STARTSPÄRR lösen

Allt som har med elektronik att göra.
Ulf Roland
Inlägg: 37
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 00:03
Ort: Skåne norra
Kontakt:

STARTSPÄRR lösen

Inlägg av Ulf Roland »

Hej!

Har en "hundkoja" 1998 med startspärr...men hur i h-e får jag igång bilen efter vinteruppehållet och att batteriet har varit bortkopplat under min "renovering".
Någonstans har jag hört att man ska trycka 4ggr på nyckeln-startsprren.???????.....och hur ofta ska jag byta nyckeltryckarens lilla batteri...
Någon som känner till mitt problem och kan hjälpa mej....

vänligen
Ulf medlem 52
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Inlägg av johnson »

Här har det nog diskuterats lite om det, hoppas det löser sig så du får ut å rasta den :)
http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic.php?t=2263
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

tjaaa, det var ju det där Hans L skrev om, efter batteri byte i fjärrkontrollsdosan, tryck på varje knapp minst 5 sek.
Ett sånt där 3 w batteri räcker 1 år.

Sen var det det där andra med att låta nyckeln i tändningen minst 10 sek efter ha kopplat bort bilens batteriet. (återställning av ECU tjosan)

Och återstälning av larmet gjorde man genom att trycka minst 4 gånger på larmknapparna. (sikta mot det där irriterande blinkande lampan)

Jo, jag tror...att när startspärren slår till..tjaa, då hör du inte det där ljudet som uppstår normalt när bensinen pumpas upp till insprutningen.
(brukar höras när man slår på tändningen: typ "gzzzzzzzzzzzzzzz"
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
mickef

Inlägg av mickef »

Vid min förra renovering/lack hade jag problem oxå .
Larmet funkade som det skulle startmotorn gick runt men den vägrade att tända(funkade med startgas) , Det visade sig att det finns en "dödar" spärr i motor utrymmet till höger(när du står framför den) , Tryckte på den och sen spann han som en brunstig tiger igen
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

"Dödarn" som du nämner är en "bränsleavstängningsbrytare" som skall reagera om man krockar eller slår runt. Den har en gummiduttförsedd återställningsknapp eftersom det kan vara svårt att i en koja skilja på en krock och ett svenskt tjälskott. Förmodligen finns det fler orsaker till att den kan lösa ut. Lackerar´n kanske skaka bilen i stället för burken! :wink:
Hans L
Skriv svar