Rostskydda underrede

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Rostskydda underrede

Inlägg av Mats »

Hur ska man få underredet att hålla ihop så länge som möjligt? Snart har jag lagat och blästrat ned det till plåtrent och efter det ju dags att lägga på färg och sånt igen, men vad och i vilken ordning?
Det verkar ju finnas miljarder olika sätt, men vad har ni här att rekommendera? Vad jag har förstått ska man först lägga på epoxigrund, men sen då?

Det här är första mekbilen så jag är total novis på sånt här. :)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Jag har lagt på sånt här på utsatta ställen, dyrt, och jag har inte kört med bilen, så jag vet inte hur bra det är, men det såg mycket bra ut när jag hade målat på det. Det blev som en keramisk yta som man knappt kunde repa...

http://www.por15.se/

Hade man haft obegränsat med stålar skulle jag målat hela bilen med detta :-)
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Inlägg av G13B »

jag ska dra hela bilen med por 15, (klar) sedan klarlacka uppepå, min rostar genom lacken som det är nu, tror jag betalade typ tusen spänn för hela bilen såvärst dyrt är det väl inte…
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

linolja i spray. Finns på biltema. Inte en gnutta rost...dock en viss fisklukt :-)
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Inlägg av Mats »

Ok, Por 15 låter ju bra. Men borde det inte vara lätt att det spricker när det blir sådär stenhårt?
G13B skrev:jag ska dra hela bilen med por 15, (klar) sedan klarlacka uppepå, min rostar genom lacken som det är nu, tror jag betalade typ tusen spänn för hela bilen såvärst dyrt är det väl inte…
Hela bilen inkl. underrede? Det var ju inte så farligt dyrt, nej... :)
kerguelair skrev:linolja i spray. Finns på biltema. Inte en gnutta rost...dock en viss fisklukt :)
Ska det verkligen vara direkt på plåten? :)
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Inlägg av Mats »

... det tog lite tid med repareringen men nu är det dags att beställa grejerna! Men först undrar jag om någon vet om man ska bry sig om deras kringprodukter också, dvs. Marine Clean och Metal Ready? De kostar ju en del de också.

Jag funderar på den här ordningen/uppsättningen:

1. Ren plåt
2. (Marine Clean?)
3. (Metal Ready?)
4. POR-15
5. Kitta med Hagmans karosserikitt
6. Biltema Fiberförstärkt underredsrostskydd

Några synpunkter på det? :)
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Inlägg av E.T. »

Hagmans karosserikitt e bra iaf. Men ni som nån gång har funderat på å köpa biltemas kitt, gör INTE de, kornigt å torktid ca en månad,minst!!
Skriv svar