Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Fekkeman »

E.T. skrev:Hej, Bara en enkel liten fråga. Det är inte så att du har avgasklammorna vända "neråt"? Muttrarna mot marken alltså...

Väl talat ET!
En sak som jag kommer att åtgärda snarast efter min lilla runda igår är just avgasklämmorna, med en markfrigång på ca 7 cm är det onödigt att bjuda asfalten på en sån gratisvinst. :wink:
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Nja, jag tror de sitter bra men det är alltid bra att dubbelkolla. Det jag vet är att det dock saknas en klammer som inte är monterad ännu. Den ska på snarast, den ligger på hallbyrån :lol:

Jag har kört lite med pärlan i veckan, dock inte några överdrivna stunder. Idag skulle jag ta henne till jobbet men det öser ner och då avstod jag.
Allt funkar okej nu. Växelspaks-vispen är dock fortfarande knäpp men jag har lärt mig att hantera den. Dock vore foton på rod-change lådor kanon att få för att kunna jämföra med min. Det är ju NÅT fel men vad??

Mors!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av minijanne »

Hej Drutt! Grattis på födelsedan' - Hur går det i garaget? ;)
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Hej på er!

Sorry att jag inte uppdaterat på ett halvår... har hänt lite saker i livet. Jag och Peter har skiljt oss och nu står man här med en topprenoverad koja utan mekmöjligheter eller lämplig uppställningsplats. Har fått låna ett garage av en kompis men det känns ändå lite osäkert om hon av nån anledning skulle flytta...

Själv kommer jag bo i lägenhet nu och det är ju lite skrämmande att förvara henne i ett allmänt garage nån längre tid.... måste iaf skaffa ett överdrag...

Det som är kvar att fixa är instrumentpanelen... den sitter ju på 3-kvarten och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med den. Funderar på att sätta dit den där gamla trävarianten och kanske spraya den svart bara. Är det nån som har nåt annat förslag???

Sen undrar jag (bara ifall jag tar beslutet) vad kojan är värd. Ni som följt mig vet ju vad jag har gjort med den och vilket skick den är i.

FAAAN att det skulle bli så här!!! Men jag får väl skylla mig själv eftersom det var mitt initiativ men ärligt så har luften gått ur mig litegrann... och jag är så himla velig nu om jag ska behålla henne eller inte.

Kram på er grabbar!!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Hylsan »

ja det var ju tråkiga nyheter :(

Det är ju naturligtvis synd att måla över en trä-instrumentpanel men å tredje sidan så finns det väl rätt gott om sådan så...
Ett alternativ är ju onekligen att köpa en som redan är svart :)

Jag hoppas du finner fram till ett beslut som du är nöjd med, förhoppningsvis med bibehållen hundkoja i din ägo :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Hylsan »

Tittade igenom lite snabbt tråden nu igen..den är ju onekligen i fint skick :shock: :)
men det är svårt med värderingar, det beror helt på efterfrågan. En fin 70-talare brukar ligga runt 30-40, men din är ju speciell så jag skulle tippa på 50 kanske? ...nån annan får gärna korrigera mig om ni tycker jag är ute och cyklar :)




Jag letar lite efter en färdig bil :roll: :D
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av heemini »

Hej Drutten!
Tråkigt att höra. Men så är det ibland...man vet inte vad man har framför sig.
Jag tycker att du bara ska sätta dit träpanelen. Måla inte! Det blir aldrig riktigt bra! Den börjar även bli värd några kronor.
Efter att ha sett din fina bil i verkligheten så skulle jag annonsera ut den för 50´och släppa den för 45´. Tyvärr får du inte tillbaka vad lacken kostade :( . Och sen är det ju alltid det där med tycke och smak. Ta och printa ut det mesta från den här tråden så har du bra dokumentation att visa en ev. köpare.
Lycka till!
/ Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Tack för tipsen. Kommer nog inte lägga ut den just nu utan köra lite i sommar. Får lita på er om det pajjar nåt. Dock är vi bra vänner ff så att få hjälp går säkert bra, dock inte så snabbt som innan :(

Ang instrumentpanelen så måste jag nog tyvärr lacka den. Jag limmade och nitade på vinyl så det lär inte bli så lätt att få den snygg igen ..... skulle helst vilja ha nåt annat egentligen men de färdiga från england är ju inte välvda.....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Vilka kommer till Nyköping imorn?
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Uppdatering:

Skulle starta upp lillpärlan igår men startmotorn ville inte bemöda sig att ens ge mig ett klick :( Så jag fick vackert montera bort batteriet och åka hem till X-mannen och starta en uppladdning, har även beställt årets omgång av Millers och filter eftersom stackarn inte fått nytt på två år :shock:

Annars rullar den på, tänkte ställa ut den på engelska temat i Nyköpings Hamn när den nu är...

Har lite småfix som jag aldrig kommer vidare med, som att sätta in innerbelysningen efter takbytet, att få dit de där jääääävla hårda pappskivorna mellan hatthyllan och taket runt bakfönstret :cry:

Är det någon som vet om ALLA fläktmotorer till värmepaketet surrar så jäkla högt? Min är AV eller PÅ, inget mellanläge och det låter som en kupéfläkt när den är igång... jag har ju inte provat nån annan än min egen motor och de är ju så jäkla dyra så det är ju inget man bara byter...

Hoppas ni alla har det bra i kojorna!!

/Drutten

:rivstart: :rivstart:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av minitokig »

Kul att kojan snart är igång igen!

Hamnträffen med engelskt tema är 29 juli.

http://www.minisevenclub.com/aktivitet/ ... _id=102531

http://automobilsallskapet.se/?page_id=2361


:-)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Hollywood Vampire »

Är det någon som vet om ALLA fläktmotorer till värmepaketet surrar så jäkla högt?
Min erfarenhet är att original värmepaket surrar HÖGT! Har själv kikat på alternativa värmepaket till våra bilar! Fast dock inte på grund utav att det surrar utan att jag tycker det tar sån jäkla plats! Finns universal-paket enligt bild och länk! Däremot om de surrar lika högt (eller högre) som original värmepaket ska jag låta vara osagt! Många plockar ju isär sina original värmepaket och renoverar! Vet inte, men jag tror det går att köpa ny motor/fläkthjul till original. Men det är ju alltjämt PÅ/AV... Minimania i U.S verkar saluföra ett värmepaket som har stegbar hastighet! (du får kika på filmklippet)

Universal värmepaket ca 1600kr
Bild

Finns att köpa på: http://rallyimport.jetshop.se/rallyimpo ... c-180.aspx

Minimania’s filmsnutt: https://youtu.be/kCMYQhEyN5I
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Cooper-74 »

Faktiskt undrat var Drutten tagit vägen?!
Men nu är du tydligen tillbaka :D

Mpi kojor fick ett rejält lyft med lyx vad gäller fläkten i värmepaketet.
TVÅ hastigheter!!!!

Om det går ta ett sånt paket rakt av och montera i din koja vete tusan.

Ja storleken och fästena är detsamma, men om det krävs något mer vad gäller det elektriska?
Antagligen inte.. men elsystemet blev rejält tillkrånglade när tyskarna la sig i kojetillverkandet.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av minijanne »

Hej Drutt! Välkommen tillbaka!
Bushasse
Inlägg: 18
Blev medlem: 5 oktober 2016 kl. 12:11
Ort: Piteå

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Bushasse »

Har läst igenom denna tråd, fantastiskt intressant och sjukt bra jobbat! Ser att det snart är två år sedan det postades o tråden senast. Får en
att undra hur det står till med bilen? Rullar den fortfarande i din ägo? Ytterligare renoveringar gjorda?
Skriv svar