plana topp och block

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
slimvince

plana topp och block

Inlägg av slimvince »

Hej
Har ni någon att rekommendera som kan plana en topp och ett block, samt borra upp och hona cylindrar?
Gärna i Uppland/Södermanland.
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Inlägg av _clubman_ »

tjena mors vince! du kan alltid pröva uppsala motorslip....
http://www.uppsalamotorslip.se/ :D
dom e duktiga på kojamotorer.....
prata med en staffan som e riktigt duktig... tror han ska jobba kvar där...
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
slimvince

Inlägg av slimvince »

Topp!
Skall kolla med honom.
Gick det bra med kuggstången efter Lunda?
...och har du klurat på hur du skall minska överstyrningen :wink:
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Inlägg av _clubman_ »

har icke tittat på kuggstången än för jag e lite upptagen med en mörklagd

pickùp..... (numera löst lucas bekymmer) :lol: överstyrning ska lösas med nya yokohama 008 eller 032r...

speciellt bak....

sen känns det som en kränghämmare troligtvis kommer ramla dit...

det borde hjälpa till å stumma på dämparna med....

eventuellt lite mera toeìn bak än nuvarande....

mera negativ camber bak med...

vad för tips har du då?
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
slimvince

Inlägg av slimvince »

Generellt sett (inte kojaspecifikt) hade jag labbat med camber bak och däcksval (typ, bredd och lufttryck) först. Sen klurat på hårdhet i fjädrar och dämpare, och sist krängningshämmaren. Men det finns nog någon allmän hundkoje-visdom som säger vad som funkar bäst på just kojan?

På speedstern började jag med att ändra cambervinklar fram och bak för att få bilen neutral istället för understyrd.
Nästa steg var hårdare krängningshämmare (finns bara fram på Speedstern) och hårdare fjädrar och dämpare för att minska karossrörelserna.

Nästa steg blir R-däck för nu är det de som är begränsningen (det hårdare chassit gör ju att man nu kan klara högre g-krafter utan oönskade karossrörelser) När jag kör på gränsen just nu så börjar det kasa innan det kränger för mycket.

Börjar bli lite väl Off Topic, men å andra sidan var det ju jag själv som startade tråden...
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Inlägg av _clubman_ »

den enda däcktypen som man ska använda är yokohama 008 eller 032 eller 048 alla utom 008 e R-däck som finns i önskad hårdhet. hard-medium-soft.... (lufttryck=väldigt viktigt)

om man studerar bilderna från lunda så syns det ganska tydligt att det är ganska så grova krängningar det handlar om....

cambern ibak "ska" vara inställd på 1-1-½ grad negativ (enligt lodsnöre och rakplåt) samt toe-in eller toe-ut enligt spec i verkstadshandboken... obs bara toe... (går bäst så på väg)

fram så e det negativ camber 1-½ grad. caster helt orört, toe enligt bibeln :lol: samt provkörningar vid helt olika inställningar...

ska vi starta en konbanetråd i chassiforumet eller? :lol:


fanns det inga fler tips på motorfirmor i närheten som har eller hållt på med koja....
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Skriv svar