Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Inköpt 16 Augusti 2009 från jobbarkompisen :D .

Den är röd och i bruksskick. När jag köpte den hade den följande uppenbara brister:
1. Bromsarna kärvade ordentligt, ville inte ta ordentligt utan hackade när man bromsade. Fick även trycka på ordentligt när det skulle bromsas och de kändes lite opålitliga totalt sett.
2. Kopplingen hoppar ur sitt läge. Orsaken är förhoppningsvis inte så brutal utan ligger troligen i mekaniken nedanför spaken.
3. Riktigt risiga stolar och baksäte
4. Det luktar ordentligt med avgaser då man har rutan nervevad och kör.. :x
5. ROST.. tyvärr ofrånkomligt på en så gammal koja som använts länge
6. Ingen handbok följde med.. har löst det delvis med att handla Haynes Service och reparationsmanual.. men vill ha en svensk variant om jag hittar en
7. Myyyyyyycket långsamma torkare, måste vara nåt fel där... :?
8. Avgassystemet är av :o

okej.. detta var det först märkbara, finns säkert massa fler som jag upptäcker längs resan.

Min plan inför sommaren 2010 är nu:

- Total nedplockning av hela bilen.
- Helblästring, bort med ALL rost
- Rostlagning med ny plåt, ny bakvagn och ev ny framvagn
- Ny inredning (matta, klädsel, stoppning) ev byte av stolarna fram.. senare
- Ny lack in- och utvändigt
- Nya gummidetaljer och lister

Nu minns jag inte mer men det kommer....

//DRUTTEN
Senast redigerad av Drutten den 5 april 2012 kl. 07:50, redigerad totalt 2 gång.
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av John Doe »

Låter mycket bra Drutten!

Gällande baksätet så äger jag ett komplett som är blått som är till salu ännu så bara hojta om du är sugen.
Gällande handboken så kan den nog finnas till salu ännu här på forumet utav Crowan om han inte har sålt slut alla ännu... Annars kan du hojta till mig igen så fixar jag det =)

För inredning så kollar du in: http://retroretrims.net/default.aspx
Om du ska lacka själv så http://www.bilhuset-bildelar.com/pag13.html

Samt att vi vill ju se mera bilar på den ;D
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Hallå,

När du säger blått, vilken blå nyans menar du? Kan kanske vara intresserad, har inte kommit så långt i planeringen av färgerna ännu bara... mina är rätt solkiga, nedsuttna och trista och jättefult bruna. :(

Jag vill gärna köpa handbok, ska kontakta Crowan :D

Bilder har jag precis laddat upp till bildarkivet. Kommer även lägga lite på min blogg.. välkommen att läsa!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Dag 2

Idag har bakvagnen åkt bort. Började med att rensa rent i höger hjulhus. Det gick lättare idag då det var andra gången allt skulle göras. :D .
När bakvagnen skulle skruvas loss så var jag tvungen att ta bort bakluckan. Blev för jobbigt för ryggen att stå över den och skruva i framåtböjt läge...
Skruvarna jävlades såklart eftersom de var enormt skitiga och rostiga. Några gick av och ja.. alla som gjort samma sak vet..
Sen tog vi varsin kofot och bände loss delarna från varandra (kaross/bakvagnen). Avgassystemet sågades av under och handbromsvajrarna demonterades.. de ska behållas, är rätt nya. :mrgreen:

Ja.. foto på den där bakvagnen då... ligger i min mapp i bildarkivet.. det där med uppladdning ska jag ta itu med senare... //Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av John Doe »

Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Kirill!

Tack för erbjudandet.

Är dock osäker på om jag vill ha den där färgen, :? isåfall får jag ändå klä om dem och då kan jag ju använda mina egna säten. Just nu lutar det åt att jag vill ha naturvita säten men jag är ännu inte säker på vad karaossen ska få för lack och det är avgörande. Så jag ber att få återkomma om det blir aktuellt att köpa dem av dig :)

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

:?: Kirill: Crowan hade slut på handböcker :( , tror du att du kan fixa en som jag kan köpa?

Hälsningar Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Hittade de här sätena igår från Huddersfield Spares, det är ju så man blir lite som ett barn på julafton. Dock blir man inte det då man ser prislappen men vi får se..... här är länken till dem iallafall

http://www.minispares-online.co.uk/?cat ... rod_id=690

Jag tog bort motorhuven igår och förundrades än en gång över hur lätta delarna är. Vi har en amerikanare också och där är det betydligt mer plåt :lol: . Gjorde inte så mycket mer, tog loss luftfilterhållaren och kollade hur luftfiltret såg ut.. typ svart.. :lol:

Sen upptäckte jag att behållaren med olja för kopplingen var bomslut.. inge bra... hoppas det inte orsakat någon skada, vet ju inte hur länge den varit tom så :evil:

Hur har ni andra gjort med era hjulhus? Hur får man bästa möjliga rostskydd? Som det är nu så kommer det sprätta in mängder med vatten och grus genom hålen i hjulhusen in mot kylaren.. är det någon som har nån bra lösning på det här eller måste det vara öppet?

DRUTTEN
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Just det, glömde att jag fått grönt från min privata svetsare att han tar jobbet att laga kojan. Han har en hel verkstad och alla maskiner som gör att han har förutsättningar att göra ett bra jobb. :D :D

Han hade själv haft en koja för många år sen som han renoverat upp så han är inte helt obekant med rostlagningen. Tror han även kände att det var skönt att allt är bortmonterat och att karossen är blästrad när han får den. Det blir ju lättare att laga då :!:

Nåväl, nu har jag nog fått med allt för tillfället... :mrgreen:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Hittills har kylaren åkt bort, blev rätt blött på garagegolvet, men kylaren såg okej ut. Har någon tips på vad man kan rengöra den med invändigt inför återmonteringen så är det välkommet med tips. Tänkte försöka hålla budgeten och lägga pengar på det som verkligen behövs detta år, nästa kan man ägna åt förfiningen :D .

Inredningen är nu också väck. Bilen ser frisk ut i golvet bak under baksätet. Där det legat bitumen-plattor är det uppätet av vår vän "FeOxid"... Kemist som jag är så tänkte jag prova lite kemisk rening på stag och liknande. En kollega tipsade mig om Anitrol. Är det någon här som provat?? Tydligen funkade det superbra enligt honom som renoverade en Borgward Isabella i mitten på 90-talet. Han hade använt kastrull i köket och värmt vätskan och efter 5 minuter var delarna rostfria och kunde sen sköljas och torkas och lackas.. ja.. det lät ju skitbra.. men var får man tag i det??

Denitrol har väl de flesta hört om och det är samma företag som saluför det, har någon ett tips så hojta!!

Det var allt för nu!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

ROST

Jodå.. i helgen ska jag gå loss på det där fenomenet. Har googlat runt lite och ska testa lite olika varianter. Får väl återkomma med hur det gått...

Gjorde första budgeten för kojan för ett tag sen, inser att sjävklart blir det dyrt.. allt jag vill ha kostar några slantar varje gång och därför tänkte jag se vad som räddas kan. Därmed kom det här med rostätningen upp för mig. Ska testa elektrolytbad och även lösa i fosforsyralösning.,. vilken vet jag inte ännu men det blir nån % mellan 5 och 15 antar jag. Får se vad jag får tag i helt enkelt. Anitrolen verkar bestå av fosforsyra och hemlig ingrediens så nu jävlar :twisted:

//Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Har idag avrostat lite delar. Testade med en ca 8-10% ig fosforsyralösning men tectylen på delarna gör det svårarbetat/svårupplöst. Vissa smådelar med ytrost blev blanka men de flesta delarna (som är från hjulhusen och underdelen) är rätt geggiga. Imorron gör jag ett nytt försök och då ska de få ligga längre.

Blir lite förvirrad av alla olika åsikter om hur man får bort rosten bäst.. så jag testar lite olika..
//Drutten
Bilagor
Testar att rengöra lite delar från rost.. he he..
Testar att rengöra lite delar från rost.. he he..
främre delen av golvet är superrostig
främre delen av golvet är superrostig
men den bakre delen av golvet.. ser ju rätt ok ut??
men den bakre delen av golvet.. ser ju rätt ok ut??
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Idag har jag tagit ur motorn ur kojan. Lite mek och svordommar kom men på det hela gick det faktiskt rätt bra. Dock är motorutrymmet geggigt och det är ibland svårt att se vad som ska tas bort och inte men jag hade 2 erfarna killar till hjälp. :lol:

Bifogar lite bilder nedan från dagens övningar

//Drutten
Bilagor
plockade bort sprängkåpan för att få upp motorn på motorfästet.
plockade bort sprängkåpan för att få upp motorn på motorfästet.
rätt slitna bussningar..
rätt slitna bussningar..
Fick ur åbäket till slut... gick rätt ok..
Fick ur åbäket till slut... gick rätt ok..
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

En fråga.. jag har en original 1000 cc motor.. sitter det inte en lamell på växellådan?? När vi tog bort sprängkåpan sitter det ingen bakom. Är det ngn som vet??

/DRUTTEN
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av lalaw »

Sitter bakom svänghjulet! :D
Skriv svar