Austin Mini 1275 Gt -75

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Startar en tråd med min Gt.

Den ser ut så här, och det är lite pill att göra med den.
Bild
Bild

Skall gå igenom Elen, litet fel med lyset/varvräknaren.(Tänder jag andra läget på ljusknappen så pos-ljuset tänds,då dör varvräknaren och Hö-blinkers symbol tänds i instrumentet) Finns stalltips?
När jag ändå håller på med elen, så skall jag byta panelskal, skadat efter biltema mätare....
Kommer att lossa topplocket och gå igenom bromsarna. så det är lite att gå igenom innan bes. :wink:

//Ed
Less is more
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av heemini »

Kortslutning i kretskortet bakom instrumenten är en möjlighet. Finns nya hos MiniSpares:
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 794&title=
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
jokke
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 januari 2011 kl. 17:06
Ort: Skara

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av jokke »

inte helt omöjligt att det är ett jordfel, det brukar bli luriga fel ;)
Austin Mini 1000 -68
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Då har man demonterat lite på bilen, kollade också kretskortet och jämnförde med kontakthuset. Verkar vara fel från kontakhuset, och det ser ut som om "slaktarnspojk" har :meck: med elen. Men gamal bil, blir inte :o .
Kanske man köper ett nytt el-system till bilen, när man ändå rotar runt. Går det att köpa led.nätet som går till instrumentet löst, eller måste man köpa komplett?
Får leta någon dag till, sedan kanske några dagar till... :lol:

Bild

Bild

Bild
Skadat panelskal, tack vare att någon tyckte att biltemas mätare är coolt. Måste byta!! tur man har ett liggandes :D
Less is more
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av heemini »

Hittade bara komplett hos MiniSpares http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 428&title=
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Hur lång levranstid brukar dom ha från minispears?.
Less is more
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av minijanne »

Räkna med en till en och en halv vecka normalt. Du kan få express och då får du det på typ två dar men då kostar det hur mycket som helst.
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Som sagt, jag letar jordfel. pga varvräknaren dör när jag sätter på posljuset samt att höger blinkersindikator i panelen tänds. Hittade detta igår kväll, vad kan detta gå till? Varningsblinkers?(vart skall då varningsblinkersrelät sitta?) någon som vet? och vad är den andra knappen till för något...? sist jag ägde koja var det av äldre typ. Ni kan PM mej med tips, om ni inte vill lägga det i min projekttråd.

Bild

Bild

//Lars
Less is more
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Fekkeman »

Det du håller i är en test för bromssystemet typ, om den funkar som den skall så lyser den röda lampan om du trycker in knappen, vilket betyder att bromskretssystemet är ok. Lyser den inte kan det bero på att systemet inte är ok, eller att lampan är trasig/urkopplad. Rätta mig gärna om jag har fel nu...

/Robban
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Hittar ingen varningsbilkers skall inte min bil ha sådan? Vad säger lagen, är det inget krav på det eller räcker det med varningstriangeln?
Less is more
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av bulten08 »

varningsblinkers kom nog inte förrens -76 då min 75 har inte och min 77 hade det
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Tack Bulten, då slipper jag fundera på det.
Less is more
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Jord/El-fel, är nu fixat :D Hittade 3 dåliga saker. 2 jordpunkter som var mycket dåliga,varav ena var stort sett av.(vet inte om det hade direkt inverkan)
Sedan var det glapp i en dålig skarv på elnätet vid stora kontakten till instrumentet, och sist så var det glapp i kretskortet till en lampa samt en ledare som var helt kass. Fick löda en extra kabel, men det blir nog att köpa kretskort.
Nu kvarstår i el väg att fixa torkarmotorn, den är död alltså :lol:

//Lars
Less is more
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Det bättre begagnade panelskalet är nu på plats(det övre), fan va bökigt det skulle vara att trockla dit.
Bild

Startade upp bilen och körde upp o ner för gatan, drog åt vänster när jag bromsade. Får ta och kolla över bromsarna i morgon, innan jag får iväg beställningen till minispears. Dock så får jag inte liv i torkarmotorn, så en sådan har också hamnat på listan.

//Lars
Less is more
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Nu har bilen kommit upp sej...
Bild

Växellådan sölar en del olja, dels vis o-ringen som är för ena växelarmen. Undrar också hur det skall se ut där det sitter en slanklämma, skall det vara en hel hylsa? misstänker bonnelagning på den. Samt den stora metall pluggen i botten av lådan, vad gör den för nytta och hur tätar jag?(det går att vrida på den)
Bild

Såg att det satt qvick-shift på den :D

Hoppas ni orkar svara snabbt, skall beställa ikväll.(Om barnen lyckas sova)

//L
Less is more
Skriv svar