Morris Mini 1000 -70

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Hylsan skrev:jag kan köpa dina felköpta oljefilter för de passar min '78 :D

ush...ser ut som du kanske slår mig när det gäller besiktning. Ska iofs se ifall jag kan ta en tid denna veckan, men den lär inte gå igenom. Mest för att jag ska se vad som finns att göra.

/Hylsan
Visst kan du det! Verkar inte ha någon användning av dem detta året ändå! Jag har en kompis som jobbar på skånetrafiken, ska se om det är för mycket begärt av henne att ta sakerna till stationen i hässleholm? Annars blir det ju några kronor på posten om du inte har vägarna förbi helsingborg?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Hylsan »

Vi kan se, vi kan se...det är ingen panik än.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Det är en j*kla skitbil man fått tag på! =)
Första problemet:
Bromsarna är jag ju inte ensam om att ha problem med. Jag har luftat duktigt mycket nu och igår var det fortfarande värdelöst. Idag justerade jag ut bromsarna så att alla låg till, kanske finns lite kvar på något hjul men de låg till duktigt! Bromsarna nyper fint nu, men först efter andra pumpningen. Handbromsen tar redan efter första eller andra jacket! Frambromsarna kanske kan justeras ut lite till, men f*n inte mycket. Om någon har tips på var man kan behöva lufta x-tra mycket eller har lite mer kunskap om var det kan samlas luftfickor så tas de förslagen emot med öppna armar... Eller vad man nu säger=)

Andra problemet:
Var ute och körde lite fram och tillbaka på gatan för att få bromsarna i rätt position osv för justeringens skull och så. När jag stack ut den andra och typ sista gången så tvärdog bilen, den verkligen bromsade och tvärdog. Sedan fick jag inte liv i den igen. Jag kollade i flottörhuset och där finns bensin. Så drog bort ett tändstfit och kollade på det samtidigt som jag vred om nyckeln och ingen gnista! Var ligger problemet? Vet att nya saker inte är en säkerhet men ska ändå berätta vad jag gjort:
*Nya tändstift
*Nya tändkablar (Förutom den från tändspolen till fördelarlock som SKA inhandlas imorgon)
*Ny tändspole [ms]http://www.minispares.com/Product.aspx? ... TS%20LUCAS[/ms][bild]http://www.minispares.com/images/produc ... DLB105.jpg[/bild]
*Nytt brytarlöst system
*Nytt fördelarlock
*Ny rotor

Mindre relaterat
*Ställt in tändningen
*Bytt olja och oljefilter
*Nytt luftfilter
*Rengjort vevhusventilationen

Sedan lite andra småsaker men tror inte de är relaterade alls.

Vad som inte är bytt till tändningen är den vita fyrkantiga rektangulära tjofräsmojängen som sitter kopplad innan tändspolen. Ska man skicka efter en sådan? Vad heter dem, kan min nya tändspole kört sönder den? Tror jag har haft samma problem innan jag började byta ut allt och i princip bara den kvar, kan den strula när den blir varm? Vad gör den för något?

Hihi, så fick kalla ut alla grannarna i huset för att knuffa in bilen i garaget igen, eftersom jag höll på att jsutera bromsarna så låg de "lite" an och vi blev allt lite svettiga när vi knuffade in den=) fy vad pinsamt=)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Var på Mekonomen idag och hörde mig för lite om det vita "motståndet" som sitter innan tändspolen och de trodde jag skulle ta bort det eftersom jag nu har brytarlöst tändningssystem.
Jag förmodar att jag får höra med SIMONBCC på Ebay där jag köpt grejerna och se vad han säger om saken. Får väl också ringa och höra med minispares om tändspolen jag köpte där, om den ska ha motstånd eller inte. Isf hur stort?
Altlså, bilen stannar när den blir varm och gnistan försvinner. När bilen stått och svalnat så startar den igen, fast den kan vara lite tjurig. Har bilen itne stannat pga värme så startar den direkt, efter bara något varv på startmotorn.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Hylsan »

Ditt start-problem har jag inte mycket att tillägga, men jag är också tacksam för tips om varför bromsarna tar stenhårt andra gången. Exakt samma problem som jag har :)

Ett klassiskt problem när bilen dör när den blir varm är annars att man dragit bränsleslangen slarvigt förbi grenröret, så att bensinen ångas upp. Bara hört det rycktes vägen dock så jag har ingen aning om sanningshalten i detta. Dessutom säger du ju att du inte får någon gnista ens så troligtvis handlar det inte om detta.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Hylsan skrev:Ditt start-problem har jag inte mycket att tillägga, men jag är också tacksam för tips om varför bromsarna tar stenhårt andra gången. Exakt samma problem som jag har :)

Ett klassiskt problem när bilen dör när den blir varm är annars att man dragit bränsleslangen slarvigt förbi grenröret, så att bensinen ångas upp. Bara hört det rycktes vägen dock så jag har ingen aning om sanningshalten i detta. Dessutom säger du ju att du inte får någon gnista ens så troligtvis handlar det inte om detta.

/Hylsan
Många har sagt detta till mig och jag har det i tankarna hela tiden. Men samtidigt så kollade jag igår och jag hade bensin i flottörkammaren vilket borde tyda på att det inte har ångats upp. Testade aldrig med startgas men med tanke på att jag inte fick någon gnista så struntade jag i det. Visst kan jag ha två fel samtidigt!
Ja, ska se vad jag kan hitta på med bromsarna, finns ett par ställen där luften kan ha svårt att hitta ut, ska testa lufta s*tan på ena sidan fram för att se så det verkligen inte kommer mer luft där. Annars är det knas.=)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
klage
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 februari 2007 kl. 20:00
Ort: skepplanda

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av klage »

Tror du är på rätt spår med förkopplingsmotståndet som det så fint heter, har för mej att dom kan bete sej så när dom blir varma . När jag luftat och justerat mina bromsar så kändes allt bra rätt länge , var ute och körde en hel del,plötsligt efter flera veckor blev bromsen som din , justerade igen sen dess allt ok. verkar vara lite känsliga med justeringen.
Användarens profilbild
albnid7901
Inlägg: 51
Blev medlem: 7 juli 2008 kl. 16:51
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av albnid7901 »

prova att byta kondensatorn... eller tar man bort den om man kör med brytarlöst?
_________________________________________________________________________
Austin Mini -75 Happy Birthday Mini. Nummer 63 av 200
HSV:Hundkoja Support Veichle Vespa Sprint -69

"Om allt verkar vara under kontroll så kör du inte tillräckligt fort".
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av timppa »

ja, man tar bort kondensatorn vid brytarlöst
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

albnid7901 skrev:prova att byta kondensatorn... eller tar man bort den om man kör med brytarlöst?
Precis, den är borta numera.
klage skrev:Tror du är på rätt spår med förkopplingsmotståndet som det så fint heter, har för mej att dom kan bete sej så när dom blir varma . När jag luftat och justerat mina bromsar så kändes allt bra rätt länge , var ute och körde en hel del,plötsligt efter flera veckor blev bromsen som din , justerade igen sen dess allt ok. verkar vara lite känsliga med justeringen.
Ok, tack!
Jag vet att de bakre bromsarna itne går att justera mer (ett jack på handbromsen!) men fram kanske går att jsutera lite till, de är väldigt känsliga där fram, liten jsutering gör väldigt mycket på backarna så får fortsätta experimentera. Som sagt, tack, bra att veta att bilen kan uppföra sig så av dåliga bromsar=)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Händer ingenting med bilen nu, den startar inte och jag vet inte varför. Och eftersom alla verktyg ligger i min andra kojja utanför Alingsås kan jag inte göra någonting. Det är satan vad svårt det ska vara att få en bil att fungera alltså, GRRRR =)
Och när jag väl fått hem bilen och verktygen så lär jag itne vara sugen på att ligga i garaget för då fungerar väl förhoppningsvis en bil och så är det sommar... ^^
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av minijanne »

Misströsta inte! En dag står du där och så funkar båda två...en liten stund :lol: sen är det in i garaget igen.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Precis=)
Inte blir det bättre att man blivit erbjuden ett jobb i England. Vad skulle man köpa för bil OM man flyttar dit? En miniskåpbil? Skulle den funka bättre?
Och även, hur ska jag kunna överge mina båda? Eller får man ställa in dem i dvala i ett par år?
Mycket arbete med de så små. Bara att hålla dem rullande, underbart, men kanske dags att köpa en normal bruksbil?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av minijanne »

vågar knappt säga det här - men jag köpte en 245:a i lördags - en 92:a!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av minijanne »

MinMorris skrev:Precis=)
Inte blir det bättre att man blivit erbjuden ett jobb i England. Vad skulle man köpa för bil OM man flyttar dit? En miniskåpbil? Skulle den funka bättre? bruksbil?
Ja, passa på och köpa en pickis eller traveller - finns ju inte så många såna här i svedala. Men jag menar mekaniskt är det ju same-same - samma bil med olika skal så om dom funkar eller inte beror inte på vilken modell du har.
Skriv svar