bromsproblem

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
nalle71
Inlägg: 91
Blev medlem: 5 november 2007 kl. 10:43
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

bromsproblem

Inlägg av nalle71 »

Jag har ett litet bromsproblem på min mini.
Hela bilen drar åt vänster när jag bromsar hårt men inte när jag bromsar mjukt.
Vad kan det vara för fel?
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Inlägg av johnson »

Precis det fenomenet finns ibland på min fars koja med, har nästan för mej att de gjorde så på min med..
Kan tyvärr inte förklara det...
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

Min gjorde så men till höger och det berodde på att jag korskopplat min bromsrör. Dvs att höger fram och vänster bak satt på en krets och sen vänster fram och höger bak på en.
Och den krets där höger fram satt på den tog före den andra kretsen så ja...

SÅ när jag byta plats så att kretsen som tog först hade fram hjulen så drog den ej mera men vet ej om det är samma fenomen...
Användarens profilbild
Bool
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juli 2006 kl. 23:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bool »

Har du kollat efter läckage, jag hade ett litet läckage som bidrog till att min koja drog åt ena hållet. Sen finns det ju också justerskruvar som kanske är olika inställda. Kolla såklart bromsbackarna först och att inte kolvarna satt sig.

Lycka till, hoppas det löser sig.
Koja e' coolt....men inte i skogen.
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Inlägg av jocke.carlsson »

Det är noga att man drar justeringarna åt samma håll som hjulet snurra när man justerar bromsarna fram annars kan man få detta problemet.
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Inlägg av G13B »

Vad har du för bromsar, huvudbromscylinder etc.?
Användarens profilbild
nalle71
Inlägg: 91
Blev medlem: 5 november 2007 kl. 10:43
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Inlägg av nalle71 »

jag har enkretssystem & allt utom trummorna är nytt.
1 månad efter renovering kom problemen.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Min gjorde så men till höger och det berodde på att jag korskopplat min bromsrör. Dvs att höger fram och vänster bak satt på en krets och sen vänster fram och höger bak på en.
Och den krets där höger fram satt på den tog före den andra kretsen så ja...
Kan det vara detta som är anledningen till att min tar bak före den börjar bromsa på mina skivor fram? Kan det finnas en chans att det bli bra om jag byter plats på bromsledningarna?
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Det kan säkert bero på att rören blivit korskopplade på något sätt men även på bromscylindrarna i sig. De finns nämligen med olika inre diameter men helt lika utseende utvändigt. Detta upptäckte jag vid ett tillfälle den hårda vägen, efter tre besök hos bilprovningen. Olika diameter på bromscylindrarna bak!!
Med den vetskapen kunde detta utnyttjas till något kul! Cooper S skall ha liten diameter på bakre bromscylindrar. Jag bytte till stor på båda för att enkelt kunna vänsterbromsa ut bakvagnen vid grus-åka. Detta kräver att man är vaken och medveten om detta för oj vad fort en koja kan snurra annars. Kan det vara något sådant som är ditt bekymmer Crowan?
Jag har även varit med om att dåliga gummislangar ger sned bromsverkan. De kan vara "fnasiga" på insidan och helt plugga igen om man bromsar hårt.
Om vi enbart håller oss till broms fram/bak så kan det även vara reducerventilen som sitter vid bakre förgreningen som har kärvat fast. Då kan det hända överraskningar! :shock:
Hans L
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Inlägg av G13B »

jag har tagit bort reducerventilen bak och moddat den så att det går att ställa in bromsverkan, sitter numera i kupén, funkar perfekt med s-bromsar, lilla bromscylindrarna bak och 0,65 huvudbromscylinder.

Så här gör man:

http://www.themininut.com/brakebias.php

superlätt, gratis och inga mer problem 8)

mackan
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

Jag har inte ens ngn bromsreducering. Enligt Dalhems då när det vart akutellt så sa dem att det inte behövs....
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Jag måste ha igång motorn först, sen ska jag fixa bromsarna :-D

Men då har jag lite tips att jobba med...
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Jag måste ha igång motorn först, sen ska jag fixa bromsarna :-D

Men då har jag lite tips att jobba med...
hatchut

Nya trummor hjälper

Inlägg av hatchut »

Köp 2 nya trummor fram så är du av med problemet sen, dom har en tendens att bli utmattade fast dom ser bra ut. Funkade perfekt för mig, hade samma problem förr, nu bromsar den som en dröm :)
Användarens profilbild
nalle71
Inlägg: 91
Blev medlem: 5 november 2007 kl. 10:43
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Inlägg av nalle71 »

drt var en bromscylinder fram på höger sida som hade beckat igen totalt & läckte som ett såll.
Skriv svar