Morris Mini 1000 -70

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Ja, de är lätt riktigt snygga alltså! Men att ta hem den hit sen och ha tre st och kanske en bruksbil sen känns lite överkurs! Och sen har de ju faktiskt ratten på fel sida, inte skönt att köra runt i såna bilar på rätt sida av vägen. blir knasigt i huvudet. Tycker synd om de som ska ha med sig bilen till England, en sak att köra med ratten på fel sida men ha ratten på rätt och köra på fel sida är riktigt farligt!
Har du någon bild på bilen?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av minijanne »

en vit volvo 245 är inget man fotar 8)

Ang högerstyrt- det är inte så krångligt att flytta ratt och pedaler. Man byter bara plats på värmeslangarna och broms/koppling-cylindrar. Det är förberett, jag tror inte ens man behöver såga/borra nåt - det finns kanske en anledning till att mätarna sitter i mitten :wink: Läste ett inlägg om detta i ett nummer av MiniWorld för inte så länge sen - fast tvärt om, han hade en vänsterstyrd som han ville göra om till högerstyrd.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

minijanne skrev:en vit volvo 245 är inget man fotar 8)

Ang högerstyrt- det är inte så krångligt att flytta ratt och pedaler. Man byter bara plats på värmeslangarna och broms/koppling-cylindrar. Det är förberett, jag tror inte ens man behöver såga/borra nåt - det finns kanske en anledning till att mätarna sitter i mitten :wink: Läste ett inlägg om detta i ett nummer av MiniWorld för inte så länge sen - fast tvärt om, han hade en vänsterstyrd som han ville göra om till högerstyrd.
Tror jag har den tidningen hemma faktiskt. Men är ju ändå inget man gör i en handvändning, bara att lufta bromsar har man ju lärt sig är ett litet helvete för sig. Och frikopplingen sen! =)
Men visst, får se vad som händer.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Snailspeed »

Till och med pinnbultarna till gaspedalen finns på plats. Det enda man måste byta är styrväxeln.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av minijanne »

Man kan ju flytta bara ratten - så blir det en demokratisk familjebil - jag gasar och frugan styr - precis som i verkligheten :mrgreen:


MinMorris: lägg upp lite bilder i ditt Garage - så får vi se åken!
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av dizapear »

MinMorris skrev:Ja, de är lätt riktigt snygga alltså! Men att ta hem den hit sen och ha tre st och kanske en bruksbil sen känns lite överkurs! Och sen har de ju faktiskt ratten på fel sida, inte skönt att köra runt i såna bilar på rätt sida av vägen. blir knasigt i huvudet. Tycker synd om de som ska ha med sig bilen till England, en sak att köra med ratten på fel sida men ha ratten på rätt och köra på fel sida är riktigt farligt!
Har du någon bild på bilen?
Att köra hgerstyrt är bara knasigt några km. Sen blir det helt som normart. Tycker jag i alla fall. Sen är det ju så att ratten på en högerstyrt Mini sitter på rätt plats 8)
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

minijanne skrev:Man kan ju flytta bara ratten - så blir det en demokratisk familjebil - jag gasar och frugan styr - precis som i verkligheten :mrgreen:


MinMorris: lägg upp lite bilder i ditt Garage - så får vi se åken!
Eftersom en av bilarna är fast i Alingsås så är det inte så roligt med foto. Och eftersom verktygen låg i den så har jag ingen lust att ge mig ut i garaget här, men kommer foto sen...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Nu har jag fått hem min bil och mina verktyg! =) Bilen gick fint hela vägen hem från Göteborg, även i åskregn! Så har planerat in ett besök i garaget på söndag då jag äntligen fått hem verktygen igen. Problemet är att jag inte kan starta bilen. Ska se om jag kan fixa det...

Här kommer några bilder på tillskottet iaf:


Bild
Bild
Senast redigerad av MinMorris den 13 augusti 2011 kl. 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Litenmentuff »

Den såg mycket fin ut!! men varför kan du inte starta den? :?:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av ydrolina »

MinMorris skrev:Var på Mekonomen idag och hörde mig för lite om det vita "motståndet" som sitter innan tändspolen och de trodde jag skulle ta bort det eftersom jag nu har brytarlöst tändningssystem.
Jag förmodar att jag får höra med SIMONBCC på Ebay där jag köpt grejerna och se vad han säger om saken. Får väl också ringa och höra med minispares om tändspolen jag köpte där, om den ska ha motstånd eller inte. Isf hur stort?
Altlså, bilen stannar när den blir varm och gnistan försvinner. När bilen stått och svalnat så startar den igen, fast den kan vara lite tjurig. Har bilen itne stannat pga värme så startar den direkt, efter bara något varv på startmotorn.

Vad det inte nån som hade liknande symptomer med en 72:a. Sett det här någonstans. Tändspolen överhettades och då dog den.....
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Litenmentuff skrev:Den såg mycket fin ut!! men varför kan du inte starta den? :?:
Jo, denna startar, går fint, men min andra, min gule, som tråden egentligen ska handla om :oops: den vill inte starta, ska kolla upp det på söndag=O)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

ydrolina skrev:
MinMorris skrev:Var på Mekonomen idag och hörde mig för lite om det vita "motståndet" som sitter innan tändspolen och de trodde jag skulle ta bort det eftersom jag nu har brytarlöst tändningssystem.
Jag förmodar att jag får höra med SIMONBCC på Ebay där jag köpt grejerna och se vad han säger om saken. Får väl också ringa och höra med minispares om tändspolen jag köpte där, om den ska ha motstånd eller inte. Isf hur stort?
Altlså, bilen stannar när den blir varm och gnistan försvinner. När bilen stått och svalnat så startar den igen, fast den kan vara lite tjurig. Har bilen itne stannat pga värme så startar den direkt, efter bara något varv på startmotorn.

Vad det inte nån som hade liknande symptomer med en 72:a. Sett det här någonstans. Tändspolen överhettades och då dog den.....
Kan tändspolen gå sönder av det? Så att även om man har köpt en ny så kanske man behöver en till?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Fekkeman »

Den såg ut att vara riktigt fin du, problemen löste sig till slut?

/Robban
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Hylsan »

Fin bil!

något skumma dekaler dock :shock: 8)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Fekkeman skrev:Den såg ut att vara riktigt fin du, problemen löste sig till slut?

/Robban
problemet med clubmannen verkade vara dåligt tändsystem, verkstaden bytte tändstift, brytare och dylikt, i princip allt, sen dess har den gått bra... Så är det någon som får problem med en koja i Alingsås så kan ni köra till Momangen för de har nu sett en koja och vet lite hur den funkar...

problemet med min gula har inte löst sig, återkommer på söndag efter kommande helgens blöta sjöslag med inflyttningsfest osv! (Max en flaska vin på lördag, och kanske några öl, hmmm, om någon bjuder på grogg får man ju inte tacka nej, och sen ska man ju hem i tid så man kan spendera söndagen i garaget och vara klar i huvudet, så funkar det :wink: !)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar