Skall Mini Seven Club Sweden tillåta BMW-Minin i klubben?

Prata om vad du vill

Skall Mini Seven Club Sweden tillåta nya BMW-Minin i klubben?

Ja
10
17%
Nej
49
83%
 
Antal röster: 59

Limoman

Skall Mini Seven Club Sweden tillåta BMW-Minin i klubben?

Inlägg av Limoman »

Hej !

Det kommer att diskuteras på årsmötet den 26 April om vi ska tillåta den nya BMW-Minin i klubben.
Det har redan röstats en gång vilket slutade i att vi INTE skulle tillåta nya Minin.
Jag lägger upp en helt ovetenskaplig omröstning här för att få en vink om vad ni tycker.

SKRIV OCH SÄG VAD NI TYCKER!

Mvh Joel Kjellberg - Ordförande

Anledningen är att vi bla fått dessa brev:

-------------------------------------------------------------
Hej alla ni tongivande i klubben!

När frågan om att inkludera den nya Mini i klubbens omsorger var aktuell
för något år sedan, hörde jag till dem som röstade för detta. Resultat
blev tyvärr konservativt. Engelskt! No thank you!

Sedan dess har den nya Mini varit en av europeisk bilindustris största
framgångar. Faktum är att BMW som bara tillverkar bakhjulsdrivna bilar
tack vare att den framhjulsdrivna Mini ingår i koncernen, numera
tillverkar över en miljon bilar!

Detta visar att den nya Mini är en faktor att räkna med. Och varför ska
vi som har de bästa förutsättningar för att suga upp detta intresse
sticka huvet i sanden? Se istället nya Mini i positiv dager. Som en
möjlighet till föryngring av medlemskåren, breddning av vårt
ämnesområde, nya möjligheter till finansiell stöttning o s v.

Att tro att vi inbitna hundkojeentusiaster blir husvilla, vore ett
svaghetstecken. Tvärtom – breddningen ger oss möjlighet att göra ägarna
av nya Mini medvetna om arvet från Issigonis och värdet av att förvalta
detta. Om vi inte gör det – vet gör det då?

Jag yrkar därför att styrelsen vid nästa årsmöte återigen tar upp frågan
om att ta in nya Mini i klubben och på sikt vara beredda att offra
”seven” i klubbnamnet. Vad det nya namnet än kan tänkas bli – låt inte
en sådan detalj utgöra ett hinder för framsynthet. Agera inte med
engelska bilindustri som ledstjärna – agera framsynt!

Jag ser dessutom gärna att mina tankar enligt ovan framföres i Mini
Times och på websidan så att de kan diskuteras ordentligt före årsmötet.
----------------------------------------------------
Hej igen alla ni tongivande i klubben!

Om namnfrågan för en utökad klubb skulle skapa problem i någons sinne,
vill jag komlettera med att vi är många som tycker att mini är en alla
tiders bil. Eller en bil för alla tider, om man så vill.

Däri ligger kanske lösningen på namnfrågan. Man tar något som redan är
inarbetat bland våra medlemmar. Vår tidning heter vitsigt och bra The
Mini Times. Klubbnamnet för Mini av alla årgångar kan t ex bli Mini All
Times Club eller nå´t i den stilen.

Flera förslag kommer när The Mini Times ställer frågan till medlemmarna.
------------------------------------------------------------
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Inlägg av Sudden »

Jag har inte ens någon Mini ännu, men jag har en Mustang -65 och är med i Mustangklubben. I vår klubb samsas både gamla och nya Mustanger, dock flest gamla vilket jag själv föredrar. Men det finns en härlig gemenskap och en chans till de som gillar nyare modeller att lära sig och intressera sig för de gamla och bevara den kulturen. Omvänt gäller oss med gamla bilar.
Det finns t.ex. de som blir äldre och inte "orkar" mecka så mycket som folk tycker/tror att man behöver göra med gamla bilar, men då kan de ändå vara med och ha kul med en nyare bil som kanske passar dem bättre.
Sedan finns det unga som kanske ibland börjar med nyare bilar men lär sig att uppskatta de gamla vilket bara är positivt. Själv är jag 24år men gillar bara gamla bilar, så det finns alla typer.

Det jag kan ha en åsikt om i Mini fallet är att de nya egentligen inte har någon riktig koppling till de gamla. Jag menar, Mustang har ju alltid tillverkats av Ford, och utan uppehåll fram till idag. Då känns det okej med nya bilar i klubben.
Detta behöver dock inte betyda att man skall utesluta nya Mini, som jag beskrivit ovan så tror jag att det kan bidra till ett "nedärvt" intresse för bilarna och det är bara bra. Någon eller några måste ju hålla intresset vid liv.

P.S. Jag har inte röstat, jag ger bara en tankeställare ur min synvinkel D.S.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Inlägg av _clubman_ »

som vrång å vresig rospigg så säger jag nej!
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Instämmer med föregående talare, kan dock tillägga att jag gillar nya Mini Cooper till utseendet (har aldrig provkört någon). Skulle t.om. kunna tänka mig att köpa en som bruksbil i framtiden. Men att blanda dessa i klubb/forum..nej tack!

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

säger också nej mustang är ju fortfarande samma koncern nya mini är ju en bmw och hundkojan är ju en kultbil och det är den nya långt ifrån så innan den har blivit kult tycker jag att den inte får vara med samt det ända som är hyfsat lika på den nya är utseendet samt att den är framhjulsdriven./marcus
men det är bara vad jag tycker
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
crippa75
Inlägg: 166
Blev medlem: 11 juli 2005 kl. 11:54
Ort: Stockholm, Älvsjö/Farsta/Vantör

Inlägg av crippa75 »

Intressant frågeställning och naturligtvis finns det för och nackdelar. Jag måste fundera lite...
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Inlägg av E.T. »

Nja.... Dom "nya" kan väl sparka igång en egen klubb?
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Inlägg av G13B »

Nej det är ju en helt annan bil, ung som ford fiesta, golf eller nått
Säkert bra och rolig att köra men hör inte hemma i en mini klubb, tycker iallafall jag…

instämmer i att dom får bilda en egen klubb, förstår inte riktigt att man vill gå med i en befintlig klubb
där det kanske finns medlemmar som fullständigt hatar den nya minin…borgar ju inte för en go stämning direkt.

Nu är inte jag medlem i Mini seven klubben, och släpper ni in nya minin så lär jag aldrig gå med :lol:

//mackan
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Inlägg av Sudden »

Jag tror nog jag håller med om resonemanget i ert fall, för det är som jag sa förut, inte någon koppling mellan de gamla och de nya bilarna egentligen.
Det känns lite som om Volvo P1800 Klubben skulle släppa in Volvo C30 bara för att bakpartiet påminner om P1800...(kanske konstig jämförelse).
Jag tror inte att de flesta som köper nya Mini gör det för att de har ett Mini intresse, snarare för att det är en kul bruksbil. Alltså har ägandet helt olika betydelse för dem och er, och då tycker inte jag heller att man ska "splittra" en fin klubb med sådant.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Limoman

Inlägg av Limoman »

E.T. skrev:Nja.... Dom "nya" kan väl sparka igång en egen klubb?
Det finns redan. http://www.coopersweden.se

/ Joel
Frejkan
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 maj 2005 kl. 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Frejkan »

I princip: Ja absolut! I andra länder i Europa finns det gemensamma klubbar. Men eftersom det i Sverige verkar vara gamla vänstersektsuket att öka genom celldelning som gäller Hundkojeklubbar så finns det ju redan en klubb för nya Minin, Coopersweden. Jag är medlem i både Coopersweden och Mini Seven Club och jag tror att skeppet har seglat för den här frågan, Coopersweden är på god väg att bli en livaktig klubb och då tror jag att intresset för medlemmarna där är begränsat att gå med i MSC.
Användarens profilbild
Mimmi
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 maj 2007 kl. 14:50
Ort: Tyresö

Inlägg av Mimmi »

Sudden skrev:Jag tror nog jag håller med om resonemanget i ert fall, för det är som jag sa förut, inte någon koppling mellan de gamla och de nya bilarna egentligen.
Det känns lite som om Volvo P1800 Klubben skulle släppa in Volvo C30 bara för att bakpartiet påminner om P1800...(kanske konstig jämförelse).
Jag tror inte att de flesta som köper nya Mini gör det för att de har ett Mini intresse, snarare för att det är en kul bruksbil. Alltså har ägandet helt olika betydelse för dem och er, och då tycker inte jag heller att man ska "splittra" en fin klubb med sådant.
Håller absolut med. Jag tycker de nya Minisarna får hålla sig till sin egen klubb.

Man kan börja med ett samarbete mellan klubbarna om man vill "mixa" träffar och sådant.
Frejkan
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 maj 2005 kl. 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Frejkan »

Sudden skrev: Det jag kan ha en åsikt om i Mini fallet är att de nya egentligen inte har någon riktig koppling till de gamla. Jag menar, Mustang har ju alltid tillverkats av Ford, och utan uppehåll fram till idag. Då känns det okej med nya bilar i klubben.
.
Och nya Minin tillverkas i samma fabrik som Morris-hundkojorna tillverkades i!
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

Mnjaaaa....vi kan väl bjuda in dom då och då till gemensamma aktiviteter , men att blanda ihop BMW bilarna och dem "riktiga" engelska kojorna i samma klubb är jag helt emot. Vad finns det förresten för gemensamt mellan våra bångstyriga kultbilar och den där "überklasspanzerwagen" från Munchen förutom namnet ?
(inte prislappen i.a.f )


Jo...och argumentet att bilarna tillverkas i samma fabrik tycker jag lite tunt. Fabriken är nu Chinesisk, så enligt det resonemanget borde vi också tag in
Roewe bilarna, som Rover heter nu i Mittens rike...
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Frejkan
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 maj 2005 kl. 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Frejkan »

kerguelair skrev:Mnjaaaa....vi kan väl bjuda in dom då och då till gemensamma aktiviteter , men att blanda ihop BMW bilarna och dem "riktiga" engelska kojorna i samma klubb är jag helt emot. Vad finns det förresten för gemensamt mellan våra bångstyriga kultbilar och den där "überklasspanzerwagen" från Munchen förutom namnet ?
(inte prislappen i.a.f )


Jo...och argumentet att bilarna tillverkas i samma fabrik tycker jag lite tunt. Fabriken är nu Chinesisk, så enligt det resonemanget borde vi också tag in
Roewe bilarna, som Rover heter nu i Mittens rike...
Nu bland du ihop Abingdon och Cowley. Austin gjordes i Abingdon som nu är kinesägt, Cowley var Morris fabrik och heter nu BMW group plant Oxford. Har frågat en brittisk kompis vad som gör mest ont, tyskägt eller kinesiskt, svårt val var svaret om jag minns.
Som sagt jag tror att frågan är överstökad från båda sidor -däremot vore det kanske kul med en gemensam träff någon gång för att nöta argumenten mot varandra. Finns det t ex intresse för att hänga på en konbaneträff på Lunda flygfält utanför Uppsala i maj?
Skriv svar