Fundering igen

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Micke
Inlägg: 52
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 21:40
Ort: Backaby
Kontakt:

Fundering igen

Inlägg av Micke »

Hur bygger man om toppen så man ka köra på blyfri bensin ?
vad krävs ?
Micke Ågren
070-8623866

Member 1947 i MSC
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av makervall »

Om jag har förstått det rätt så är det nya ventilsäten som krävs. Dvs fräsa ur de gamla och trycka i nya. Det ska vara allt.

/Magnus
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

precis, som Magnus säger! :D Nya säten e inte dyrt, de e monteringen som kostar dock...
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Inlägg av lennie »

Är det verkligen nödvändigt? Som jag har förstått det så nöts säterna mer om du kör på blyfritt men att det nöts så långsamt att resten av motorn är slut innan ventilsäterna.
Användarens profilbild
cooperS
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 februari 2005 kl. 16:07
Ort: Malmö

Bör bytas

Inlägg av cooperS »

Man bör byta ventilstyrningar om man ändå har allt nerplockat, inget större jobb.
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

om du har en 91a eller nyare har du ju redan
hårda ventilsäten!
ventilSTYRNINGAR däremot bör du byta ja.
eftersom vipporna trycker ventilen fram och tillbaka
blir hålen i styrningarna oval tillslut,med oljerök som följd.

på en vanlig bruksbil som förr behövde blyat finns d
ju tillsatser på macken som fungerar utan problem.
finns ingen anledning att bygga om toppen.
d var många år sedan d fanns bly i bensinen.
jag har kört 10 år med blyersättning ocg d fungerar suveränt
1 flaska a 30 kr räcker 6 7 mnd för mig och d kan jag överleva
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Skriv svar