bra köp eller dåligt köp?

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

bra köp eller dåligt köp?

Inlägg av Litenmentuff »

En 73:ans Mini. I hyffsat skick lite rost och matt i lacken å så...

Motor och växellåda som sitter i nu funkar men motorn drar lite olja = lite blå rök.

får med en motor och låda som ska vara i bra skick. Har stått i några år så bromsar osv lär va lite pyssel med.. Gick igenom besiktningen för några år sen utan beskymmer. Stått i varmgarage sen dess..

pris runt 7000kr... är det är skit affär eller är det ett bra pris?
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

Tycker det låter som ett rätt billigt ja, kollar man vad man får i miniväg för 7000 på t.ex. blocket så finns det ju betydligt värre fall.

http://www.blocket.se/vi/9598099.htm?ca=23_8_s

Är det ingen genomgående rost? Vad är det för motor i den? Går motorn och rullar bilen som den ska? Låter som ett bra pris... Vad tycker ni andra här på forumet? :roll:
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Jo motor och växelålda fungerar bara att bilen drar lite olja... (dåliga ventiler säkert)

Rosten som är synlig är framför dörrarna i nedrekant av framskärm är rost angripna.. annars bara någon prick här och där och nån liten enkronas rost fläck på taket...


jag tycker det känns som ett ganska vettigt köp om man jämför med blocket som du gjorde.. där får man i princip bara skrot..

Är inte ute efter å renovera upp den utan mest för att ha som skoj hobby bil som man kan ha å glida runt i..
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Bilen på blocket lär han ju inte få sålt för 7000:- :shock:

Är det så att priserna på kojor har ökat de senaste 3 åren? Nu kostar ju de flesta brukskojorna 25 000:-, köpte min för 15 000:- för nåra år sedan....
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Så nu va den köpt iallafall hittade lite mer rost osv men inget katastrof. kanske blir lite svets jobb efter besiktning för att få den godkänd.


Motorn har inte vart startad på 5år försökte starta igår när vi kom hem med den... Men startmotorn verkar ha kärvat ihop så den inte åkerut och greppar tag om startkransen... får se hur det ser ut när man skruvat bort den....


Tar lite bilder osv sen.... Fick även med MASSOR av extra grejjer med bilen... dörrar huv mek handbok.. extra toppar flera stycken... med lite tur så skulle jag få med nått trimkit... dubbelförgasare eller va han babbla om...


ska nog bli bra det här... Kände även på bromsarna... och höger bak och vänster fram kärvar som fan dom andra 2 kändes ok att snurra för hand..

kan det inte bli helg så man får ta tag ialla problem.
Miggel
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:15
Ort: Falun

Inlägg av Miggel »

det känns nästan som att priserna på kojor har ökad ganska dom senaste åren..jag köpte en Clubman i bra bruksskick för 5 år sedan för 7000. Lite rost i tröskeln...
Motorn var ju en väldig pigg 1000 som inte tog så j...a mycket olja, bra kompression, helt enkelt en fin bil. Har kvar den och håller på bygga upp den igen så småning om, men håller på bygga på en MK1 istället..

Tror faktisk att dom Nya Minin kanske har gjort att det finns ökad intresse på den riktiga minin också...

Så det känns som ett bra köp...speciellt med alla extra grejer. Topper blir ju så småning om bristvaror också...

//Miggel
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Miggel skrev:det känns nästan som att priserna på kojor har ökad ganska dom senaste åren..jag köpte en Clubman i bra bruksskick för 5 år sedan för 7000. Lite rost i tröskeln...
Motorn var ju en väldig pigg 1000 som inte tog så j...a mycket olja, bra kompression, helt enkelt en fin bil. Har kvar den och håller på bygga upp den igen så småning om, men håller på bygga på en MK1 istället..

Tror faktisk att dom Nya Minin kanske har gjort att det finns ökad intresse på den riktiga minin också...

Så det känns som ett bra köp...speciellt med alla extra grejer. Topper blir ju så småning om bristvaror också...

//Miggel
Jo nya mini's har nog gjort att dom gamla fått ett litet uppsving... och ja priserna är inte låga direkt!! är ju svårt å hitta bilar under 10000kr som inte är vrak... eller som är rullande.. Känns som ett ganska bra köp för min egen del då jag gillar å skruva och fixxa. Kul att försöka väcka liv i en bil som inte fungerar perfekt. Och ja det va skoj att man fick med så pass mycket extra grejjer till bilen också :) Bara extra motorn och extra toppar och dörr och huv osv är ju värt en del pengar :P
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Gott, har du inga bilder att lägga upp? Hade vart kul å se..
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

grozzny skrev:Gott, har du inga bilder att lägga upp? Hade vart kul å se..
finns bilder under projekt & bilder delen av forumet.. titta där
flöbo

Inlägg av flöbo »

nice car det e bara att köpa :) ja själv köpte en ny för ett tag sen en 69a inte vart besiktigad sen 96 spenderade några timmar med bromsarna å den gick igenom besiktningen i fredas :) + att den va nylackerad me 10,000 ett bra pris tycker ja :D
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

flöbo skrev:nice car det e bara att köpa :) ja själv köpte en ny för ett tag sen en 69a inte vart besiktigad sen 96 spenderade några timmar med bromsarna å den gick igenom besiktningen i fredas :) + att den va nylackerad me 10,000 ett bra pris tycker ja :D

haha den va fan inte ett dumt pris alls... ett riktigt fynt speciellt då den va nylackad å allt :)

Min ser ut som kriget och fungerar skit men det är kul å skruva och pyssla också...
Skriv svar