Mini 2000 "service"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Tjoho!

Igår så var jag ute i garaget i tre timmar, blev lite resultat iallafall :D
det går alltid så fort och enkelt i början!
Bild
Motorn ska upp minst en decimeter till.
Bild
Men det verkar vara lite trångt bitvis :?
Bild

Men, men problem är till för att lösas...

/ Erik
Mangaloranga
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 juli 2008 kl. 10:35
Ort: Skellefteå

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av Mangaloranga »

Grymt coolt projekt!!

Hur stämmer längd på drivaxlar och liknande?
Blev lite förvånad över hur liten Opel motorn ser ut :shock:


Ser ju lite trångt ut som du säger, men det löser du säkert på nåt fint sätt.
Mina enda farhågor är att du inte kommer lägga upp tillräckligt med bilder på bygget för att stilla min nyfikenhet :)
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Drivaxlarnas längd är än så länge helt okänd, kommer att skarva ihop opel och mini drivaxlar.
Bilder kommer jag att ta massor av, fast alla kommer nog tyvärr inte komma upp här. Dom som är nyfikna på hur jag gjort i detalj när bilen är färdig på gatan kommer jag givetvis svara och visa när projektet har kommit så långt, är nog en bit kvar känns det som :roll: .
På måndag kommer vinkelslipen fram :twisted: , då SKA motorn närma sej sin framtida position.

/ Erik
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av Litenmentuff »

ojoj så avundsjuk :) dom där motorerna är så jäkla goa! grymt drag och riktigt varvvilliga. och lagom med pollar också. lär bli helt galet. en kadett gsi 16v väger ju endå 900kg och den är grymt skoj.

ser ju inte ut som du behöver kapa sönder allt där fram.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Näe, är nog bara innerskärmarna och ett mindre ingrepp i torpeden.
Eeh och en helt ny framvagn då iofs, fast den är ju skruvad i bilen.
Blir galen av att ha så mycket annat som ska göras. Hus, bruksbilar,frugan och barnen tar ju sin tid, jag vill ut i garaget och bygga bil.
Ska bli spännande och provköra bilen sen när det är dax, har aldrig kört någon kaputt gsi innan, så är glatt ovetande om vad som komma skall.
Blir lika glad varje gång som jag ser alla projekt om ruskigt rostiga kojor som ni kämpar med att laga och inser hur fint min koja verkar ha klarat sej genom alla år.

Så alla ni med rostiga kojor. Kämpa på, ni är jätteduktiga! Rost är svintråkigt.

/ Erik
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av Helipop »

du är ju bara 9 mil bort typ.. haha får man titta in genom fönstret när man ändå är i kalmar och far någongång tro? =) var på öland och köpte bromscylindrar av någon för ett par år sen. kanske var du? svampgatan någonstans haha
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Joops! Det var hos mej du var. Är inte så spännande ännu, men det ska väl bli med tiden.
Du är givetvis välkommen om du är i närheten.

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Hej igen!

Jag har faktist jobbat en del med bilen under veckorna, allt har inte blivit tillfredställande men igår så lyckades jag med ett stort framsteg iallafall :D
Bild
Finns inte mycket plats över till generator
Bild
Men andra sidan är inte lika illa just nu, fast det ordnar nog till sej..
Bild
Undrar om jag inte ska byta dom stående 30x30 rören till 50x50 istället?

Sen så får jag nog specialbeställa en kylare, leta upp ett oljetråg i plåt så jag kan bygga om för avgasystemet, komprimera grenröret massivt och börja fundera på hur insuget ska se ut.

Kanske fundera lite på hjulupphängningarna också.....

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Har faktist pysslat lite med bilen även om jag har varit dålig på att skriva här.
Har sågat isär och svetsat ihop framvagnen ett par gånger, fått till motorfästen hyffsat, punktat ihop grenröret på ett ungefär, sågat sönder insuget så jag kan börja fundera på hur det nya ska se ut, svetsat om sumpen så att den får lite bättre markfrigång och inte minst, lyckades hitta en microskopiskt litet utrymme till generatorn. Ska bara göra ett bra fäste till generatorn och uppfinna någon slags remspännare.
Sen ska jag försöka hitta lämpliga flänsar och packningar så jag får ihop avgassystemet med kat och flexrör. Behöver även hitta några lämpliga gummibussningar till mina nya ännu osynliga och obefintliga bärarmar....
Det var väl det som har hänt sen sist tror jag, tyvärr orkade jag inte med kameran igårkväll. Men inget direkt synligt har hänt ändå.

Jo förresten, har fått hem ett paket från minispares, det är ju alltid kul med paket.

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Hallå på er!

Så mycket behagligare det är att bygga bilar i teorin! Varmt och behagligt på kontoret och så där.
Börjar närma mej dax för nya länkarmar fram nu
Bild

Men jag har även varit ute i garaget och pysslat en del också, tyvärr inga kamerabevis. Fast det som har hänt är, nytt plenum på G, hoppas snart kunna lämna in sakerna på svetsning (aluminium), det går i teorin växla bilen nu och så saknar jag fortfarande massor med utrymme.... Ingen aning om vart det tog vägen :mrgreen:
Hoppas hitta lämplig kopplingscylinder i veckan som kommer så jag kan lyfta upp framvagnen i bilen igen och försöka få i växellänkaget i kupen för ett mer verkligt test, sen när insuget är klart kan jag börja med elektroniken till motorn och försöka hitta någon lämplig kylare kanske.

Är det någon som är duktig på hjulgeometrier och dess funktioner så vill jag gärna få tips och idéer som kan hjälpa.

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Vad jag glad över mitt val av motor :D , GM är supernice! Nästan allt passar nästan överallt. Kopplingscylinder från vectra 96-01 med F18 låda passade fint i min gamla F20 låda, så nu ska även kopplingen funka i teorin. Skönt med hydraulisk koppling, vajer är omodernt, passar inte på en så modern bil som kojan är :mrgreen: .

Nähä mer :meck: så jag börjar komma någonstans snart, men var tar all tid vägen?

/ Erik
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av Speedster »

Mkt spännande projekt att följa :!:

Snart börjar snön smälta så :meck: så kommer du få en grym bil!
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Känns som om vårsolen nog kommer vara snabbare än mej!

Får nog fokusera mej lite mer, så det börjar hända lite snart.
Ska nog föröka få med mej kameran till garaget nästa gång, alltid roligare med bilder i projekttrådar.

/ Erik
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av timppa »

när beräknas första provturen äga rum? :rivstart:
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

I höstas tänkte jag maj. Men det är kanske svårt med alla besiktningar den tiden på året, fast så fort bilen fungerar hade jag tänkt plocka isär den och lacka den så den blir blankt och fin :D .

Börjar känna en viss panik krypandes i ryggen....

/ Erik
Skriv svar