Lossa svänghjul???

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Amini
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 augusti 2007 kl. 18:41
Ort: LAGAN

Lossa svänghjul???

Inlägg av Amini »

Hej,
Hur i alla glödheta "#@@# får man loss svänghjulet !!
Behöver byta växellåda på min koja av 72års modell, remotelåda.
Jag har lossat allt enligt min handbok och satt en avdragare på svänghjulet, ställt in det spåret i centrum i vertikalt läge och börjat dra på mitt skruven på avdragaren,men icke då. Inget händer mer än att verktyget böjer sig....
Nu undrar jag om man skall lossa de 6 muttrar som sitter runt navet på svänghjulet eller?? Det står inget om det i handboken, kan heller inte klura ut vad de håller för nått...
Snälla hjälp, ge mig lite ljus i mitt småländska mörker . :evil:
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

Inlägg av 1275GTclubman »

det satt så mycket på min att jag fick värma försiktigt bygga en kraftigare avdragare och sätta det i spänn lite vat dag i tre dagar! det kan med andra ord sitta så in i h*llvete :evil:
men kämpa på!
Amini
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 augusti 2007 kl. 18:41
Ort: LAGAN

Inlägg av Amini »

Okej, skönt med flera som upplevt samma problem.
vågar man elda på svänghjulet utan att nåt brinner upp? typ lager eller oljetätningar? Elda med viss försiktighet, givetvis men ändå... :x
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Amini skrev:Okej, skönt med flera som upplevt samma problem.
vågar man elda på svänghjulet utan att nåt brinner upp? typ lager eller oljetätningar? Elda med viss försiktighet, givetvis men ändå... :x
Det sitter så in i....finns en del avdragare som är lite för klena. Det var i alla fall vad Dahlhems sa till mig. Deras höll dock på min. Lika bra att du byter packboxen till kopplingen när du ändå river, speciellt om du värmer med gas.

/ m
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

Inlägg av 1275GTclubman »

japp jag offra några packningar men det gick fint annars!
sen när jag skulle ha av det igen vi total renovering o trimmning av motorn så gick det sjukt lätt den "begar" liksom i med tiden inte beroende på att det är spänt hårt!
Amini
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 augusti 2007 kl. 18:41
Ort: LAGAN

Inlägg av Amini »

Tack gubbar för edra inlägg, ni har stärkt mitt självförtroende med flera snäpp uppåt.
I helgen blir det till att elda svänghjul och bygga avdragare modell kraftig.....
-Nu jä.....r skall det väck!!! :D
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av lalaw »

Att köpa en riktig svänghjulsavdragare var ett av mina bästa köp.
Den är gjord i ca 15mm gods och man får spänna så hårt man kan och sedan brukar jag knacka med en hammare från hålet där startmotorn ska sitta.
Lars
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av lalaw »

Att köpa en riktig svänghjulsavdragare var ett av mina bästa köp.
Den är gjord i ca 15mm gods och man får spänna så hårt man kan och sedan brukar jag knacka med en hammare från hålet där startmotorn ska sitta.
Lars
Amini
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 augusti 2007 kl. 18:41
Ort: LAGAN

Inlägg av Amini »

Hurra! Svänghjulet är väck. Efter lite förstärkningar på min avdragare och eldning på svänghjulet lossnade eländet till slut.
Nu undrar jag om det är något speciellt att tänka på när man delar på motor och lådan?
-Något att tänka på när det hela skall monteras ihop igen??
Tacksam för tips... :D
Vänta bara till när jag blir stor...!!!
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Inlägg av johnson »

Härligt Grattis :D
Sånt kan ta på humöret när det motar för en hela tiden :)
Skriv svar