Mini 2000 "service"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Eeeh... Hmmmm, kanske ungefär knappt 5mm eller mindre. Misstänker att det kommer att skramla och skorra en del i början, får nog kompensera med hårdare motorkuddar och sånt senare.

Blir nog ingen direkt "komfortvagn" när den blir klar :roll: Men rolig hoppas jag :mrgreen:

/Erik
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av heemini »

Att den blir rolig är det inget snack om! Du kanske ska vänta med att lacka motorrummet innan du haft en riktig "shake-down" ifall du behöver banka lite plåt...... :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Jo, målningen hoppar jag denna vinter, nu gäller det att få ut bilen på gatan. Får bli en hjälplig polering i år. Nästa vinter blir det nog en hel del justeringar och förbättringar.

/Erik
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av Fabbe »

du kan använda hockypuckar istället för vanliga motorkuddar. Då behöver inte du lika mycket "skakmån" runt motorn.
har själv kört bilar med hockypuckar som motorkuddar och jag tycker det funkar alldeles utmärkt. har sett ett flertal trimmade bilar med hockypuckar för att inte motorn ska röra sig så mycket.
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Ska nog försöka undvika hockeypuckar, har tillgång till ganska så hårda gummidetaljer på jobb (92 shore)

Fixar och donar lite i garaget, det känns som miljoner småsaker att göra. Men lite saker är förhoppningsvis klara.

Avgassystemet
Bild

Ny termostat från en C20NE (2.0 8v motor) så nu får jag dit en anständig kylarslang.
Bild

Har även fått dit oljekylaren och nya fula slangar
Bild

Men dom ska väl förhoppningsvis inte synas så mycket...

Har även kopplat ihop bromsarna, fast det verkar inte gå så bra... Vet ej om jag har luft kvar i systemet eller om det är för liten diameter på huvudcylindern. Pedalen blir inte stum och det går inte heller pumpa upp den för att få den att ta bättre, bistert..
Är det någon som vet någon koja huvudcylinder som har större diameter än vad en -73 originalcylinder?

Håller på att koppla in bensinpumpen och försöker även få ihop kylsystemet nuförtiden.
Blir inte mindre sugen på provkörning nu när vårsolen kommer fram igen, jaja kämpa, kämpa.

På återseende / Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Börjar likna något :D

Har lyckats att få dit min fina merca kylare och fått till ett par rör också

Bild

(vart tvungen att hänga dit grillen och stötfångaren på lösen så bilen skulle se lite mer "hel" ut :mrgreen: )

Bild

Nu ska jag få fast en kylfläkt och en luftrenare någonstans, tror även att jag kommer att göra ett par väggar runt kylaren så den bara får in frisk luft framifrån.

Ska prova med en annan huvudcylinder nästa vecka, hoppas att bromsarna börjar funka då..

Är det någon som har koll på vilken av anslutningarna på huvudcylindern som går till fram respektive bak? Min minneslucka sa mej att den övre anslutningen gick till bakbromsarna och då givetvis den nedre till fram, men jag är allt annat än säker :roll:

/ Erik
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av Mini Maz »

Ser snyggt ut! fortsätt skruva :D
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Jooppiiiiiii !!!!!!!!!!!! Den startade ikväll, nu är jag lycklig.
Första provkörningen blir imorgon efter jobb.

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Jaha, första (och andra) provkörningen avklarade. Bilen känns betydligt piggare än innan :roll: allting skallrar och tomgången ligger nog på ca 2000 rpm eller så, iallafall väldigt hög... Men jag är så väldans lycklig över att äntligen få köra min bil igen.
Finns säkert 500 grejor kvar innan ev besiktning, men nu är hoppets stjärna riktigt stark hos mej.
Får väl börja felsöka tomgången, fast tomgångsmotorn sitter under insuget, så det blir lagom roligt att gräva fram den igen. Ska nog kolla lite om ev tjuvluft när insuget ändå är borta, fast bilen går så jämnt och fint, så det är nog inte det...

Ska nog börja planera alla "sista" tempon i huvudet nu, så bilen kan bli gatlegal så fort som möjligt, glassugen :mrgreen:

/ Erik (världslyckligast i hela F-city)

P.S Sa jag att bilen gick bra? Det gör den iallafall, om någon undrar. Nästa runda så kanske jag "vågar" ge fullgas lite längre... (fegade lite idag....)
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av heemini »

Kul att det fungerar! Grattis! :rivstart:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Bokade SFRO tid idag, 1 augusti ska det inspekteras. Måste fokusera och få alla sista små och stora fixen klara.

Känns bra vilket fall som.

/ Erik
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av Hylsan »

Grattis!
Var det svårt att få tid?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Nä, men jag känner ingen direkt brådska, så jag tog en tid efter hans semester. Hoppas att han är på toppenhumör och utvilad då.... :mrgreen:

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Garagekväll i härligt solsken, NICE!!!!!!!!!!!!!
Dax för lite fokus på att få bilen klar snart.....Lurigt med semester, man blir så slö och skjuter för mycket på morgondagen.
Mer fix imorgon :meck:

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Massivt mekande på semestern i år och ikväll så bär det av mot SFRO.

Hoppas hoppas...

/ Erik
Skriv svar