Störtbur

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
jonazz
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 september 2007 kl. 16:19

Störtbur

Inlägg av jonazz »

Någon som vet var man kan få tag i en störtbur till koja? Behöver inte vara FIA godkänd. Finns det att få tag på i Sverige?
rug
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 april 2006 kl. 22:56

Inlägg av rug »

Guss Motor 08-570 300 22 om du är i sthm området. Vet inte om han har färdigt för hundkojor, men en bur ligger väl på 2600 och uppåt kanske? Och sen ska den ju svetsas in också... Tror det går mellan 10-20000 at svetsa in buren hos honom.

http://www.svetsosmide.se/ Ska också vara bra. Ungefär samma priser.

Glöm inte att besiktningen brukar ha lite att säga till om med bur (typ att inte 3 punktsbältet får ligga emot, vaddera ställen du kan slå i och så). Och tänk på att köra bil med bur och vanligt 3 punktsbälte kan vara livsfarligt!! Man ska sitta fast ordentligt i riktig stol med 4-6 punktbälte för att buren ska hjälpa.

Jag ska nog ringa Guss när det börjar bli dags!

/Calle
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

Tänkte höra på tal om bälte.. jag tänkte ha 4 punktbälte i min bil sen. Men har hört från vissa håll att man inte kan få igenom bilen på bilprovningen med bara det i och att det går från andra. Eller ska man ha 3 punktsbältet sitta kvar i sammtidigt?
Och vad finns det för regler när det gäller att fästa bältet i bilen?

Tack på förhand.
/Per
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Per Eklund skrev:Tänkte höra på tal om bälte.. jag tänkte ha 4 punktbälte i min bil sen. Men har hört från vissa håll att man inte kan få igenom bilen på bilprovningen med bara det i och att det går från andra. Eller ska man ha 3 punktsbältet sitta kvar i sammtidigt?
Och vad finns det för regler när det gäller att fästa bältet i bilen?

Tack på förhand.
/Per
Hej,
vet inte riktigt vilka regler som gäller men min brorsa har både och i sin 356:a och då har det i alla fall inte varit några problem.

/ Manne
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

Måste ha Tre punktsbälte i.Jag har riktigt hört mig för.
Annars måste du typa om bilen med fyrpunktsbälte och det är inte det lättaste kan jag säga.....
Ha tre punktarna i och fyrpunktarna med så blir det inte problem.

Jag har t.o.m ifråga satt det hela för det är ju kännt att fyrpunktare är mer säkert än tre. Och det där med att det är en brandsäkerthetsgrej är bullshit. Det var en kille på bilprovningen som sa det att det var ur räddningssynpunkt men som sagt de vet einte riktigt vad de pratar om...
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Ang. bälte så ser jag hellre att jag har ett 4 punkts istället för det som sitter i! Andas jag för hårt så smäller bältet upp eller om jag måste sträcka mig fram för att ändra låt på cd´n... :shock:
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Inlägg av G13B »

jag har 6-punkt i min + 3-punkt den gamla sorten utan självupprullare, tror att sbp främsta orsak till att inte släppa igenom enbart 4 punkt är att man oftast inte når reglagen och har svårt att röra ex titta bakåt och "slarvar" därför med fastspänningen…kör själv bara med midjebältet på gatan :?
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Jag har både tre- och fyrpunktsbälten i Coopern och har inte haft något problem med SBP.

Att bara använda midjebältet på fyrpunktsbältet är ingenting jag skulle våga köra runt med. Att nicka ratten är ju ett säkert sätt att utföra en speedad plastikoperation. :?

Själv kör jag alltid med ett hårt åtdraget bälte, både med tre- och fyrpunkts. Och alltid med midjedelen under jackan eller den tjocka tröjan. Ett löst sittande bälte är nästan lika illa som inget bälte alls.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Skriv svar