1275GT

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Japp det "stora" soltaket sitter på min bil. Det är ett Webasto tak, behöver lite små renoveringar det med. Precis som bilen.
Känns som väldigt mycket 70tal i mitt soltak, så jag gissar att bilen har haft det länge.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: 1275GT

Inlägg av heemini »

Har du kollat om det finns reservdelar eller vinyl till taket? Jag har förträngt det under vintern men det börjar ju bli dags att köra öppet snart :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Har inte letet så väldigt mycket. Det har varit annat på bilen som var viktigare att fixa. Tror att jag kör med taket som det är denna sommaren och ser om det blir ett lagom arbete till nästa vintervila.
Hur har det gått för dig, har du hittat något?
Läste en instuktion på en liten klisterlapp som sitter på mitt soltak. Att när skenorna ska smörjas så ska det smörjas med 5-56 WD40 eller siliconspray. Vi distuterade detta innan.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: 1275GT

Inlägg av heemini »

Samma situation som du. Ny topp som ska på plats, fixa bakbromsar, montera skärmbreddare etc.. så det har inte haft hög prioritet.
Ska öppna taket försiktigt på måndag när vi äntligen ska få ordentligt med plusgrader. 8) Provar nog hellre silikonspray än smörjoljorna.
Tack för tipset! :D
Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Första provturen igår kväll, med riktigt fungerande motor, går som f:n och har säkert 200hk :lol: Eller troligen runt 70 :D
Upptäkte att min koja är för låg, tidigare ägare har sänkt den så att vid minsta lilla gupp eller ojämnhet i vägen så slår däcken i skärmkanterna. Och mina nya fälgar har en lite annan ofsett så vid ett visst syrutslag så går däcken emot bilen.
Någon som vet hur mycket tex 2mm bricka mellan trumpet och ledkula gör i höjd på bilen. Jag vill inte ha HILO, eftersom jag inte tänker höja och sänka bilen hela tiden. Utan jag tänker hitta rätt höjd och sen ska bilen bli på den höjden.

Hälsningar.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: 1275GT

Inlägg av heemini »

När man kapar en trumpet så motsvarar 1mm hela 1cm i höjd! Det borde bli detsamma omvänt.
Ang. HiLos så justerar du ju bara in dem så att den blir precis som du vill ha den i höjd. Sedan låser du muttern där. Ingen mer fixande med höja eller sänka sen. Körde mer än 100mil förra sommaren utan att röra justeringarna. Men det tar ju en stund innan allt har satt sig så lite skruva blir det i början.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Gav upp försöken med att få bilen i rätt höjd med hjälp av brickor mellan ledkula och trumpet i framvagnen.
Nu har jag köpt HILO och nya gummidon från Minispares, även nya jouserbara undre länkarmar med nya busningar, och skärmbräddare typ Wood & Picket men lite bredare (W&P är 2,1/4" medan mina är2,½").
Dom gamla undre länkarmarna hade någon tidigare ägare kapat och svetsat ihop med en väldigt dålig svets.

Jag har inte lyckats att få ut gummidonen ur ramen utan att montera bort övre länkarmen, hur har ni andra gjort? Enligt verkstadshandboken så tar man bara ut dom????????

Räknar med at bli klar med det sista på bilen i helgen, om jag inte hittar något mer som är akut galet. Sen ska den bara besiktigas, går det bra så ska här köras koja. Det har jag inte gjort speciellt mycket på de sista 15 åren.

Hälsningar.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: 1275GT

Inlägg av heemini »

Höll på med samma sak idag. Ja, övre bärarmen måste bort för att få ut gummikuddarna.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Då är det bara att jobba vidare med högersidan i dag. Högersida blir södersida på min uppfart så jag skruvar ute i dag :D
Tack för det snabba svaret.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Så då var det klart, nästan. Har bara en stötdämpare kvar att byta. Vänster bak, bakom tanken. Allt annat är klart nu. Nya undre jousterbara länkarmar, nya gummidon fram, nya HILO fram, nya stöt dämpare (spax) nya bussningar i framvagnen, nya skärmbräddare runt om. mm. Liten prov runda i dag och det behövs vissa jousteringar av tändning och förgasare, lufta bromsarna. Fortfarande Obesiktigad och Oskattad Oförsäkrad och säkert något mer på O som bör fixas, så inga länga turer. Bara runt kvarteret, så man kan kolla att allt funkar(eller inte)

Hälsningar.
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Nu är kojan försäkrad, och i trafik men fortfarande obesiktigad.
Var på däckverkstad i förmiddags och gjorde en framvagnsinställning, oj vad det stog fel från början. Är inte lätt att försöka få det skapligt hemma med rätskliva och vattenpass. När jag körde i väg så drog bilen åt höger, släppa ratten och diket hade kommit farande direkt. Killarna på verkstaden hade roligt, alltid en utmaning när du kommer med dina underliga bilar, sa dom.
En koja är väl ingen konstig bil? Eller har jag fel.

På hemvägen gick bilen som en dröm på vägen. Nästan hela vägen hem. Ca en kilometer hemifrån tvärdör motorn, och vägrar att starta. Startmotorn går runt och det luktar besin, så det är nog något med tändningen. Kojan fick åka snöre hem.

Har bokat tid på verkstad på måndag för att ställa tändning, förgasare och hjus höjd. Får se om jag hinner få ihop det. Ska iväg med Lotusen till Knutstorp i morgon eftermiddag. Ban körning på söndag :D

Återkommer med rapport om vad som är fel.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det är tändningen som lagt av på bilen, inte en gnista :(
Får gå igenom och se om jag hittar felet. En kompis i Stockholm pratade med en annan bekant och kom in på min koja. Bekantingen kände till min bil och sa att den har jag bott granne med. När den blev till salu så ville jag köpa men hade inte råd.
Det var far och son Legelius som renoverat och fixat med min bil.

Carl Legelius skriver för Klassiker nu, så det var bara att skkriva och fråga, och jo då det är rätt bil

Hej!

Kul att vår gamla GT finns än! Den har jag och främst min far lagt ned mycket tid, pengar och kärlek på genom åren. Han köpte den 1982 som extrabil. Då hade den gått ca 5000 mil och var i originalskick, orangeröd med vita 1275 GT-stripes.

Det tog inte lång tid förrän modifieringarna började. Tolvtums Revolutionfälgar, större SU-förgasare, extraktorgrenrör, grövre avgassystem, elektronisk tändning, nytt luftfilter med någon sorts långt rör mm. En Corbeau-stol på förarplatsen, träpanel, ratt från Mini Metro och senare kojor mm tillkom på insidan.

Webastosoltaket och vinyltaket monterades på en Englandsresa 1984.

Efter några par år lät vi laga den rost som fanns och karossen lackerades om i Volvos röda 173 med guldfärgade 1275 GT-stripes – mycket snyggt.

Motorn byttes senare mot en renoverad och balanserad 1293 (har jag för mig) med Longmantopp och vassare kam. Jag kan kolla om jag har mer detaljerade uppgifter om detta. Utväxlingen byttes till 2.95. Men den vassare kamaxeln och den höga utväxlingen funkade inte så bra ihop.

Jag körde mycket med Kojan och har många kul minnen av den. Jag kommer just nu inte ihåg exakt när vi sålde den men det måste ha varit i slutet av 1990-talet någon gång.

Om du vill kan jag ta fram några bilder på hur den såg ut då.
Ha så kul med den!

Mvh

Carl

Här kom många svar på frågor som jag har haft om bilen. Roligt med lite historia på kojan

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: 1275GT

Inlägg av heemini »

Kul! :D
Hoppas det bara är något enkelt fel på tändningen!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Brytarlöst optiskt tändsystem, inte min starkaste sida. Får se om jag kan hitta något som är fel, annars så åker det ut och sätter in ett vanligt brytar system. Ska ringa till Jana och fråga, tror att han vet mer än jag om optiska tändsystem.
Kanske han har en bra fördelare som ligger och väntar på kund :)

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Ibland är saker lätta att fixa, när man väl hittar vad som är fel.
Har letat efter anledningen till att kojan stannade, Gick igenom bränslepump, och förgasare inget som var fel vad jag kunde se.
Provade att starta och bilen hostade till lite och sen var där ingenting från motorn, bara startmotorn som drog runt. Provade med lite startgas och det lät som om den gick på en till två cylindrar, för att sedan bli tyst igen. Dj,,,,a skit.

Igår när jag lyfte på huven och började med att ta loss fördelarlocket, så upptäkte jag att jorden på tändspolen hade släppt. När jag tog loss fördelarlocket så har jag antagligen dragit lite i sladdarna.

Felet tog fem minuter att laga, skala av sladden och en ny kabelsko att klämma dit. Nu går kojan igen. Tog en provtur tillsammans med frugan på en knapp mil.

Tillbaka på ruta ett igen. Fortfarande en stötdämpare kvar att byta, ställa tändning och förgasare, sammt ljushjöden på halvljuset.
Sen ska allt vara klart för besiktning.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar