För att få bort kåpan till kopplingen?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

För att få bort kåpan till kopplingen?

Inlägg av Litenmentuff »

Min koppling på min mini har fastanat i "friläge" så man kan läga i alla växlar men det spelar ingen roll om man trecker på kopplingen eller inte!


Så nu ska jag ta bort kåpan som täcker kopplingen å se om det krävat ihop!

MEN MÅSTE MAN LYFTA UR MOTORN FÖR ATT FÅ BORT KÅPAN? eller är det möjligt att få bort den med motorn på platts? :shock:


denna kåpa jag menar!

Bild


TACK FÖR SVAR! :)
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Jag tror att det ska gå, såg nog fan bilder på det arbetet i verkstadshanböckerna härromdagen, men fan va krångligt det lär vara.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Helipop skrev:Jag tror att det ska gå, såg nog fan bilder på det arbetet i verkstadshanböckerna härromdagen, men fan va krångligt det lär vara.

Sådär nu funkar kopplingen igen tror jag... vart i garaget hela dagen.. och om jag bara lossat avgasrör och ett par varjrar kunde jag lyftit ur hela motorn :)

det man behövde göra för att få bort den kåpan va ungefär samma som när man ska lyfta ur motorn.. bort med alla bultar till motorfästena sen domkrafta upp motorn så långt det går innan drivaxlarna slår i balkarna... sen gick det precis med en massa svordommar och ömma fingrar få bort kåpan :D Kopplings armnen och mekanismen till den va helt fast rostad.. nu är den slipad polerad och infettad så den glider fin fint :P
sen svor jag lite till och skruva tillbaka allt...imorgon ska jag bara fixxa bromsarna som ligger an sen ska det provköras mini ett antal mil eller iallafall ett par då den har körförbud :P

tog ju bara en hel dag för en som aldrig meckat en mini förut... Nästa gång när motorn ska ur kommer det gå illa kvickt hoppas jag.. ;)
Användarens profilbild
cooperS
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 februari 2005 kl. 16:07
Ort: Malmö

En baggis!!

Inlägg av cooperS »

Jag har bytt koppling med motorn kavr i bilen flera gånger och det är tämligen enkelt. Lossa motorfästen på motorns högra sidan och pumpa upp motorn i den sidan med en domkraft och vips så har man nog med utrymme att få bort skruvarna till kåpan. Ett kopplingsbyte brukar ta ca 3 timmar.
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: En baggis!!

Inlägg av Litenmentuff »

cooperS skrev:Jag har bytt koppling med motorn kavr i bilen flera gånger och det är tämligen enkelt. Lossa motorfästen på motorns högra sidan och pumpa upp motorn i den sidan med en domkraft och vips så har man nog med utrymme att få bort skruvarna till kåpan. Ett kopplingsbyte brukar ta ca 3 timmar.
haha här pratar du med amatör meckaren själv :) ska prova din taktik nästa gång det lät bättre :D
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Skriv svar