1275GT

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Tänk om folk kunde göra som man ska. Rätt färg på rätt kabel. Rätt gänga på rätt ställe. MM där det ska vara och tum där det ska vara. Rätt färg på kablar och inte skarva på var ½ meter.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Min bil vill inte vara med i år. Som jag har skrivit tidigare så rasade växellådan, nu är den bytt. Bränslepumpen började läcka, fixat. Jag lyckade koppla elen fel till fördelaren så den är körd, ny köpt och monterad. Motorn vill inte starta, tändspolen kass, bytt. Förgasaren flödar i flottörhuset, fixat. Äntligen kan jag köra kojan, ca 50 meter sen brinner det i elsystemet under instrumentbrädan. Bläääääääääääää

Så trött jag blir, men det är bara att jobba vidare.
Kanske kanske så ses vi på vägen innan snön kommer.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 1275GT

Inlägg av Crona »

EXCEL,PATRIK. skrev:Äntligen kan jag köra kojan, ca 50 meter sen brinner det i elsystemet under instrumentbrädan. Bläääääääääääää
Har du hittat vad som brann och varför?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Nä har inte hittat var det är kortis, men vet vilken sladd som blir för varm. Så nu är det bara att leta sig framåt i elsystemet.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det är lite saker på gång med min GT ;-)

Har köpt ett insugningsrör som är upptaget till 1½" på förgasarsidan. Till detta köpte jag två stycken SU HS4. På bilden är bara den ena rengjord och vaccumklockan polerad, den andra ska få samma behandling.

Det blir dubbla tankar med, höger och vänstertank hämtade jag i dag. Får se om det blir 2X25 liter eller 34+25 liter bränsle i bilen.

Har de senaste dagarna fått höra att när GT:n var ny så gick det att beställa ett kitt från fabrik som gjorde att en GT fick nästan samma specifikation som en 1275 Cooper S.

Detta vill jag veta mer om, någon som vet?
Har googlat lite om det och hittat lite, men vill självklart veta mer, mycket mer.

Hälsningar
Patrik
Bilagor
su hs4 2.jpg
tankar 2.jpg
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: 1275GT

Inlägg av Hylsan »

sweet...hoppas man får se den i verkligheten i sommar.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Kojan är fortfarande inte klar för besiktning.
El fel,fixat
Tändnings lås gick sönder, fixat.
Bytt styrstags damasker.
Bytt kylare, alu kylare.
Bytt slang mellan topp och vatten pump, läckte.
Bytt hastighetsmätar wire. Men nu vill inte mätaren visa någon ting alls. Kollade om wiren snurrade vid mätaren, det gjorde den inte. Så felet är vid växellådan.
Snyggare grill monterad. Lite "bling bling" så som fönstervevar och dörrhandtag mm är också monterat.
Hoppas att få kojan besiktigad i höst, då kan jag köra två sommrar utan att fundera på besiktning.

Högertank och dubbla förgasare ska på i vinter

Hälsningar
Patrik
Bilagor
bild koja1.jpg
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
miniworks
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 september 2013 kl. 11:19
Ort: Osby

Re: 1275GT

Inlägg av miniworks »

Inte sugen på å sälja? :)
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Nix.
Detta är den perfekta kojan för mig och har lagt ner en hel del jobb och pengar i den, och mer är på väg.
Så jag har inga planer på att sälja.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
miniworks
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 september 2013 kl. 11:19
Ort: Osby

Re: 1275GT

Inlägg av miniworks »

Jaghar med köpt mig en 1275gt nu patrik..... kul å se din bil... tror vi har lite lika planer framöver ;)
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jätte kul att du köpt dig en GT. Skriv en rad och berätta vad du köpt och vad planerna är. Jag är nyfiken :)

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Crall
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 mars 2010 kl. 23:11
Ort: Kungsbacka

Re: 1275GT

Inlägg av Crall »

Hej Patrik!

Va kul att se min gamla bil här!! Tråkigt dock att du haft så mycket problem med den :( Ang sänkningen så var det inte något jag gjort på bilen utan ägaren innan mig. Att stagen fram var kapade och svetsade var för att få in 13tumarna (inte gjort av mig utan på verkstad) samma snubbe satte vinklarna. Han sa att det var "racing" vinklar han hade satt då han inte kunde hitta orginalvinklarna.

Gud va jag saknar den bilen just nu! Men kul att den är hos någon som ger den all den kärlek som den behöver :meck:
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1275GT

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Roligt att du är inne och läser om bilen.
Mycket jobb och kärlek är nerlagt på bilen, och mer blir det :-)
Vet hur jag vill ha bilen så sakta och säkert går det framåt. Dock har det inte blivit riktigt så mycket gjort på bilen i vinter som jag vill. En massa annat som kom i mellan som, bygga en motor till fruns Morris, renovera min Triumph Tiger och nu har jag en Lotus som inte riktigt vill, troligen bränslestrul.
Men lite är klart på kojan som rull lyftare 1,5, höger tanken är monterad, ny SU bränsle pump. nya röda mattor i bilen, vänster dörr har fått rutor från en Inocentti (trekantig ventilations ruta i dörren). Hi-Lo bak med nya fjädringsgummin.
Säkert något mer, bilder kommer så småningom.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: 1275GT

Inlägg av Tulka »

EXCEL,PATRIK. skrev:
Har de senaste dagarna fått höra att när GT:n var ny så gick det att beställa ett kitt från fabrik som gjorde att en GT fick nästan samma specifikation som en 1275 Cooper S.
Hej Patrik,
Aha, du funderar på att uppgradera till GTS. Jag var ägare till emblemet någon gång för länge sedan.
Originalförgasare+Marina 1300förgasare+dubbelinsug från MG 1300, var min plan för att få ihop ett förgasarset.

Den som är intresserad kan söka lite på det här:
http://mk1-performance-conversions.co.u ... /gts_2.jpg
http://www.delius.pwp.blueyonder.co.uk/ ... iagram.htm


Lennart
Senast redigerad av Tulka den 28 maj 2014 kl. 13:16, redigerad totalt 1 gånger.
Crall
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 mars 2010 kl. 23:11
Ort: Kungsbacka

Re: 1275GT

Inlägg av Crall »

EXCEL,PATRIK. skrev:Hej.
Roligt att du är inne och läser om bilen.
Mycket jobb och kärlek är nerlagt på bilen, och mer blir det :-)
Vet hur jag vill ha bilen så sakta och säkert går det framåt. Dock har det inte blivit riktigt så mycket gjort på bilen i vinter som jag vill. En massa annat som kom i mellan som, bygga en motor till fruns Morris, renovera min Triumph Tiger och nu har jag en Lotus som inte riktigt vill, troligen bränslestrul.
Men lite är klart på kojan som rull lyftare 1,5, höger tanken är monterad, ny SU bränsle pump. nya röda mattor i bilen, vänster dörr har fått rutor från en Inocentti (trekantig ventilations ruta i dörren). Hi-Lo bak med nya fjädringsgummin.
Säkert något mer, bilder kommer så småningom.

Hälsningar
Patrik
Jag såg en koja på Facebook idag och fick en otrolig saknad av vår gamla "vicious" (efter Sid). Tänkte mest se om mina gamla bilder låg kvar här på forumet men hittade dina (även om några är mina :D )bilder.Känner efter att ha läst om dina bravader med honom att du var helt rätt kille för bilen! Kul som sagt att han får leva vidare med någon som har intresset för honom!
Får slå dig en signal nästa gång jag är nere i Skåne och komma och klappa lite på honom (för bilen är en "Han" i vår familj :D ).

Ha det bra och lycka till med meckandet!
Skriv svar