Lämplig ersättningsgenerator ?

Allt som har med elektronik att göra.
tikhal

Lämplig ersättningsgenerator ?

Inlägg av tikhal »

Efter att bilen har fått stå still ett tag pga dålig ekonomi börjar det äntligen bli dags att ta tag i det hela.
Jag är så trött på att försöka få liv i lucasgeneratorn att jag tänker köpa en helt ny istället. Finns det någon annan bils generator eller standardgenerator som passar utan för mycket modifieringar ? Gärna med lite mer kräm i än original.
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Jag köpte mig en volvogenerator på biltema, kostade inte mer än 6-700 kr. Fick pilla till ett nytt stag bara, annars gick det rätt så smärtfritt! Men det är ju en växelströmare då iofs, kanske inte passar?
tikhal

Inlägg av tikhal »

Jag vet inte riktigt om den passar och vad den gamla är för som sitter i.

Bilen är en -65, motorn en 1100cc och på generatorn kan jag utläsa följande:

Peacemärke 23662
16ACR
12V19

Vad behöver göras för att konvertera till växel isåfall ?`Minuspolen på batteriet är kopplad till jord för övrigt.

Jag har läst på lite nu om generatorer och det verkar som en växelgenerator ska passa rakt i så länge den har en likriktarbrygga i sig. Inte ens en pansarvolvo kan ladda ett batteri med växelström. Är jag ute och reser ?
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Utan att ha gjort detta på en Mini så har jag för mig att om du byter från likström till växelströmsgenerator så måste man också byta laddningsrelä. I alla fall har jag för mig att det var det jag fick göra på en VW för många år sedan. Du måste "likrikta" strömmen från generatorn på något sätt för att laddströmmen till batteriet skall bli likström. Jag skall utföra samma operation på min va det lider så informera mig gärna hur du gör/gjorde.

/ Manne
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

tikhal skrev:Jag vet inte riktigt om den passar och vad den gamla är för som sitter i.

Bilen är en -65, motorn en 1100cc och på generatorn kan jag utläsa följande:

Peacemärke 23662
16ACR
12V19

Vad behöver göras för att konvertera till växel isåfall ?`Minuspolen på batteriet är kopplad till jord för övrigt.

Jag har läst på lite nu om generatorer och det verkar som en växelgenerator ska passa rakt i så länge den har en likriktarbrygga i sig. Inte ens en pansarvolvo kan ladda ett batteri med växelström. Är jag ute och reser ?
Du är nog inte ute och reser:
Jag kommer nu ihåg att jag "knyckte" likriktarbryggan från en boschgenerator tilll min Norton...........fukade super bra!
tikhal

Inlägg av tikhal »

Manne skrev:
Du är nog inte ute och reser:
Jag kommer nu ihåg att jag "knyckte" likriktarbryggan från en boschgenerator tilll min Norton...........fukade super bra!
Efter lite attackgooglande på numren på generatorn hittade jag detta:

http://www.woodauto.com/Unit.aspx?Man=LUCAS&Ref=23990

Det står att det är en alternator alltså en växel.

Dåså, då testar vi med en genrator från feltema den 25:e. Ska fråga ut de oengagerade puckbrudarna som jobbar där om boschgeneratorn innehåller likriktarbrygga och köpa ett lämpligt laddningsrelä.

Och jag antar att när folk pratar om laddningsregulator och laddrelä att de menar samma sak. Såna har dock inte biltema. om jag köper en volvogenerator borde jag rimligtvis kunna köpa en volvoregulator som kan göra den sällskap, korrekt ?

Sen är det väl bara att dra en tillräckligt tjock kabel till kopplingsplinten dit batteriets pluspol går i motorrummet.

har frågat runt hela kvällen men ingen vill svara att de vet säkert. Friskt kopplat hälften brunnet.
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Inlägg av _clubman_ »

ford fiesta nån av dom tidigaste har en ***ch som standard nästan bult on...
har för mig en ny rem e det största som behövs! :lol:
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

De allra flesta växelströmsgeneratorerna har inbyggt laddningsrelä, och alla som jag sett har inbyggd diodbrygga.

När ni bygger om från likströmsgenerator till dito växelström, så är de enda modifieringarna ni behöver göra är att kolla så det är minusjordat på batteriet, dra ordentlig kabel från generatorns B+ till startmotorsolenoidens batterikontakt, dra en kabel från generatorns D+ till den brun-gula kabeln på laddningsreläet som sitter på innerskärmen samt koppla ihop de två grövsta kontakterna på laddningsreläet med varandra.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Manne skrev:Utan att ha gjort detta på en Mini så har jag för mig att om du byter från likström till växelströmsgenerator så måste man också byta laddningsrelä. I alla fall har jag för mig att det var det jag fick göra på en VW för många år sedan. Du måste "likrikta" strömmen från generatorn på något sätt för att laddströmmen till batteriet skall bli likström. Jag skall utföra samma operation på min va det lider så informera mig gärna hur du gör/gjorde.

/ Manne
Att man skall behöva citera sig själv....jag yrade ang. byta ladd.relä. Kom just på att jag uppgraderade från 6V lik till 12V lik i det fallet. Som Snailspeed säger så brukar växelströmmare ha inbyggd likriktarbrygga och laddrelä.

/ Manne
tikhal

Inlägg av tikhal »

Tack för alla tips, fiestageneratorn kommer att passa perfekt bara jag får gå loss på den lite med vinkelslipen. Det finns två anslutningar märkta B+ med de breda kabelskorna som jag antar ska till batteriet.

Sen finns det en skruv med en mutter på som ser ut som den ska kopplas till en tjock kabel med samma anslutning som är på startmotorn. antar att det är denna som ska till solenoiden ?
Daniel E

Inlägg av Daniel E »

nej. så är det antagligen inte. B+ brukar vara plus. Den ska till startmotorn. ÄR det en generator med inbyggd laddningsregulator så borde du ha en sladd till laddlampan också. Och eventuellt en jordskruv. Polen till laddlampan brukar heta D+
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Vad är enklast? Byta diodplatta eller köpa en HELT ny generator?!

Min diodplatta är helt slut, och laddar bara då man lyckas hitta rätt då man trycker den på rätt plats :shock:

Bilen har slukat 2 batterier nu på 20 mil så fick lämna den och fixa skjuts hem med full packning :evil:
Adde_69

snabbt jobb

Inlägg av Adde_69 »

du byter en diodbrygga på 20 minuter på en lucas generator
se bara till att kyla dioderna med en tång när du löder in den nya bryggan

jag köpte min brygga hos jana

Adde
Adde_69

snabbt jobb

Inlägg av Adde_69 »

du byter en diodbrygga på 20 minuter på en lucas generator
se bara till att kyla dioderna med en tång när du löder in den nya bryggan :D

jag köpte min brygga hos jana

Adde
Användarens profilbild
nalle71
Inlägg: 91
Blev medlem: 5 november 2007 kl. 10:43
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Inlägg av nalle71 »

kolla in reservdelar säljes
Skriv svar