Elknas!!!

Allt som har med elektronik att göra.
Peter
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 april 2005 kl. 17:53
Ort: Kristianstad

Elknas!!!

Inlägg av Peter »

Hej!

Min koja,en Austin Mini 1000 -70 beter sig lite mysko...Helt plötsligt när du kör så börjar summern ljuda,den jag kopplade in för något år sedan så man inte ska glömma ljuset på...I samma veva så slutar blink och bromsljus fungera samt att soppamätaren går ner mot noll... torkarna slutar med...instr bel blir kvar samt ljus fram och bak.. Efter en stund kommer det tillbaks...Ibland när du kör över ett gupp...
Nu sisst tyckte jag skiten började när jag använde bromsen...
Kopplade bort summern,men verkar inte vara den....
Någon som har koll??PLEASE!!

Mvh Peter..
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Låter som jordfel någonstans...

/m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Låter som glapp i säkringen nr 2, den som styrs av tändningslåset.

Ljuset, tutan, helljusblink och innerbelysning går på säkring nr 1 som alltid är spänningssatt.

På Coopern var jag med om att matningskabeln satt löst och glappade till den säkringen, varpå motorn bluddrade och spottade.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Peter
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 april 2005 kl. 17:53
Ort: Kristianstad

Inlägg av Peter »

Tack så mycket..!!

Ska försöka kolla nu i helgen...Verkar som om ljusknappen kanske gjort sitt nu med(kanske sammanband?)..Iblan så tänds inte mätar bel då jag slår på knappen...och då har jag inget baklyse..Efter lite jox på av,på av med knappen så funkar det igen..Ny Knapp???

Mvh Peter...
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Det sitter en hängsäkring till parkerings-, bak-, och instrumetbelysning på torpeden i motorrummet upp under plåten framför vindrutan. Gräv i kabelhärvan lite till vänster om mitten om jag inte minns fel
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Peter
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 april 2005 kl. 17:53
Ort: Kristianstad

Inlägg av Peter »

Himla nice!!

Ska kolla det med..Tusen tack...

Mvh Peter.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Är alla säkringar hela, allt jordat så kolla på generatorn din! Har du en sån där himla fin plastsak (Med tre kablar in) Så är det kanske dags att byta ut denna :wink:

Den brukar ge efter av alla skakningar och ger då dålig kontakt, sen kan du även kolla om det översta två tungorna är stumma, är det lösa så har diodplattan gjort sitt :evil: Jag har själv detta fenomen på min koja men den är nu på väg att bytas ut... Lycka till
Daniel E

Inlägg av Daniel E »

Är batteriet okej så ger inte generator problem det felet. Så om du inte måste ha start kablar för att få fart på den så är det något annat.
Peter
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 april 2005 kl. 17:53
Ort: Kristianstad

Inlägg av Peter »

Hej igen!!

Det var som Snailspeed beskrev!!Himla skönt att det löste sig...En kabel hade typ glidit ur sitt läge lite..joxade lite med säkringarna och lite el spray..Flyttade en ej org spolmotor med som jag tror legat an mot + och stört lite ibland...
Allt fungerar nu prima och ljuszummern är inkopplad igen...

Tack för alla tipps!!Utan er hade det varit svårt att köra koja till vardags..
Mvh Peter.. :)
Skriv svar