fjäderspännare

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
rug
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 april 2006 kl. 22:56

fjäderspännare

Inlägg av rug »

Nån som har ett spännarverktyg till konerna att låna ut någonstans runt uppsala?

/Calle
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

gör ett eget
det gjorde jag
rug
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 april 2006 kl. 22:56

Inlägg av rug »

Hur gör man det? Några bilder? Jag har aldrig änns hållit i ett "riktigt" spännverktyg.

/Calle
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Inlägg av G13B »

Calle jag har aldrig behövt att använda en "spännare" på någon av mina
kojor…kanske är mina koner som varit platta som pannkakor?

Ta bort utfädrings "dämparen" som sitter på ramen, sen borde det gå fint att med lite våld rycka bort trumpeten, kör du hilos är det lugnt bara att skruva ihop i bottläge sen trassla in dom i tornet

mackan
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

min som har varit helt spända har jag fått använda det.
Även till hi lows en fram
Det är bara där man behäver använda det ju.

Vi tog en bult med rätt gänga sen svetsa fassan ihop det med en bult som var rätt till muttrarna vi hade. Sen lite plattjärn occh ett rör att sticka ner i hålet så man får anlägg mot tornet. Sen vart det bara att spänna. kan ta en bild på det om du så önskar.
Enkel konstruktion som håller och är billig.

Gäller att svetsa väl bara. Fassan är gammal svetsare så...
rug
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 april 2006 kl. 22:56

Inlägg av rug »

G13B skrev:Calle jag har aldrig behövt att använda en "spännare" på någon av mina
kojor…kanske är mina koner som varit platta som pannkakor?

Ta bort utfädrings "dämparen" som sitter på ramen, sen borde det gå fint att med lite våld rycka bort trumpeten, kör du hilos är det lugnt bara att skruva ihop i bottläge sen trassla in dom i tornet

mackan
Ut var det inga problem, men jag köpte nya koner eftersom de gamla var helt slut (övre länkarmarna låg mot gummistöden!). De Verkar dock inte vilja hoppa in igen. Det saknas någon cm. Ska göra ett försök till i kväll genom att ta ur länkarmarna, i med konerna och hi-losen, och sen sätta i länkarmarna...

/Calle
rug
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 april 2006 kl. 22:56

Inlägg av rug »

Det gick med lite våld! Tog ut övre länkarmen för att tvinga in den dock...

Nya koner är lite för höga för att få in utan spännare. De sitter så tight nu att jag inte får in gummistoppen under länkarmen utan att trycka ihop konen ganska ordentligt. Men de sätter sig nog ganska snabbt hoppas jag.

Ska nog köpa/bygga en spännare ändå till nästa gång!

/Calle
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

ja det är det lättaste så slipper man hålla på att ställa hi lowsen.förvisso händer det så sällan att man byter det ju så..
men ja det är rätt smidigt att ha det verktyget..
Skriv svar