120hk? Men kan mycke väl ha fel..

Undra om det är samma för metro turbo bromsar... :?
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Inlägg av lalaw »

Hej,
Det är bara att ringa bilprovningens tekniska upplysning så talar de om vad som gäller.
Jag frågade om min morris minor härom dagen, och fick reda på att den var godkänd med 1098cc motorn på 48hk +20% =58hk dock så skulle jag vara tvungen att rega om den med 1098cc motorn effekt.

En kompis har byggt en SAAB 99 -74 med en 2.0 turbomotor från en 900 -95 då fick hann uppgiften att han var tvungen att ha bromsar från en 78 eller senare samt stötdämpare av gas typ för att regga om med den nya effekten.
Hälsninagr Lars
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Inlägg av pickupkalle »

de finns ingen max effekt med tex 7" bromsar på kojjan,det enda som du behöver veta är att om du ska vara laglig så får kojjan typas om till cooper S spec och då är det MAX 126hk som gäller och skivbromsar,tror inte dom kollar om du har 7 eller 7,5"
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
knodden
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 december 2007 kl. 14:06
Ort: Söderhamn

Re: Godkänd effekt med Cooper-bromsar?

Inlägg av knodden »

jag håller på att stoppa i en golf 1,8 i en koja o när ja prata me besikningen så skulle jag klara mej me trum bromsarna utan problem..det beror tydligen på vem man pratar me på besiktningen elr vad d beror på..
Skriv svar