Ingen gnista, felinställd fördelare eller trasig spole ?

Allt som har med elektronik att göra.
tikhal

Ingen gnista, felinställd fördelare eller trasig spole ?

Inlägg av tikhal »

Håller precis på att försöka få fart på min -65:a där lite väl många har vart på elsystemet för min smak.

Tändspolen som ska vara ok kommer från en kompis koja som startade med den för ett halvår sedan. Jag har +12v på kabeln kopplad till plus på spolen när tändningen är på.

Fördelaren bytte jag en kabel i som var totalt sönderärgad. Brytaren är också den ny.

Allt övrigt elektriskt fungerar. startmotorn går. men ingen gnista i stiften.

Kan jag ha fått ihop fördelaren ihop så att rotorn är fel i förhållande till kontaktytorna i fördelarlocket ?
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

så här ska det vara,12+till + på spolen,den andra kabeln ska gå från spolen till fördelaren,kolla så du har + på spolen helatiden även när du kör på startmotorn,kan vara så att kondningen i fördelaren är pajj eller så har du inget gap på brytarna,mest troligt så har du fel justerade brytare,kan även vara spolen som är pajj men byt tändkabeln mellan spolen och fördelaren och se om det blir skillnad,kolla sedan avståndet på brytarna
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
tikhal

Inlägg av tikhal »

Jag ska köpa på mig en ny spole och testa med idag. Funkar biltemas "högeffektspole" eller ska det vara nån specifik.

För övrigt sitter det nån form av vakuumklocka med en avklippt slang på fördelaren, måste den kopplas in ?

Rotorn kommer från en nyare koja (-73 om jag minns rätt) kan den vara fel storlek ?

Tändkablarna är färska.
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

spolen kan du ta istortsett vad som helst bara den är avsedd för ändamålet,vacumklockan har ingenting med gnistan att göra utan den vrider innandömet på fördelaren när du varvar för att flytta tändningen,pröva att sug i slangen å se så brytarplattan rör på sig,slangen ska gå till insuget sedan när du får igång bilen,rotorn måste vara avsedd för din fördelare,ryck loss den och sätt den underifrån på fördelarlocket så ser du om den når i piggarna på insidan av locket eller om den blir för kort,kolla sedan på axeln i fördelaren den är 4kantig,justera in brytarna när bakelitbiten är mitt uppe på en nock,du får kolla själv vad det ska vara på just din bil
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
tikhal

Inlägg av tikhal »

Nu har jag bytt rotorn som var för lång och hade gått sönder och jag har även köpt en ny spole på biltema. Har gnista men dock svar, den vill inte starta.

Ska försöka förstå mig på hur man justerar brytarna, skaffa nya stift och kolla tändkablarna en gång till.
Skriv svar