1275GT

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Bara att slå en signal, eller skicka ett pm, så tar vi en kopp kaffe och klappar bilar :D
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

EXCEL,PATRIK. skrev:Hej Patrik,
Aha, du funderar på att uppgradera till GTS. Jag var ägare till emblemet någon gång för länge sedan.
Originalförgasare+Marina 1300+dubbelinsug från MG 1300, var min plan för att få ihop ett förgasarset.

Den som är intresserad kan söka lite på det här:
http://mk1-performance-conversions.co.u ... /gts_2.jpg
http://www.delius.pwp.blueyonder.co.uk/ ... iagram.htm


Lennart
Hej.
Kan det vara så att du har kört en gul koja i SSK en gång för länge sedan, lite av ett team med Roger?
Har du märket kvar så är jag intresserad om du kan tänka dig att sälja :-)
Tackar för länkarna.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: 1275GT

Inlägg av Tulka »

EXCEL,PATRIK. skrev:
EXCEL,PATRIK. skrev:Hej Patrik,
Aha, du funderar på att uppgradera till GTS. Jag var ägare till emblemet någon gång för länge sedan.
Originalförgasare+Marina 1300-förgasare+dubbelinsug från MG 1300, var min plan för att få ihop ett förgasarset.

Den som är intresserad kan söka lite på det här:
http://mk1-performance-conversions.co.u ... /gts_2.jpg
http://www.delius.pwp.blueyonder.co.uk/ ... iagram.htm


Lennart
Hej.
Kan det vara så att du har kört en gul koja i SSK en gång för länge sedan, lite av ett team med Roger?
Har du märket kvar så är jag intresserad om du kan tänka dig att sälja :-)
Tackar för länkarna.

Hälsningar
Patrik
Jo, och jag träffade Roger senast för någon månad sedan. Vi funderar på om vi inte vann
då du var med och tankade. Iallafall vart vi avflaggade som första bil.
Var ju tänkt som ett slags genrep för funktionärer inför EM-tävlingen påföljande helg.
Det började duggregna före förarbytet så jag körde två extravarv medans det var
ganska torrt och tankningen gick bra, ju. ;)
Roger gick ut i ledning och blev aldrig omåkt?Han var duktig att köra när det regnar
och var van vid bilen.

Och GTS-märket? Sitter på någon GT någonstans.
Lennart
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jag har en gammal bild från den tävlingen på Anderstorp där du står med en pokal på taket och blommor i handen, bör vara så att det är första priset :-)
Var det samma år som du kom etta i serien och Roger kom trea?
Minnet sviker mig lite där, det var en rolig tid :-) och kojor går det inte att vara utan :-)
När du träffar Roger igen så får du hälsa från mig.
Ska se om jag kan flytta över några bilder från papper till digital form och lägga ut dom här. Finns en bra bild från Anderstorp på tankning och förar byte, och en massa andra bilder från olika banor som vi var på då :-)

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Då var kojan nästan klar. Ska montera Inocentti fönster i höger dörren och få hastighetsmätaren att fungera. Har monterat en ny wire och en begagnad växellåda, och wiren snurrar inte. Får ta loss den och montera igen. Om den inte fungerar så får jag försöka att besiktiga utan att mätaren fungerar.
Bilagor
bildkoja.jpg
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Det ska inte vara lätt.

Den växellådan som jag har och är nyrenoverad med X diff. Den monterades på motorn och först när jag skulle dra fast svänghjulsbulten upptäckte jag att vevaxeln inte gick runt hela vägen, tvärstopp efter ca 300 grader, samma känsla både med och mot urs.
Bara att dela på det hela igen. Täcka över dreven i växellådan så gott det går med silvertejp, vad vore värden utan silvertejp :D
Fram med en liten slip och slipa bort material, upp med lådan på motorn och prova, nähä går inte runt nu heller. Då får det bli mer slipa. Men först satte jag lite märkfärg på vevaxelns motvikter och på några andra ställen där jag gissade att det tog emot. På med lådan igen och försökte få några märken i växellådan från märkfärgen. Lite lite blev det. Så mer slipning. Prova igen och nu går det fritt, nästan, bara ett litet islag och min tanke är att det blir nog inte bättre när jag skruvar ihop det och det blir mindre mellanrum mellan motor och låda. Så mer slipning :(
Men nu går det fritt och motorpaketet sitter i bilen igen. Bara slangar sladdar och en ny topp packning och allt det där andra som man nästan glömt :D
Har haft en koppar packning innan och det har fungerat bra och kommer nog att köpa en sådan och montera, men det finns dom som menar på ett en fiberpackning är mycket bättre. Vad är era åsikter? Skruvar lite efter mottot, gör man rätt från början behöver man bara göra det en gång. Har inte fungerat så jätte bra på kojan. Men för var del som byts, för vart fel som fixas så blir bilen lite bättre.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Då var Kojan ( Vovven ) igång igen, länge sedan sist ( 2011 )
En del små saker kvar innan besiktning, men den rullar :-)
Bilagor
koja 123.jpg
koja 123.jpg (52.1 KiB) Visad 13330 gånger
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 1275GT

Inlägg av Cooper-74 »

Applåder!
Småfixa nu på också :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av crowan »

Härligt med en GT på vägen!
clubman 1330
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det sitter kanske någon där ute och undrar vad som görs med min GT och Midas. Inte mycket alls. Det byggs garage och verkstad till våra fordon.
Så stort som våran tomt klarar utan att det ser ut som en industri. Hustrun skriver blogg och där går det att läsa om det hela. Får man länka?
http://marinaanilsson.blogg.se/category/garage.html
Snart är det så att Kojan kan få komma hem igen, Midasen står redan och väntar på uppfarten. Blir bra med plats och massor av ljus :D

Hälsningar
Patrik.
Bilagor
garage3.gif
garage3.gif (96.51 KiB) Visad 13022 gånger
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: 1275GT

Inlägg av Magna-Flash »

Nu blir man avundsjuk! Jäklar vad fint...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Nu ska ni få läsa något hemskt. Jag har börjat tänka mig ett liv utan koja. Har alltså en liten tanke på att kanske sälja min GT.
Ser vad som begärs för en GT i England och Tyskland, och dom priserna hjälper så klart till i beslutet.

Någon som vet vad en GT betingar för pris i Sverige? Alltid bra att veta lite om pris innan man lägger ut en annons.

Om någon läsande undrar om bilen så bara titta bakåt i tråden.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: 1275GT

Inlägg av dwarfie69 »

Synd...

Har ju varit kul att följa... trevlig bil.. Du ångrar dig sedan 8)

Mvh Mikael Lindholm
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1275GT

Inlägg av minitokig »

så kan det bli.
Lycka till med försäljningen!
.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

hej.
Att eventuellt göra mig av med bilen är just nu bara en tanke. Men tror inte att jag vill egentligen. Hinner inte riktigt med alla mina projekt och då kommer det tankar på att sälja bilen. Senast jag körde bilen "på riktigt" var 2011. Nu står den i ett hyrt garage till ingen nytta. Behöver lyfta ut motorn "igen" och göra en riktig renovering. Senast jag körde bilen (obesiktigad) svarade motorn dåligt på varv och när jag kollade ventilspelet var det ganska mycket att justera på 1:an cylinderns insug. Tror att kammen har gått ner. Så en helrenovering behövs. Garage platsen är inte så jätte dyr, så kojan kan stå och vänta på att tid, ork och pengar finns för en renovering.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar