Hjälp o råd om motorrenovering?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Gunnar_L
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 augusti 2006 kl. 16:33
Ort: Floby
Kontakt:

Hjälp o råd om motorrenovering?

Inlägg av Gunnar_L »

Hej alla!

Har hållit på med hobbybilar ganska länge, men är ny på Mini. Hittade detta forum som verkar hysa folk med massor av kunskap.
Ställer därför frågan här och hoppas på långa svar :-)

Jag undrar om någon kan komma med tips och råd när det gäller renovering av motor och drivpaket på min Austin 1000-71.
Tanken är att bilen skall bli bättre än ny, utseendemässigt så original det bara går, men gärna med lite mera flås än originalet hade.
Pengar bör hållas inom rimlig nivå, men med tanke på att jag förmodligen ändå blir tvungen att byta ventiler, lager osv, samt slipa vev och
säten och lite annat pyssel, så kanske det vore vettigt att i samma veva vässa grejset lite?.
Om ingen kan erbjuda en färdig motor så antar jag att det bästa är att hålla sig till att renovera originalet, eller?

Se bilen på http://www.rit-ad.se/gl/bil/mini/index.htm
Jag har kommit lite längre än bilderna visar. Karossen snart monterad och motorpaketet är nästa del som skall fixas.

Alla tips mottages tacksamt.

Mvh
//G
Gunnar_L
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 augusti 2006 kl. 16:33
Ort: Floby
Kontakt:

Inlägg av Gunnar_L »

Ingen som orkar bry sig?
//G
mongoose

Inlägg av mongoose »

...
Senast redigerad av mongoose den 27 februari 2007 kl. 02:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

Ja de finns ju mängder av böcker att välja mellan inom mini och A-serien.

som t.ex. http://www.minisport.com/classic-mini-s ... oduct.html
Gunnar_L
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 augusti 2006 kl. 16:33
Ort: Floby
Kontakt:

Inlägg av Gunnar_L »

Ahhh, äntligen! Tackar!

Men, det var inte riktigt på den nivån jag menade. Ursäkta om jag var otydlig i mitt första inlägg.
Jag är utbildad bilmek (länge sedan ) så själva skruvandet fixar jag nog, tror jag iaf.
Det jag hade i åtanke var närmast "specialtricks" för att förbättra och vässa lite, till en vettig peng (inget vråltrim, det kostar förmodligen för mycket), samt tips på vettiga leverantörer. Hittills har jag köpt rubbet på Bohlins Bil i Uddevalla, men han är minst sagt dyr.

Om jag utgår från originalmotorn på 1000cc och vill förbättra den, vad gör jag då?
Typ, om jag funderar på större ventiler och måttlig portning - finns det då istället kanske en annan topp som passar och som redan har större ventiler?
Eller om jag får se att veven måste slipas, vilket fabrikat av lager är bäst?
Jag läste nåt om nån flytande transmissionsbussning, vad handlade det om och var får man tag i en sån?
Vilken koppling är bra/dålig?

osv, osv....
Jag står här med en totalt standard motor som skall rivas för översyn. Det måste finnas massor med mini-tricks som man bör göra när man sätter ihop, eller ?

Alla som vill hjälpa en som står utan kontakter, eller har bra grejor/motorpaket att sälja är hjärtligt välkomna att höra av sig.
Tack på förhand

Mvh
Gunnar L.
//G
mongoose

Inlägg av mongoose »

Litteratur:
"How to modify your Mini" av David Wizard
enkla allmänna trim-tips bl.a 998cc.
"Tuning BL A-series engine" av David Wizard
Som "How to.." fast lite mer utförlig.
tjackas på: http://www.minispares.com eller Margee bookshop STHLM
trim-kit/delar: bearbeta om möjligt själv alt. köp bearbetade/nya
delar från UK.
alt. köp färdigt trim-motor-kit
Begagnadmarknaden på trim i Sverige är kass! (men det kan vara värt att kolla gamla säljes-annonser, då de flesta grejer brukar finnas kvar)
/Mongoose
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

okej, då e jag med :)

A-motorns största bromsning ligger ofta i insug och avgassystemet.

Man kan köpa billiga kit med extraktorrör, nytt insug, luftfilter och rör hela vägen bak m.m. från england eller från jana.

Finns i många varianter och prisklasser, även med färdiga toppar om så önskas :wink: som sagt, allt beror på hur mycke pållar du vill ha och hur mycket pengar du vill lägga ner.

kolla in

http://www.minisport.com
http://www.minispares.com
Båda två har tuningkit, har själv ett stage 1 kit från minisport som jag inte satt på än, de ska ge ca 20% extra power ;)
Gunnar_L
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 augusti 2006 kl. 16:33
Ort: Floby
Kontakt:

Inlägg av Gunnar_L »

OK, tackar.

Jag skall skaffa dom böcker ni föreslår, och sätta mig i plugghörnan.
Återkommer om det dyker upp mera specifika spörsmål.

Under tiden, om ni råkar få nys om något jag kan använda i komponentväg får ni gärna hojta till.

MVH
Gunnar L
//G
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

om du ska trimma så byt lager+ringar i under delen,skaffa en cooper topp 12g295 och en swiftune sw5 kam och justerbart duplex kamkedja och lcb och ett rc40 ,förgasare kan du använda en hs4 eller hs2 vet ej har alldrig använt nån av dom,sen far du till en som har rullande landsväg för injustering av förgasare m,m så har du en mini 1000 som garanterat spöar andra 1000 kubbare,nästa steg är ju att skaffa en annan topp som är mer flöde på,finns ju oändligt med saker man kan göra på en stötstångsmotor,kostar från 0- oändlighet,nu har du fått ett tips av mig,nästa steg är väl att skaffa en större motor typ 1275 eller 1380 men då kostar det ju lite mer nu när du inte har dom motorerna
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
karki
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 juli 2005 kl. 19:16
Ort: Vallentuna
Kontakt:

cooper 12G295

Inlägg av karki »

Jag har en cooper 12G295 topp ren objekt liggande kompl med ventiler
gammal säljes annons ord 800:- nu 500:- finns i stockholm peter 070-3975898
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

Hur är det med 12G295 toppar, dom blir inte speciellt glada över blyfri bensin va?
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

ingen av dom äldre topparna mår bra av soppa utan blytilsats,men det går ju byta säten idom å då går det bra
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Gunnar_L
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 augusti 2006 kl. 16:33
Ort: Floby
Kontakt:

Inlägg av Gunnar_L »

pickupkalle skrev:om du ska trimma så byt lager+ringar i under delen,skaffa en cooper topp 12g295 och en swiftune sw5 kam och justerbart duplex kamkedja och lcb och ett rc40 ,förgasare kan du använda en hs4 eller hs2 vet ej har alldrig använt nån av dom,sen far du till en som har rullande landsväg för injustering av förgasare m,m så har du en mini 1000 som garanterat spöar andra 1000 kubbare,nästa steg är ju att skaffa en annan topp som är mer flöde på,finns ju oändligt med saker man kan göra på en stötstångsmotor,kostar från 0- oändlighet,nu har du fått ett tips av mig,nästa steg är väl att skaffa en större motor typ 1275 eller 1380 men då kostar det ju lite mer nu när du inte har dom motorerna
Tack för det!
Lite förtydligande behövs: Vad är lcb och vilket fabrikat är förgasarna, samt vilka årgångar hade 12g295 toppen?

Tack på förhand.

Mvh
Gunnar L.
http://www.rit-ad.se/gl/bil/bil.html
//G
Gunnar_L
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 augusti 2006 kl. 16:33
Ort: Floby
Kontakt:

Inlägg av Gunnar_L »

En ny fråga, men samma tema:

Jag är lite insnöad på insprutning. Men på en gammal bil vill jag gärna att det skall se original ut.
Är det någon av er som har experimenterat med ett "dolt" insprut? Dvs där man behåller förgasarhuset och gömmer spridarna på undersidan av insugen t.ex. ?

Mvh
Gunnar L.
http://www.rit-ad.se/gl/bil/bil.html
//G
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

Har en länk till lite intressant läsning.
:wink:
http://www.minispares.com/Article.aspx?aid=295
Skriv svar