Min första Mini :) Mini 1000 -76

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Hej alla glada mini ägare!
Nu under semestern vart man mini ägare! Vart ett riktigt impuls-köp under semestern när man blev för rastlös av att sitta inne i regnet!
Drog iväg från värmlands skogarna närmare bestämt Kil (3,5mil från Karlstad) till några mil utanför jönköping (34 mil enkelväg :) ) och köpte en austin mini 1000 -76 mer eller mindre i lådor kan man väl säga.
Allt ska finnas men det kommer väl med stor sannolikhet vara lite delar man för köpa som kommit bort.
All rost var lagad och det hade varit mycket av den också men det mesta som är bytt är med riktiga köpta plåtar och inte något lapptäcke av plåtar.
Det tråkiga är ju att den ej varit grundmålad eller primad efter all rostlagning och stått i ett garage utan värme så den har ytrost på plåtrena ytor och behöver en hel del blästring innan spackling och lack.
Då jag aldrig tidigare varket ägt , kört eller skruvat med en mini så kommer det nog bli lite av en utmaning och få ihop allt :)
Verkar som det finns många mini ägare som är hjälpsamma och lägger upp mycket liknande renoveringar på forum så man får väl tjuvkika och prova sig fram....

Det jag börjat göra är att blästra och lacka diverse hjulupphängnings delar och tvättat av motorn ordentligt som verkat läckt lite olja beställde lite ny packningar och diverse annat så nu har det blivit lite ny motorfärg på motorn och lite krom :)

Man blir ju glatt överaskad när man ska köpa delar iallafall! Inte så många andra gamla bilar som det finns så mycket att få tag på och så billigt.

Inte hunnit med och tagit så mycket bilder men lägger upp inom kort...
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av timppa »

Grattis till köpet av en underbar bil och stort välkommen till forumet!
Kunskap finns det gott om på forumet och som vanligt finns det inga dumma frågor. Om du inte redan köpt Haynes manualen så kan jag rekommendera dig att göra det.

Kan bjuda på några länkar jag brukar använda:
"Sprängskisser" för att lätt hitta part-nr på saker man behöver: http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/
Enligt mig bästa butiken att beställa från i England: http://www.minispares.com

Och slutligen lycka till med ditt projekt och glöm inte visa vad du gör :)
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

då ska vi se om jag får upp någon bild...
Bild
Här är motorn som fått lite uppfräschning i form av färg och en ny ventilkåpa & oljesticka.

Bild
Så här ser motorrummet ut, håller på att rensa bort allt så jag kan blästra och få på lite grundfärg.
Bara att hoppas att det inte är för mycket rost som gömmer sig...
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av crowan »

Motorutrymmet brukar klara sig ganska fint pga att det ofta är oljeindränkt :-)
clubman 1330
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Jo har sett att färgen runt bromscylinder och kopplingscylindern har ju skrynklat ihop sig den är det nog bara att dra av...
Annars ser det ju rätt ok ut. :) men det visar sig väl snart...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av Hylsan »

Snygg Motor och det verkar vara ett fint objekt du hittat :)

Lycka till!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Tog och slipade ner den främre ramen till motorn sent igår kväll och sprutade på ett par lager med epoxy grundfärg på den.
Den förra ägaren hade blästrat och målat ramen men han hade penselmålat den och så ville jag inte ha det när jag lägger ner så mycket tid på bilen så fick bli sprutat, man ser väl inte mycket av denna men äsch jag vill få den i riktigt bra skick så då är det väl inte så mycket mer att göra än att göra om och göra rätt...

En liten bild innan topp färgen som blir vanlig 2K svart.
Bild

Hoppas kunna lacka den svart ikväll men tiden är svår att få att räcka till när man har en 2 månaders dotter.
Är ju inte så att mini meckandet står högst på prioteringen.
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Varit lite dåligt med uppdateringar här, har iofs inte hänt så jättemycket heller.
Har haft karossen på blästring och nu börjar jobbet med slipande och spackling innan slipgrundfärgen.
Det tråkiga är ju att den gamla klarlacken släpper bara man skrapar lite på den så all klarlack måste bort :(
Trodde det skulle räcka att matta ner karossen innan lack då den "bara" varit omlackad 1 gång.
Så här ser det ut än sålänge är en del kvar. :wink:
Bild

Var iväg och fick svart slipgrund har ej provat detta förut men ska vara lättare och se skavanker som kommer synas vid lackeringen.
Det tråkiga var att den fanns bara på 3 liters burk å ska blandas med härdare så totalt 4 liter färg lär ju räcka till några kojor....
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Har stött på ett litet problem.....
Finns det kanske någon vänlig själ här på forumet som skulle kunna ta ett mått åt mig?
Balken till rattstången och reglagen för fläkt mm är bortkapad i ändarna och det har varit så sedan jag köpte den å vet inte vad måttet skall vara, om någon har en koja och mäta på vore det jättesnällt :)
Här är en bild på det jag menar,

Bild
Användarens profilbild
Kent Andersson
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 december 2009 kl. 13:30
Ort: Hällefors

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av Kent Andersson »

Du kan ringa mig på 0705451519 så får du de mått som du vill ha
Austin Cooper -66
Austin 1000 -72
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Tack Kent det var bussigt :)

Passade på och tog en bild från senaste paketet från minisport :)
Ser verkligen fram emot att få skruva ihop bilen även om det är en bit fram i tiden :)
Aluminiumkylaren vet jag inte om jag ska låta den vara som den är eller om jag ska polera upp den :/
Ska bli en uppsättning med blå silikon kylarslangar med och ett stage 1 kit men får spara ihop lite pengar först.
Bild
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Vart lite brådis då jag har haft bilen hos farsan i garaget där så fick kasta på lite slipgrund innan jag egentligen var helt klar.
Egentligen så skulle jag slipad med lite finare papper innan grundfärgen men så vart det inte får ta och slipa ner slipgrunden å lägga på ett lager till kanske är väl säkert några skavanker kvar som jag missat ändå :?
Så här blev det iallafall :)

Bild


Bild


Bild
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av minitokig »

ser bra ut! Kämpa på! :-)
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Tackar :)
Det är ganska kul nu när det är lite mer finjobb kvar inte så mycket grovjobb. Men det är väl först när det ska börja monteras ihop som det riktigt roliga jobbet kommer :)
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Varit ganska lugnt i garaget men fick farsan att lacka lite för att motivationen ska komma tillbaka :?
Taket vart väl ganska ok lite damm får man väl räkna med när det lackas i ett garage och inte en riktig lackbox :)
Nu vet jag iallafall hur färgerna blir så nu har man fått lite ny lust å greja :)
Vart t.om så sugen så jag gjorde en beställning på ett set med sportpack skärmbreddare från minisport :lol:
Bild
Nu är det bara och slipa lite igen och maskera lite.
Har lite funderingar det är lite halvfula lagningar bak i bagageutrymmet funderar på att måla bagaget med body då det förmodligen döljer de fula lagningarna, någon annan som gjort något liknande?
Känns lite överkurs att spackla å krångla bak i bagaget......
Ska väl kanske tilläggas att jag tänkt och klä in bagagen med skivor och textil som länken som finns i guider, så egentligen blir det väl undangömt men man vill ju att det ska se ok ut ändå :) farsan bara skakar i huvudet åt mig å muttrar för sig själv att det är ju bara en gammal bil....
Men det gjorde han när jag började spackla inne i hjulhusen med men det får han nog bara acceptera :lol:
Skriv svar