Morris Mini 1000 -70

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Kirill skrev:Som för en själv då O_o
Svärfar ratar den Engelska boken och sitter och lusläser verkstadshandboken :mrgreen:
Gammal arbetsskada sen han jobbade som mekaniker :wink: Vilket är jävligt tur för mig...
Lusläsa är något jag också borde göra! Jag är lite dålig på det, tar för givet att det är självklart vad som behövs göras för att lossa något. Man ser en skruv och börjar lossa... Haha, att man aldrig lär sig^^
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Fekkeman »

Det finns en tråd om att få bort termostathuset, det verkar inte vara det lättaste jobbet om man säger så.

/Robban
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Har nu läst http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=916&hilit=termostathus
och http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=4016&p=22544&hilit=termostathus#p22544

Verkar vara ett mindre helvete. Får nog börja leta efter nytt hus för verkar som om man kommer ta sönder det ännu mer innan man är färdig.
Alltså, skruven har inget huvud utan är skruvat ner i blocket och sedan mutter på ovansidan av termohuset?
Får höra mig för lite mer...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Snailspeed »

Termostathuset sitter med tre pinnbultar med brickor och muttrar på ovansidan. Alltihop ärgar ihop och är hopplöst att få isär. Vad behöver du och hur snabbt? Ska till garaget imorgon och kan nog plocka ihop det du behöver inklusive en hastighetsmäterkabel.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Snailspeed skrev:Termostathuset sitter med tre pinnbultar med brickor och muttrar på ovansidan. Alltihop ärgar ihop och är hopplöst att få isär. Vad behöver du och hur snabbt? Ska till garaget imorgon och kan nog plocka ihop det du behöver inklusive en hastighetsmäterkabel.
Jag har redan bytt ut kabeln. har köpt en ny nämligen. behöver bara kontrollera så den funkar...
Annars behöver jag ett termohus och lite tätning på det. tätingen kanske man kan köpa varstans som helst?
slå en signal 0732772231. Eller skicka ett meddelande så kan jag ringa upp dig. Hittar du ett termohus så blir jag glad=o) Då ska jag slå skiten ur det gamla! hehe, tack!
Nu ska jag dricka upp min elephant öl och klämma några till innan vi går ut på HELINGBORGSFESTIVALEN. ^^
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Bild
Fick loss den! Ska vänta på delar nu sen ska det bara vara att smäcka ihopa allt igen, hoppas jag!
Men först ska jag få hastighetsmätaren att funka... krångel^^
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Hylsan »

ooh...sakta men säkert frammåt!

Min hastighetsmätare fungerar, men visar uppemot 20km för fort...men så länge man hör motorn så ska det ju inte vara några problem, det är ju inte direkt så att man kör fort med en koja :)

Du får sätta en liten cykeldator istället, helt lagligt om jag inte minns fel.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Cykeldator? haha, jag vetefan... Det är ju inte så att det är ett måste att ha mätaren att funka... men nu har jag köpt ny vajer och monterat och förstår inte varför det inte fungerar. Har fått tips om att huset kan vara sönder nere vid motorn, men när jag lossade den gamla vajern så var den av, så tog för givet att det var den. Men kanske båda sakerna gett sig, vem vet!?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av John Doe »

Efter att ha googlat runt lite efter hastighetsmätarhus så har man ju hittat ett par rejält snygga kandidater ;D
Någon som vet om det är lagligt att byta ut huset hur som helst?
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Kirill skrev:Efter att ha googlat runt lite efter hastighetsmätarhus så har man ju hittat ett par rejält snygga kandidater ;D
Någon som vet om det är lagligt att byta ut huset hur som helst?
Tyvärr, inte en aning. Men är det ok att sätta i en cykeldator så borde det mesta vara ok. Någon som besiktat en bil där hastighetsmätaren inte fungerar? Kanske dags att fråga far, han har ju ägt ett antal volvo 240=o)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Hylsan »

ok, jag har mest kollat på amatörbyggt fordon, där räcker det med cykeldator iaf.
vågar inte säga mer än så, men jag kan inte tänka mig att det ska vara några problem att slänga in vad som helst egentligen. Det är ju mest för din egen skull för att du inte ska köra för fort etc. Det skiter ju bilprovningen i, det är ju inget fel på själva bilen.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av minijanne »

Se kap 33:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

För övrigt en publikation som ger svar på det mesta.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Hylsan »

hum...då får jag nog ta mig en titt på min eftersom den är en 78 å visar mer än 10% fel...

Men det var ju inga problem att sätta andra mätare än orginal iallafall.
Även en cykeldator funkar enligt de kraven...om den är bakgrundsbelyst :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Nu funkar hastighetsmätaren igen! Lossade och inspekterade och tryckte in igen, vet inte vad som var galet!

Kylsystemet förstår jag mig däremot inte på!
1, när ska värmen komma in i kupén? När du drar i värmespaken eller när den är inne?
2, pluggen bak nere på motorn, där vägrar komma ut någon kylvätska, kände med fingret och det var knökat med jordliknande smuts, packat! :? har rört runt lite med min nyckel och har kämpat mig in en cm ungefär men mer kvar där inne, och som sagt, det vägrar komma ut. TIPS?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av minijanne »

MinMorris skrev:Nu funkar hastighetsmätaren igen! Lossade och inspekterade och tryckte in igen, vet inte vad som var galet!

Kylsystemet förstår jag mig däremot inte på!
1, när ska värmen komma in i kupén? När du drar i värmespaken eller när den är inne?
2, pluggen bak nere på motorn, där vägrar komma ut någon kylvätska, kände med fingret och det var knökat med jordliknande smuts, packat! :? har rört runt lite med min nyckel och har kämpat mig in en cm ungefär men mer kvar där inne, och som sagt, det vägrar komma ut. TIPS?
1: när den är intryckt
2: - längre in...som flickan sa :oops: . Jag tror jag joxade in en knapp decimeter. För att få rent gjorde jag så här: Ta ett rör, typ 2-3mm innerdiameter och sätt fast det på lämpligt sätt på en slang - på så sätt får du ett smalt "jetmunstycke" som du kan mata in i hålet. Ungefär samma princip som när man rensar avlopp med högtryck - fast det här avloppet är bara runt 12-15 mm inner diameter. Spruta med "jet"-en och joxa med nåt som går in, typ en bit av trådgalje eller nåt. Detta hål är lägsta punkt på kylsystemet, om du häller på uppe vid termostaten ska det rinna ut genom det hålet.Ta även bort ventilen för värmepaketet och spola där.
Skriv svar