Köpa svets..........

Prata om vad du vill
Omega
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 juni 2007 kl. 20:35
Ort: Huddinge

Köpa svets..........

Inlägg av Omega »

Hej,planerar att köpa en Mig/Mag,får kosta upp till 10.000:-.

Har planer på en Esab,Kemppi eller en TelWin,köra med kolsyra?.3fas blir det som kommer att gälla.Upp mot 200amp.

Här finns ju många duktiga renoverare,många med erfarenhet av svetsar,bra och dåliga erfarenheter.

Någon som har bra tips att dela med sig av?

Är jag rätt ute?Vill inte ha något skräp.Har svetsat förr och får väl med lite träning damma av "kunskapen.

Tacksam för svar,

Mvh,Janne(Omega) [/b] :D
Av en slump blev det en koja,nu fattas bara en rutig keps,rallyhandskar och en lila rattmuff,sedan på med blydojjan.
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Inlägg av G13B »

jag har en kempi 180, är nog rätt "lagom", tror den kostade typ 6 lapp begagnad, (köpte den nyrenoverad av en uthyrningsfirma)

//mackan
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

vi hade en halvstor telwin på jobbet förrut ingen vidare bra svets satsa på esab eller kemppi (jag föredrar kemppi)./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Omega
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 juni 2007 kl. 20:35
Ort: Huddinge

Inlägg av Omega »

Hej igen,
Tack för era tips,har kollat runt lite och kommit fram till att det står mellan en Esab och en Kemppi,med fördel för Kemppi.TelWin har jag fimpat.

Man kanske ska hålla lite koll på en beg.

Mackan,du skrev att din var nyrenoverad,vad är det som behöver renoveras på en svets?
Är det matningen?
Tycker 6000:-låter hyggligt billigt för en sådan svets,får se om man har samma tur.
Har du kört med kolsyra?I så fall,har det fungerat bra?
Jag kommer att svetsa bilplåt och lite rör mm och har ganska höga krav på resultatet,vill inte ha en svets som står och hackar sig fram.

Mvh,Janne (omega)
Av en slump blev det en koja,nu fattas bara en rutig keps,rallyhandskar och en lila rattmuff,sedan på med blydojjan.
Omega
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 juni 2007 kl. 20:35
Ort: Huddinge

Inlägg av Omega »

Glömde säga att jag har kollat bilderna på era bilar,Mackan och Marcus.
Vilket jobb ni har lagt ner,vilket resultat,snyggt jobbat.
Verkligen kul och inspirerande med sådana bilder.

Man lyfter på kepsen och tackar!

Mvh, Janne (omega)
Av en slump blev det en koja,nu fattas bara en rutig keps,rallyhandskar och en lila rattmuff,sedan på med blydojjan.
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Inlägg av G13B »

Omega skrev:Hej igen,
Tack för era tips,har kollat runt lite och kommit fram till att det står mellan en Esab och en Kemppi,med fördel för Kemppi.TelWin har jag fimpat.

Man kanske ska hålla lite koll på en beg.

Mackan,du skrev att din var nyrenoverad,vad är det som behöver renoveras på en svets?
Är det matningen?
Tycker 6000:-låter hyggligt billigt för en sådan svets,får se om man har samma tur.
Har du kört med kolsyra?I så fall,har det fungerat bra?
Jag kommer att svetsa bilplåt och lite rör mm och har ganska höga krav på resultatet,vill inte ha en svets som står och hackar sig fram.

Mvh,Janne (omega)
det var 10 år sen men svetsen tuffar och går än, som du säger nytt slangpaket, full rulle svetstråd (har samma än! ) kör på argon ingen kolsyra det behövs inte bara för kaross proffs

//mackan
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

en liten fråga,varför ska alla ha så kraftiga svetsar när det enda dom ska svetsa e tunnplåt å rör???
tycker du kan köpa en Esab modell mindre runt max 150amp om du bara ska ha den till plåt
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

exakt en sån jag har hemma men om man inte ska svetsa nåt tjockare så funkar den bra men det går att att svetsa tjockare grejer kortare stunder./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar