bränsleavstängningsbrytaren, knas ?

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

bränsleavstängningsbrytaren, knas ?

Inlägg av kerguelair »

Mini rovern vill inte starta. Allt funkar (bensinmätare, larm, starmotor) men jag får ingen soppa till insprutningen.
Nu kan det vara vad som helst, ecu-enhet, den där svarta relälådan vid ecu-enheten, men tänkte köra uteslutsmetoden.

Alltså, den där bränsleavstängningsbrytaren... tog bort gummidutten och när jag trycker på den händer inte så mycket. den fjädrar lite nån halv centimeter och det är allt. inget klickjud, den fastnar inte i nåt nedre lägge, den guppar bara lite som en kork i ett vinglas (udda likekse)

Skall de vara så, eller ser det ut som det är knas på den ?
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

pröva att koppla förbi,sätt dit en strömbrytare istället å se om det funkar
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

tömma ECU på felkoder

Inlägg av kerguelair »

har nu fått reda på att om den är nere -och guppar lite- så är den av, allstå släpper förbi strömen. Så steg 2 blir att byta reläpaketet (body control unit).
Finns 2 varianter : YWB10022 för SPi och
YWB100970 för MPi

Under tiden skall jag testa att återställa ECU-enheten. Det gör man genom att tag bort bilens batteri och trycka på gaspedalen 10 gånger (!?)

Pushing the accelerator pedal (10 times) after the battery has been disconnected for a while (at least 2 hours) activates a couple sensors and circuits in the ECU and this drains any residual current from the ECU held in capacitors or any other components, when the current is drained the codes are dropped. Leave overnight and try again.

Det är "windows" över det hela :-(
Senast redigerad av kerguelair den 19 november 2007 kl. 18:45, redigerad totalt 1 gånger.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: tömma ECU på felkoder

Inlägg av John Doe »

kerguelair skrev: Det är "windows" över det hela :-(
Windows 95 isf :shock: Men jag hoppas att du fixar detta :D
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

tjaaa, det är Intel processorer i Rovers K motor...

jag saknar ibland MK3 med sina 2 glas säkringar som aldrig gick, även när man kopplade batteriet fel.
Osså saknar jag Macintosh system 9.2

Allt vad bättre förr :-)
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

bensinpump på spi motor, lösningen.

Inlägg av kerguelair »

:D :D :D :D

Det var "body control module" eller "relay pack" som hade fått fnatt.
Alltså, om bensinpumpen på en spi motor inte går igång så ser det ut som följande :
Strömen går från tändningslåset till relä paketet (12 + vit kabel) sen vidare till en svart connector bakom luftfiltret, (som är också känd för att vara lite känslig för det mesta) och så fortsätter strömen via avstängningsknappen och säkring C7 till bensinpumpen. (brun och grå kabel)
Har jag förstått det hela, så triggas pumpen igång av ECU lådan (Intel...) genom att ECU jordar strömmen till reläpaketet. Därför är det viktigt att ECU:n är väl jordad till karossen. ECU:n är själv kopplade till en sensor (cranksensor) som kan tydligen också vara en orsak till strul med bensinpumpen)

YWB10022 som relälådan heter, kostar 230 US dollar...jag gav 1700 kronor för den i Schweiz. YWB10022 sitter väl lite nära motorhuven, och kan lätt skadas om den klämms där. Det var det som hade hänt min, en spricka som tog i vatten....

Som jag skrev i förra inlägget, så är det bra att nollställa ECU:n innan byte av relät.


8) Jag förtydligar felsökningsproceduren om någon har problem med död bensinpump på Spi/Mpi motorer :

Strömen (+) går från bensinpumpen till säkringen C7 (10 amp) och vidare till nödstoppsknappen. ( Inertia switch) Från nödstoppsknappen går strömen in i relädosan (relay pack).

Relädosan är jordad (-) genom ECU enheten. (Jordflätan är väl synlig under ECU enhetens fästen) När bilnyckeln står på IGN jordar Ecu-Enheten bensinpumprelät som ingår i den stora relädosan.
Bensinpumpen aktiveras då för 10 sekunder och sedan stängs av om inget annat händer. Vrider man nyckeln till CRK, registrerar Ecu-Enheten aktivitet och aktiverar bensinpumprelät igen.

Vid problem, vrid nyckeln till IGN och leta efter ström vid relädosans utgång. (Brun/slate kabel).
Finns det igen ström där så kolla den vita kabeln.
Finns det ström vid den vita kablen så ligger problemet vid Ecu-Enheten eller relädosan.
Finns det ingen ström vid vita kabeln, så dra bort säkring C7 och kolla om det finns ström där under.
Finns ingen ström vid säkring C7, sök 12 v. vid nödstoppsknappen.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Skriv svar