Metallister
Metallister
Tjena!
Är det möjligt att ta bort och typ spackla igen de här metallisterna som går ner från taket till skärmarna på bilen?
Titta på bilden, så förstår ni vad jag menar:
http://img125.imageshack.us/img125/9383/minixy9.jpg
Eller är det helt fy skam att ta bort dessa? Eller går det över huvud taget? och hur gör man i sådana fall?
tack på förhand!
schlyter
Är det möjligt att ta bort och typ spackla igen de här metallisterna som går ner från taket till skärmarna på bilen?
Titta på bilden, så förstår ni vad jag menar:
http://img125.imageshack.us/img125/9383/minixy9.jpg
Eller är det helt fy skam att ta bort dessa? Eller går det över huvud taget? och hur gör man i sådana fall?
tack på förhand!
schlyter
Men kola på den här hundkojan som finns på blocket just nu:
http://img265.imageshack.us/img265/1808/mini2lk4.jpg
Han har ju vagit bort skarvarna eller vad man ska säga.
Och är det inte dessa lister de snackar om i den här tråden?
http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic.php?t=3994
I varje fall skulle jag vilja ha tips på hur man gör detta, om det nu är möjligt.
http://img265.imageshack.us/img265/1808/mini2lk4.jpg
Han har ju vagit bort skarvarna eller vad man ska säga.
Och är det inte dessa lister de snackar om i den här tråden?
http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic.php?t=3994
I varje fall skulle jag vilja ha tips på hur man gör detta, om det nu är möjligt.
På tråden är det nog listerna som ligger över skarvarna som det talas om och du vill nog ta bort hela skarven.
Som jag förstått det så sitter bilen ihop i dom skarvarna så om kapar bort dom så har du dålig stadga i karossen så det blir snett när du ska svetsa ihop det. Då får du stadga upp det undertiden tex ta en liten bit i taget eller svetsa inifrån på något sätt.
Men jag skulle tro att det krävs mycket metallarbete för att få alla böjar och vinkar snyggt för spackel håller nog inte ihop bilen
Märk att det jag skriver har jag inga belägg för. Jag har inte gjort det och kommer inte göra det.
Som jag förstått det så sitter bilen ihop i dom skarvarna så om kapar bort dom så har du dålig stadga i karossen så det blir snett när du ska svetsa ihop det. Då får du stadga upp det undertiden tex ta en liten bit i taget eller svetsa inifrån på något sätt.
Men jag skulle tro att det krävs mycket metallarbete för att få alla böjar och vinkar snyggt för spackel håller nog inte ihop bilen
Märk att det jag skriver har jag inga belägg för. Jag har inte gjort det och kommer inte göra det.
Hej,
Dessa skarvar är ju något som hör hundkojan till och det krävs ett jäkla jobb för att ta bort dem. Mitt tips är att inte ta bort dem!
Anledningen till att de finns där är att de håller ihop karossen (som tidigare nämnts) och att de är utanpåliggande är helt enkelt av ekonomiska skäl då det var billigare att göra så än att ha dem dolda. Och som vi vet så var ju kojan en budgetbil när den kom.
Dessa skarvar är ju något som hör hundkojan till och det krävs ett jäkla jobb för att ta bort dem. Mitt tips är att inte ta bort dem!
Anledningen till att de finns där är att de håller ihop karossen (som tidigare nämnts) och att de är utanpåliggande är helt enkelt av ekonomiska skäl då det var billigare att göra så än att ha dem dolda. Och som vi vet så var ju kojan en budgetbil när den kom.
Så med andra ord är det ett sjuhelvetes jobb att fixa bort listerna och fortfarande ha stabiliteten i karossen?
Men om man en dag skulle ha tid och resursen för jobbet, skulle detta vara något emot "hundkojägarens oskrivna regler" eller är det bara fritt fram för all kreativitet?
Tack för alla snabba svar!
Men om man en dag skulle ha tid och resursen för jobbet, skulle detta vara något emot "hundkojägarens oskrivna regler" eller är det bara fritt fram för all kreativitet?
Tack för alla snabba svar!
Johnson här på forumet har gjort det, kolla på hans tråd sida 7
http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... c&start=90
Så fråga honom hur man gjorde det, men jag tror att man kapar bort en liten bit, svetsar, kapar bort svetsar osv...
http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... c&start=90
Så fråga honom hur man gjorde det, men jag tror att man kapar bort en liten bit, svetsar, kapar bort svetsar osv...
Jag har haft en sömlös koja. Det var väl gjort och såg snyggt ut, men......
På en koja för vardagsbruk funkar det inge vidare. Listen är även till för att leda undan regnvatten från utloppen på "hängrännan". Utan list så rinner vatten in i dörrspringor och bakrutespringor och du får blött lite överallt i bilen. Tänk den tanken före innan du har lagt ned ett hundjobb på kojan!
Anledningen till att man började ta bort sömmarna var helt enkelt att minska luftmotståndet på racing-kojor. Någon hade räknat ut att man kunde spara ungefär lika mycket motstånd som ett skidställ ger!
På en koja för vardagsbruk funkar det inge vidare. Listen är även till för att leda undan regnvatten från utloppen på "hängrännan". Utan list så rinner vatten in i dörrspringor och bakrutespringor och du får blött lite överallt i bilen. Tänk den tanken före innan du har lagt ned ett hundjobb på kojan!
Anledningen till att man började ta bort sömmarna var helt enkelt att minska luftmotståndet på racing-kojor. Någon hade räknat ut att man kunde spara ungefär lika mycket motstånd som ett skidställ ger!
Hans L
Men visst ser det läckert ut? Kan kan ju spara listerna vid taket även om det blir mycket snyggare utan. Skarvarna ser ju bara förjävliga ut.
Koll bara på den här: http://www.fopz.com/2005/0510/051017/image/img_3066.jpg
EDIT: Hans L, tror du inte att det finns något sätt att stoppa läckage och fortfarande behålla "smoothie-formen"? Det hade varit riktigt nice!
Koll bara på den här: http://www.fopz.com/2005/0510/051017/image/img_3066.jpg
EDIT: Hans L, tror du inte att det finns något sätt att stoppa läckage och fortfarande behålla "smoothie-formen"? Det hade varit riktigt nice!
Det är blött lite varstans i min koja trots att jag har listerna kvar, vad kan det bero på?
Skämt åsido, att ta bort listerna (kallas för "deseaming" i de engelska forumen) förstör ju något av hundkojans själ i min mening. Dock har jag sett de som sparar just bara hängrännan runt taket, och det blir ganska snyggt. Tar du bort den också så ser ju bilen ut som nån jävla sandlådeleksak...
Skämt åsido, att ta bort listerna (kallas för "deseaming" i de engelska forumen) förstör ju något av hundkojans själ i min mening. Dock har jag sett de som sparar just bara hängrännan runt taket, och det blir ganska snyggt. Tar du bort den också så ser ju bilen ut som nån jävla sandlådeleksak...
Jag tycker det ser rätt läckert ut med skarvarna borta och riktigt snyggt var det såhär:
http://img.photobucket.com/albums/v123/ ... deseam.jpg
Då ska det nog inte läcka in vatten i dörrarna heller.
http://img.photobucket.com/albums/v123/ ... deseam.jpg
Då ska det nog inte läcka in vatten i dörrarna heller.
Jodå!....visst ser det snyggt ut.
Min bil hade fortfarande "hängrännan" kvar. Det var bara de stående skarvarna som var helsvetsade. Från insidan kunde man se att det var svetsat i korta etapper, 3-5 cm, och även små plåtbitar på insidan för att ge stadga. Likväl började färgen spricka där skarven varit. Detta tyder ju på att karossen i vart fall inte blev starkare!
På bilden i din länk syns en liten droppränna strax ovanför dörren. Den lär inte hjälpa mycket! Visst dämpar det vatteninträngningen med en perfekt injusterad dörr och dito bakre sidorutor. Gummilisterna är ju där för att fungera. Men tycker du att det är värt allt besvär så är det bättre att koncentrera på det positiva. Glöm att dörrarna är fastfrusna på vintern! Glöm blötan! När det regnar så är det ju blött ändå!
Min bil hade fortfarande "hängrännan" kvar. Det var bara de stående skarvarna som var helsvetsade. Från insidan kunde man se att det var svetsat i korta etapper, 3-5 cm, och även små plåtbitar på insidan för att ge stadga. Likväl började färgen spricka där skarven varit. Detta tyder ju på att karossen i vart fall inte blev starkare!
På bilden i din länk syns en liten droppränna strax ovanför dörren. Den lär inte hjälpa mycket! Visst dämpar det vatteninträngningen med en perfekt injusterad dörr och dito bakre sidorutor. Gummilisterna är ju där för att fungera. Men tycker du att det är värt allt besvär så är det bättre att koncentrera på det positiva. Glöm att dörrarna är fastfrusna på vintern! Glöm blötan! När det regnar så är det ju blött ändå!
Hans L