Morris Mini 1000 -70

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Här är min bil. Jag får inte liv i den och tänkte att jag kunde samla alla frågor och funderingar jag har på ett och samma ställe.
Börjar med lite bakgrundshistoria. Bilen innan jag köpte den:
Bild

Det gjordes en besiktning av bilen och det kom fram till att bromsarna var kassa och att en spindelled hade gett sig. Även damaskerna var trasiga. Men man fick ju fortfarande köra en månad så det var vad jag gjorde=) Några veckor efter jag köpt bilen och att ha kört en 50 mil i byarna runt helsingborg så bestämde jag mig för att köra hem till mor å far å visa upp mitt nyförvärv. Bilen började då hosta värre och värre och i en liten by kallad Osby så valde jag att inte köra längre.

Köpte helt nya bromskit och monterade:
Bild

Fick även byta hjullager överallt för de slets sönder när jag tog bort bromskölden:
Bild

Och eftersom det är första gången jag rör en bil i renoveringssyfte så går ju precis allting fel (handhavande och strul) och inget går ju som planerat. Tog mig veckor att få bort den sista spindelleden, den satt som f*n:
Bild

Och här var jag osäker på om jag någonsing skulle få ihop bilen någorlunda igen:
Bild

När väl allting började sättas ihopa igen och jag fick ner bilen på marken blev jag överlycklig. Men problemet kvarstod, varför bilen helt plötsligt började hosta på en landsväg. Köpte ett par renoveringsatser till min förgasare men inte hjälpte det.

För några veckor sen kom jag hem från Rumänien efter en tjänsteresa och våren kom. Så nu har jag sagt att ta mig f*n om jag inte får igång bilen snart =). Så nu har jag bytt
*Förgasare
*Bränslepump
*Tändkablar och Tändstift (400 på mekonomen)
*Elektroniskt tändsystem från Ebay
*Justerat tändningen
*Bromsar
*Spindelleder och Styrleder
*Hjullager
och kanske något mer.

Bilen har hostat igång och har gått rätt så bra denna helgen tyckte jag. Men idag när jag hade haft den på tomgång i några minuter så började den hosta igen. Och efter ytterligare några minuter stannade den och vägrade starta, även med startgas. Jag skruvade los ett tändstift men kunde inte se någon gnista, för sotiga? Mindre en en vecka gamla NGK-tändstift, jag kunde gjort en hel tavla med allt sotet:
Bild

Testade kompressionen och det slutade bra. från 10,5 till 11kg, som det står i serviceboken:
Bild

Så vad som återstår nu är väl att kolla vevhusventilationen och sedan vete bövelen. Sticker till England nästa vecka så kommer att göra ett besök hos Mini Spares =) Det kommer bli ny tändspole [ms]http://www.minispares.com/Product.aspx? ... TS%20LUCAS[/ms]och nytt fördelarlock [ms]http://www.minispares.com/Product.aspx? ... %2025D%20D...[/ms] bland annat.

Snart blir det att lämna in bilen på en verkstad då jag, som sagt, inte har någon erfarenhet alls och får inte bilen till att gå riktigt. Så fort man löser ett problem så dyker ett annat upp.
Kvar att göra, som jag ser det:

1. Vevhusventilation
2. lufta bromsar
3. byta ut fler tänddelar
4. borsta rent tändstiften
5. Byta olja och oljefilter
6. Inget mer sot på tändstiften
7. Besiktning
8. Hjulinställning
å massa annat småpill.

Här kan man höra hur motorn låter och hur den uppför sig. Inte det bästa ljudet men kameran är inge bättre:
http://www.garaget.org/video/d0ydlxrf47ni
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Nu har bilen stått ett tag och testade starta den och den hostade igång direkt... Vad har man kvar att byta ut egentligen... Den i princip självdog efter ett tag och sedan vägrade den att starta...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Danielsson »

Gillar utséendet skarpt! Lycka till med skruvandet! :wink:
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Danielsson skrev:Gillar utséendet skarpt! Lycka till med skruvandet! :wink:
Tack!
Ska försöka hålla den i så originalt skick som möjligt på utsidan och inne i. Sen kan det bli lite småtrim med ljudsystem och lite mer kräm i motorn i framtiden... =)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Hylsan »

Det är tråkigt när sånt händer och speciellt då man är nybörjare.

Tyvärr är jag ungefär på samma nivå som du så jag kan inte hjälpa dig men jag önskar dig lycka till!

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Ju mer jag tänker på det och ju fler tips som kommer upp ju mer logiskt är det om vevhusventilation är igensatt.
Men sedan går bilen även med för fet blandning. Och även problem med tändningen IBLAND när bilen gått varm. Men kommer inhandla nya tänddelar imorn på mini spares =) och sedan får vi testa detaljerna 1:a maj helgen när man kommer hem.

Edit: :lol: :lol: :lol:
YOUR PURCHASE & DELIVERY DETAILS:
MAGAZINE: MINI MAGAZINE
CARD/BANK STATEMENT DETAILS: Future Publishing £80.00
Number of issues:13
Start Issue: JULY 2009 delivered on or around 03/06/2009
Expiry Issue: JUNE 2010 delivered on or around 01/06/2010
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av timppa »

Hade du varit medlem i TMF+, då hade du fått tidningsabonnemanget för £69.99, sen även 7.5% rabatt på din kommande minispares order.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

F*n med... Jag tyckte det var lite dyrt... Hmpf. Om man handlar PÅ mini spares. kan man fortfarande få rabatten? Ska nämligen köra förbi deras kontor imorn. Kan man bevisa att man är medlem i TMF med så kort varsel?
Edit:
Det tog 7-10 dagar innan man fick hem medlemsgrejsimosjen...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av timppa »

På forumets hemliga TMF+ del hittar jag:

"Now only available from North and Potters Bar stores, and only after the discount has been setup on your account by Simon. "
Gäller bara dessa 2 butiker mao.
och
"If you've ordered from Minispares before, PM 'Simon@Minispares.com' to have the discount set up on your account. If you haven't ordered with them before, please PM Simon with your full name and full address, so he can set up a Minispares account for you. Please note that PMs will only be read and acted upon within normal office hours."

Så i teorin borde det vara möjligt att hinna fixa det tills du går in till butik om du PM:ar Simon såfort du har fått TMF+-status på forumet.
När jag blev medlem så blev jag medlem i TMF+, väntade nån timme tills jag blev TMF+medlem på forumet, PM:ade Simon på TMF-forumet, när han svarade att han lagt in rabatten på mitt konto så beställde jag. Tog nog en månad innan jag fick hem mitt medlemskort.

Nu ska jag sluta snacka annat i din fina biltråd :)
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Dumt att jag är urfattig denna månaden. Jag väntar med att bli medlem för min order blir ändå inte så stor. Men tack för all info!
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Efter några timmar tåg och flyg så stod man framför disken på Hertz på heathrow. Och jag blev lite ledsen när de inte hade någon Mini Cooper inne så det fick tyvärr bli en Fiat Punto =/.
Bild
Men bilen funkade bra och den rullade förbi Mini Spares kontor utanför London i Potters Bar. Passade på att ta några foton. Är rätt liten affär med ett STORT lager med de har ändå knökat in lite bilar å dyligt där...
Inne i affären:
Bild
Bild
Bild
Bild

Ute på parkeringen:
Bild
Bild
Bild

Notan slutade på £100 och är rätt nöjd. Man ska ju få hem sakerna på planet med!
Bild

Så 1:a maj helgen blir det inte bara tatuering och fest utan även test av ny tändspole, rengjort vevhusventilationsfilter, fördelarlock och även lite extrern trimning=)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Började med att rengöra vevhusventilationen. Hade nya packningar så det gick rätt smärtfritt men hur mycket olja och klet ska man ha i filtret egentligen? Såhär såg det ut.
Bild

Bytte tändspole, gamla:
Bild
Nya:
Bild

Det svarta guldet:
Bild

Har köpt oljefilter utan bättre vetande och har köpt fel, eller? Vad behöver jag?
Gamla gjord av något pappersliknande:
Bild
Nya, metall, biltema och minispares:
Bild

Nytt och gammalt luftilter
Bild

Jag har testat med att sänka bränsletillförslen och jag tror bilen gick bättre efter det. Vad jag verkar ha kvar nu är enbart lufta bromdsystemet, göra hjulinställning, fylla på med olja sedan besiktning=)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av minijanne »

Du ska ha ett insatsfilter (patron) [minispares:37066] - alternativt kan du konvertera till twist-on filter [minispares:33730]
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Hylsan »

jag kan köpa dina felköpta oljefilter för de passar min '78 :D

ush...ser ut som du kanske slår mig när det gäller besiktning. Ska iofs se ifall jag kan ta en tid denna veckan, men den lär inte gå igenom. Mest för att jag ska se vad som finns att göra.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

minijanne skrev:Du ska ha ett insatsfilter (patron) [minispares:37066] - alternativt kan du konvertera till twist-on filter [minispares:33730]
Jag har hört att det har diskuterats oljefilter förut, vilka är smidigast och bäst? Det känns som spin-on-modellen är den smidigaste! Men vill man försöka få igång bilen i veckan så kanske det är lättare att bara hitta ett rätt filter så länge så man kan fortsätta knåpa!
Ringde till British motor i sthlm och de hade inget konverteringskit men de hade ett insatsfilter på lager så får vänta någon dag tills grejerna kommer fram!
Tack för hjälpen!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar