Fjädring?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
sandkvist
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 december 2007 kl. 13:16
Ort: Vara

Fjädring?

Inlägg av sandkvist »

Hej! är ny på det här med mini men är sugen på en. Har varit och kollat på en rover mini -91 med diverse mek...Bilen var väldigt låg och kändes stum. hur ser jag vad det sitter för fjädring på en sådan pärla? Vanligaste fällorna, något särskilt man bör se upp med innan man "klipper till". Jag tycker det är kul att skruva, men vill inte skruva mer än köra..
It´s not the fart that kills, it´s the smäll
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Inlägg av johnson »

Det är "gummikoner" som fjädring i dessa små härliga bilar :)
Men helt stumma ör dom ju inte, kan va lite torra och behövs nya..
Rost ska du alltid se upp me, kolla nogrant...
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

90-talarna är ju också "kända" för att krångla mer än de äldre, samt att det inte finns något rostskydd (i princip). Det finns ALLTID mer rost än vad man tror och finns det annat div. småfix finns det GARANTERAT en hel del rost, då småfix ofta betyder att bilen inte skötts om så bra och då är ju rost en given åkomma..
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

ja det är ju en rover och dom har väl inte gjort annat än att misslyckas.
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Inlägg av lennie »

Min 95:a har lärt min svetsa. det är ju posetivt
sandkvist
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 december 2007 kl. 13:16
Ort: Vara

Rost

Inlägg av sandkvist »

Jo det såg ut som rosten trivdes på den lilla bilen, hur är de i botten, är de lika rostbenägna där som på övriga ställen? Vad jag sett så finns det ekonomiplåt att få tag till i stort dett hela karossen så kan man svetsa och har "lite tid över" så....
It´s not the fart that kills, it´s the smäll
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Golvet är en klassiker i rostsammanhang, lyft på mattor och kolla.

Tänk på att en 90-talare med småfix är mindre värd än en 70-talare med småfix! Men priserna sätts ibland väl högt för de nyare kojorna tycker jag. Fördelen med 70-talare (och äldre) är ju förutom att man slipper elektroniken att du har bes vartannnat år, ingen fordonsskatt samt låga försäkringspremier!
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

kolla efter rost pà dem smà bärande armarna fram och bak, särskilt bak, där är dom u-formade och bildar en perfekt rostfälla....kolla efter rost ocksà bakom dörrstolparna (den där triangulära plàtbiten framför dörren, och när det gäller Rover sà kolla efter läckage fràn motorn, vanligt är fràn kamkedjekàpan och/eller överföringen till växelspaken. Kolla gärna ocksà att el fläkten gàr igàng och släcks vid rätt temp (annars kan det vara knas i Ecu-enheten, vilken kan bli dyrt.

Extrem hàrd fjàdring ingàr pà rover serien, men du kan ju alltid byta till mjukare dämpare sen.

Särskilt för Rover är ocksà en mycket känslig framvagnsinställning.

Finns faktiskt fördelar med Rovers insprutningmotor (när det elektroniska inte strular) ; den är väldigt pigg, nervös och rolig att köra.

Nackdelen är väl priset pà delarna, särskilt allt som rör insprutningen och
elen. kolla pà http://vassklippning.com/logcooper.htm
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
sandkvist
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 december 2007 kl. 13:16
Ort: Vara

Rover Mini -91

Inlägg av sandkvist »

Det blev affär på bilen, står på jobbet och torkar...förbannade saltbilar. Tänkte ge den till min sambo i julklapp :lol: , kommer att bli några timmar i garaget före besikning, sedan så kan hon ut och fara. När jag körde hem så märktes det vid gaspådrag respektive avslag att bilen drog åt sidan, höger framhjul flyttar sig framåt och bakåt. länkarmsbussningar??? är som sagt ny på koja
It´s not the fart that kills, it´s the smäll
Skriv svar