Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

ImageUploadedByTapatalk1342688688.582027.jpg
ImageUploadedByTapatalk1342688688.582027.jpg (18.18 KiB) Visad 10411 gånger
Börjar dagen att meka loss delarna. Visade sig att P-änden inte varit pågängad på hubben ordentligt. Nedersta Gängan på hubben har gått av men inga större skador på den.

Väntar in nya P-Änden ändå... Den gamla är lite seg att dra runt så varför chansa...

Lärdom
- sätt aldrig ihop saker och vänta till "sen" att dra fast dem ordentligt!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Har fått delarna och monterat nya p-änden. När vi tittar närmre på de andra tre som sitter upptäcker vi till vår (:0) förskräckelse att INGEN av p-ändarnas låsbricka är nedknackad över stora "mutter-bollen" vilket är grundorsaken till min fadäs. När vi dragit åt samtliga mer och mindre samt knackat/låst dem över mutterbollarna så kan jag nog med säkerhet intyga att den blivit betydligt stadigare i väghållningen.

Troligen tänkte vi när vi monterade dem för typ 2,5 år sen att: -vi låser dem när vi satt dem på plats ifall vi måste lossa dem igen och justera....

Kan ju säga att SÅ SKA MAN INTE GÖRA!!!!

Men choken funkar skitbra nu.... Ska även fixa lite på kopplingen... Byta fjädern till slaven och byta övre plattan med hålet för fjädern på armen som har typ 2 mm av materialet kvar (vill inte att den smäller av hipp-happ...

Fortfarande spökar batteriet, blev "strömlös" idag igen men eftersom jag har två batterier med så ordnade det sig ändå.... Startade med startkablar, körde bilen 10 meter och stängde av... Startade 5 min senare utan problem?!

Och jag bryter alltid strömmen med en brytare på batteriet så det kan väl inte tjuvdra.. Kanske är nåt som Sture föreslog... Nån flinga som kortsluter cellen...

Jaja...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Ny dag - nya lärdomar :roll:

Började dagen med att lite soft montera på ny fjäderplatta på kopplingsarmen och den nya fina fjädern. (slängde den gamla i sopsäcken bredvid)
Den nya fjäderplattan passade dock inte så bra men om man la den utanpå den andra så blev det rätt ok. Dock fick den gamla sitta kvar och sprinten var då inte lika lätt att få igenom men det gick. :D

Sen fick vi besök och satt och fikade och åt... därefter när besöket åkt så skulle vi "på tur"... katastrof!! Ingen av växlarna gick att få i och jag höll på att slå bort dörren på köpet... :shock:

Växlarna låg i hur hårt man än tryckte på kopplingen... inte en chans till friläge.

Här kommer det konstiga... trots justering enligt verkstadshandboken, luftning och diverse klurande får vi inte till det med den nya fjädern. Fick krypa ner i sopsäcken och gräva fram den gamla och sätta tillbaka, justera in och åter lufta. Skillnaden nu är att vi monterade slaven så långt fram mot pinnen som möjligt och satte en tjockare bricka framför den nya nippel-plattan som fjädern hakas fast i. Därmed ökades avståndet några mm. Nu är backen lättare att lägga i men man är ju lite skeptisk över det här med fjädern.. hur kunde den påverka så mycket??

Efter allt mekande så tog vi och luftade kojan ner till staden och runt en bra bit...
Bilagor
DSC_2054 (640x425).jpg
DSC_2051 (640x425).jpg
DSC_2048 (640x425).jpg
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Idag provade kojan att spotta ut avgassystemet från grenröret (tror jag det heter)... Det brölade massor ur den lilla bilen när ljuddämparen försvann haha

Ingen skada skedd men mannen fick komma för jag fixade inte att få tillbaka det själv.... Lite ironiskt hade jag varit på ÖB och köpt mig en ny domkraft... Som sen inte användes till detta mek :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Gerry »

Jag som var rädd att den här tråden skulle dö när du besiktat och bilen var klar, men jag verkar ha fel.
Din koja håller dig ordentligt sysselsatt!
;)
Användarens profilbild
MiniBrorsson
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 maj 2011 kl. 16:28
Ort: Ragunda

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av MiniBrorsson »

Känner igen det där :-) min gjorde samma sak på en McDonalds parkering innan jag bytte ut hela systemet. Men jag hade ingen domkraft så fick åka vrålandes till närmsta Jula :-D
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av minitokig »

Drutten skrev:....
Skillnaden nu är att vi monterade slaven så långt fram mot pinnen som möjligt och satte en tjockare bricka framför den nya nippel-plattan som fjädern hakas fast i. Därmed ökades avståndet några mm.
...
Har du någon bild på hur det ser ut nu , skulle vara kul att se, jag måste justera min koppling lite...


Har jag sagt att din bil är otroligt fin? :D
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

ImageUploadedByTapatalk1343125839.624263.jpg
ImageUploadedByTapatalk1343125839.624263.jpg (20.22 KiB) Visad 10217 gånger
Så här ser det ut nu :)
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av minijanne »

Hmm...ser ut som fel fjäder - det där ser ut som en fjäder från bromsarna! Du ska ha en sån här: http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Janne, Det är precis en sån som jag köpte och monterade och då blev det katastrof... Den här på fotot är den som gör att växlarna går att få i... Kopplingen är rätt hård tyvärr men hellre det än att inte kunna köra :)
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Vad du har för fjäder skall inte påverka kopplingens funktion du kan köra utan returfjäder, fjädern sitter där enbart för att dra tillbaka kopplingsarmen så att urtrampningslagret friläggs och inte snurrar med hela tiden.

Som jag ser det så finns det fyra saker som kan orsaka ditt problem.
1: Stoppskruven som fjädern drar tillbaka armen till är feljusterad vilket innebär att armen går för långt tillbaka och då räcker inte pedalrörelsen till för att frilägga.
2: Kopplingen är feljusterad så justermuttern bottnar vilket innebär att rörelsen inte blir tillräcklig och bilen frikopplar inte.
3: Kopplingsarmens tapp som går in i hylsan som urtrampningslagret monteras på är krökt, vilket innebär att hävarmseffekten minskar och rörelsen på urtrampningslagret inte räcker till och motorn frikopplar inte.
4: Vevaxeln axiallager är slitna vilket innebär att en del av kopplingsrörelsen går åt till att flytta vevaxeln vilket innebär att rörelsen inte räcker till och motorn frikopplar inte.

Testa ovanstående i den ordning jag skrivet så skall du se att ni kan ringa in problemet.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av minitokig »

tack för bilden.

tack för listan, jag har nog samma problem och jag har inte lyckats få till det bra än, kör just nu utan fjäder och då går det bättre....


.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Tack snälla för alla tips, ni är ovärderliga när det gäller att "öppna sinnena" så man inte kör fast i tankarna!!!

Kojan och jag har varit ute idag i hettan och åkt. Allt funkar bra men styrningen känns lite svajig, vet inte om det beror på att jag blivit nojjig att tappa hjulet :wink:
Vilket fall ska kojan hissas upp imorn för extra koll så inget lossnat/sitter löst.
Bokade in hjulinställning på fredag för att jag tycker det ser ut som däcken går mer på yttern än på innern av ytan... (kanske oxå inbillning men man ska ju följa magkänslan)


Har ett nytt projekt på gång :D
Bygga ny instrumentpanel :)
Jag är ju gift med en konstruktör som ritade upp mallen i CAD och sen drog ut mallen i verklig storlek, så jag åkte sen till Woody och smöra till mig gratis spillbitar av masonitskivor och sen köpte jag lite tunn skumgummi och svart vinyl. Nu har jag tre vinylfärger så nåt kul ska jag hitta på med dem.

Tänkte göra en i masonit och testa med, sen en riktig i MDF/OSB... Får se vad jag har i förråden. Ek blir nog lite tjockt :lol:

Ska försöka få den klar till onsdag men vi får väl se hur det går med att flytta över mätarna till en ny panel... :roll: . Är det svårt tror ni? Kablarna är ju så korta... :roll:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Idag provade vi att tappa avgasröret IGEN :(

Satt 4 pers i kojan och skulle över "tröskeln" till garaget... Och vrååååål så var ljudnivån väldigt hög igen... Rätt irriterande faktiskt.
Ska höja upp den lite för så här kan man ju inte hålla på!!!

Fortsättning följer :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

TACK ALLA FÖR IGÅR!!! Så jättekul att få träffas IRL :D :D

Idag laddade jag för hjulinställningen imorron med att skifta fram- mot bakdäcken. Som några av er såg är framdäcken orimligt slitna. Dock snedslitna, mönsterdjupet på innern var bra... Så det känns mkt rimligt att åka in med den imorron.

Jag hade en toppenkväll igår, avslutade sedan med att vinna på lotten jag fick i entrén. :mrgreen:

Ja, jag hoppas ju nu att väghållningen blir kännbart bättre, återkommer som vanligt med rapport :rivstart:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar