elsystem leyland mini 1000 -79

Allt som har med elektronik att göra.
eilert

elsystem leyland mini 1000 -79

Inlägg av eilert »

halloj.. har en enkel fråga för nån som vet... är min 79a minus eller plusjordad? batterikabeln som går till bagaget var urdragen och hängde under bilen utan kabelsko, och när jag skulle starta med kablar så brände brytarna ihop i stället.... tänkt om det skulle vart minus i den kabeln som går från bagaget och framåt, satte plus där nämligen..
Fredrik
Inlägg: 64
Blev medlem: 9 januari 2007 kl. 11:51
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik »

Hej jag har en -78 och på den är det minusjordat. Skulle bli förvånad om det inte var det på din.

MVH Fredrik
maig
Inlägg: 85
Blev medlem: 2 december 2006 kl. 17:35

Inlägg av maig »

När upphörde egentligen plus-jord?
/maig

(denna post skrevs med min gamla profil som är död - nu heter jag Magna-Flash)
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

tidigt...

Men du ser väll på vilken pol som kabeln som går fram sitter på och vilken pol som kabeln så går till karossen går från...??
eilert

Inlägg av eilert »

johan_palm skrev:tidigt...

Men du ser väll på vilken pol som kabeln som går fram sitter på och vilken pol som kabeln så går till karossen går från...??

hmm... jo fast problemet är ju att det inte sitter nåt batteri i bilen och att kabeln saknar polsko... fast om det är minusjordat på en 78 så är det säkert det på min med.... gissade typ det men funderade när brytarna rök förut... men men..
eilert

Inlägg av eilert »

tackar för svaren
Jörgen cooper
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 november 2004 kl. 18:05
Ort: Linköping

plus blir minus

Inlägg av Jörgen cooper »

Man kan säga att när alla mini gick över till växelstöm så vart det minus jordat så det är början på 70 talet som växel stöm kom .
eilert

Inlägg av eilert »

aha... tackar tackar
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: plus blir minus

Inlägg av Manne »

Jörgen cooper skrev:Man kan säga att när alla mini gick över till växelstöm så vart det minus jordat så det är början på 70 talet som växel stöm kom .
Om man som jag har en -69:a med minusjord då. Är den ombyggd då?

/ Manne
Skriv svar