HappyBirthdayMini

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av minitokig »

Grattis! Bra jobbat!
Synd att jag inte hade möjlighet att komma upp till Falun ... :-(


.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av Magna-Flash »

Gnäll-tajm!

Nackdelen med att köpa saker i England - när saker är trasiga blir det ohållbart att skicka tillbaka!
Köpte en Lucas Sports Coil av SimonBBC som visade sig vara felande (oändlig resistans på sekundärlindningen direkt ur kartong - tack Lucas). Simon skickar en ny om jag skickar tillbaka den.
Det är bara det att spolen kostar 16 pund och frakten för att skicka tillbaka skulle kosta typ 200 spänn...
Det blir en Biltema-spole så länge för 109 kronor - blå och ful istället för guldig :cry:

Åsså det här med DHL, alltså...
För andra gången i rad går dom på helg när jag vill ha delar!!! Hade dom skippat en fika paus i Köpenhamn eller på Arlanda så hade jag haft prylarna nu - istället ligger dom på DHL-kontoret här i Sundsvall tills på måndag! :x
Vem kom på att det skulle vara röd dag den 6:e juni????
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av minijanne »

Ta en vända till med Simon och förklara orimligheten - han brukar inte vara omöjlig.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

HappyBirthdayMini

Inlägg av Magna-Flash »

Här har man inte vart så aktiv - och inte i garaget heller... Men lite kringutrustning har man ärvt - ett takräcke som en gång satt på morfars brors Morris Minor - åsså morfars trunk från finska vinterkriget!!!

Om planerna stämmer så blir det perfekt till IMM2015... 8)

Bild

Bild

Sen har jag pulat med lite förgasarnålar och inställningar, men inte riktigt fått till det. Så nu tar jag en chansning och litar på att PC-programmet WinSU har rätt - det föreslår ABD-nål och gul fjäder (!).... Gul fjäder till HS4 verkar inte riktigt vara vanligt i Mini - fanns inte på Minispares eller på hyllan hos Minisport så det fick bli direkt från Burlen... Vi får se om dataapparaten har rätt...

Bild
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av Magna-Flash »

Då var den engelske patienten redo för operation - igen!

Bild

Byggde ju förra vintern för första gången ihop en motor på egen hand, och nåt måste blitt fel - den slukar olja nåt så infernaliskt.
Det mesta pekar på att antingen loppen är för slitna för originalkolvarna (konstigt isf då de mättes upp noggrant) ELLER att jag vänt skrapringarna åt fel håll. Min lokale motorslipkille tror på det senare då han minns att när han mätte upp allt så var han förvånad hur pass osliten motorn var...

Vad det än är så måste den isär igen - antingen räcker det med nya ringar eller så blir det borrning och nya kolvar. Time will tell...
Och denna gång har man lite bättre erfarenhet så det kanske går lite snabbare :wink:
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av mojoman »

Hur mycket olja drar den ?

Toppen kan vara en anledning till att bilen drar olja med, slitna ventilstyrningar som släpper igenom olja är inge ovanlig. Kan vara värt o kika det före man river hela motorn
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av Magna-Flash »

mojoman skrev:Hur mycket olja drar den ?

Toppen kan vara en anledning till att bilen drar olja med, slitna ventilstyrningar som släpper igenom olja är inge ovanlig. Kan vara värt o kika det före man river hela motorn
En liter på 30 mil, typ.
Toppen nyrenoverad (nya ventiler, styrningar, tätningar).
Dubbelkollar naturligtvis den innan jag river... Men mängden tyder på nåt annat, tycker jag.

Har gjort både komp och leakdown-test med goda resultat (dvs inga dåliga värden). Skumt är det - men det är bara att bita tag i bygget :meck:
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av mojoman »

1 liter på 30 mil då borde du se en hel del blårök när du gasar om det är den vägen oljan försvinner. Hur ser tändstiften ut ? Svårt att tänka mig att den blir en ren förbränning med så stor oljeförlust. Du ser inga läckor nånstans ? Alternativt nått ställe som trycker ut olja under drift men inte droppar när bilen är parkerad.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av Magna-Flash »

Det ligger olja uppe på kolvarna. Syns tydligt genom tändstiftshålen. Och ja - det ryker och luktar moppe ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Innan du river din motor så kan det vara en god ide att kolla ventiltätningarna. O-ringar runt ventilskaften under vippan men över fjäder tallriken.
Finns det ingen tätning så kommer det olja ner i insugskanalen och sen till förbränningsrummet. Med lite tur så är det ett enkelt fel :D

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av Magna-Flash »

Plopp, sa det å så var den ute igen! Denna gång var jag solo vid lyftet och ändå gick det kvickare och smidigare än förra året.
Är inte lika motiverad i år - men den lilla rutinen från förra gången kanske gör det lite lättare...

Notera förresten glidskyddsmattorna från Jula som ligger på framskärmarna!
Toppenbra skydd samt att man vågar lägga verktyg på dom - en extra verktygsbänk! :wink:

http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/glidskyddsmatta-819018/

Bild

Bild
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av Magna-Flash »

Toppen och lite till borta - gott om olja på kolvarna och sot i toppen. Inga märken i loppen... Vad tror den samlade expertisen?
Under 300 mil har motorn gått sen helrenovering...

Bild
Bild
Bild
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av mojoman »

300 mil efter helrenovering och detta :shock:

Vad innefattade helrenoveringen ? Hur har motorn körts ?

EDIT kollade tillbaka i tråden och såg att kolvringarna vart bytta, samt styrningar och tätningarna i toppen.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av Magna-Flash »

Det blev så att jag köpte nya kolvar (+40 flat top) från Keith Calver. Skulle gjort det från början känns det som... Nu är ALLT som kan ha med oljeförbrukningen dubbelkollat - nu ska det väl vara själva :twisted: om det inte blir ordning på torpet (eller i garaget)...
Längtar till våren!!!

Bild
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: HappyBirthdayMini

Inlägg av Magna-Flash »

Ojojoj! Nu vart det stressigt inför IMM :shock:
Skulle byta hjullager vänster fram och det var visst inte hjullagret som var problemet!
Medbringaren (drive flange) var inte så fin! Tips och råd mottages tacksamt!

Bild

Bild
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Skriv svar