Dax att bygga ljud TIPS?

Allt som har med elektronik att göra.
schlyter

Inlägg av schlyter »

Men El Gringo har ju gjort det riktigt smart med ljud i panelen.

Bild

DOck kanske det finns en aning snyggare lösningar, men det var jävligt bra gjort tycker jag!
zimon

Inlägg av zimon »

japp..fast håller med om att det kan göras snyggare, men alla gillar olika, dehär får räcka sålänge... e redan över budget;)
så idag ska det köpas dämpningsmatta, MYCKET dämpningsmatta :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

med risk för att bli kallad a-traktor-nisse så byggde jag låda och satte mina 6.5"-or i kickpanelen (på hjulhuset så att säga) och faktiskt så får man plats endå (jag är 2m lång) och helt ok ljud. Diskanterna har jag satt på a-stolpen med blue-tac :twisted: (ska göra vid instrument-panelen vid tillfälle och kommer då ändra lite på dessa :) )

Sen hade jag en låda med 2 8" i skuffen tillsammans med ett 4-kanalssteg, men då jag vill använda skuffen till annat så blir det nog att bygga låda under baksätet på något sätt (alt. skippa baksätet vilket ligger nära till hands just nu.)

/Hylsan
zimon

Inlägg av zimon »

du menar framme vid fötterna?

ja som e 180 tycker redan de e lite trångt;)

kolla min projekttråd så får du se hur ja gjort i skuffen...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

jopp..framme vid fötterna.
Ok det kräver lite övning för att komma in och ut, men det gör det ju vanligtvis också i en hundkoja. Men sitter man väl i sätet så är det inga problem.

Kan ju iofs var så att mina ben "ligger" lite annorlunda då de är längre än dina så att högtalarna inte är i vägen. Kan ta en bild vid tillfälle.

edit: kolla in längst ner på sidan, lite små tufft :D
http://www.gjmj.dk/mini/imm3.htm

/Hylsan
zimon

Inlägg av zimon »

satan... han har lagt ner lagom me tid å pengar på den :)

vill ha sånna dörrar!!! nån som vet va man kan köpa nått liknande?? me högtalarfästen?

lägg upp en bild på lådorna så skulle ja bli glad :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

ang bilderna från IMM;
Tycker de verkar jekligt tunna de där dörrsidorna.
Kanske är några special-element han har satt där, eller är det bara ögat som luras kanske?

/Hylsan
zimon

Inlägg av zimon »

dm verkar inte va så djupa... sen kan han ju sågat upp lite i plåten
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Det finns element som är väldigt tunna, så då räcker det nog med den distansen han har där! Bas verkar han ju få tillräckligt bakifrån om man säger så så då kan han bygga mindre lådor i dörrarna o skippa basen från dem!

Jag tror garanterat att han har gjort dem själv, knappast nåt köpt... Men du verkar ju vara en hejare på kad och har tillgång till maskiner, så det är väl inga problem för dig! Lägg ribban högt nu o gör så att alla vi andra får skämmas! ;)
zimon

Inlägg av zimon »

haha.. mina dörrar får vänta ett tag...

slängde upp en projekttråd i förrgår, lr när de va, där kan du se va som händer förtillfället.. kommer upp lite mer bilder om nån timme ;)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

Här kommer bilden på mitt framsystem som det ser ut idag.
Bilen har stått några år så jag vet inte om nått funkar men det märker vi till våren :)

Bild
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

såg att du hade ett par N-Core triusar, lyssnat på de?

/Hylsan
schlyter

Inlägg av schlyter »

Gör det något om jag lånar tråden för en liten fråga? Jag är nämligen ganska ny när det gäller bilstereo och alla dess prylar, men jag hade tänkt att gömma slutsteget under golvet på min lilla kärra. Då påpekade min gode vän herr Bilkunnig att slutsteget måste få lite luft så att det inte överhettas. Jag blev väldigt osäker i och med att väldigt många "glasar" in sina slutsteg i plexiglas, och då måste de ändå vara ganska isolerade. Så min fråga till er är: Hur fungerar det egentligen?
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

De blir varma ja, de som bygger in dem såpass brukar se till att det finns lufttillförsel ändå, typ fläktar eller nåt... Om det bara är för o gömma det kan du ju skruva dit det under hatthyllan eller nåt, fast ska man vara riktigt riktig så ska man helst inte vända på dem heller då skalet funkar lite som kylflänsar så värmen ska helst gå uppåt den vägen...

Men för vanligt plonkande brukar det inte vara så jättenoga faktiskt, kör på o kolla, det kanske inte blir så varmt?
zimon

Inlägg av zimon »

du ska ju inte stänga in de helt... men en fläkt eller att man lämnar en liten öppning brukar räcka
Skriv svar