Renovering av Mini 1000 -78

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Inlägg av Mats »

Hmm, svart kan kanske funka ja. Men då känns det som att man behöver nåt mer svart på bilen, typ skärmbreddare... Synd att jag inte har fler bilder på den när den var hel, som man kan färglägga och hålla på. :)

Idag har jag blästrat motorutrymmet och svetsat lite på fronten.

Bild

Bild
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Beträffande hundkojor och färger så är följande sida bra: http://www.minicolours.co.uk/cgi-bin/index.cgi
Gul med svart tak tycker jag är helt OK och det finns ju många nyanser av gult. 70-tals gula färger har tyvärr en dragning åt brunt. De går oftast under benämningen BSY vilket lär stå för "Baby Shit Yellow".
En lagom pigg svensk variant tycker jag är den gula som som fanns på SAAB 9-3 Viggen. "Monte Carlo" heter den.
Det ska verkligen bli kul att följa din väg mot målet. Bra kämpat! :D
Hans L
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Inlägg av Mats »

Tackar! Där fanns det lite inspiration ja. Ingen gul med svart tak dock, men en röd fanns. :) Tycker den här babybajsbruna är rätt trevlig då den inte är alltför gul, Monte Carlo var tjusig men verkar lite för intensiv. :)

... och så idag har jag målat ännu mer:
Bild

Bild
---
Någon som vet vad dom här plåtarna ska vara till för? Undrar ifall man ska orka svetsa på dem igen eller om man lika gärna kan skippa det.

Bild
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Inlägg av E.T. »

Hej
Plåten mellan hjulhus och batterilådan, där brukar det väl ligga en gummi bit mellan karossen och ramen och samla skit=rost så den borde man väl kunna vara utan iaf...
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Inlägg av Mats »

E.T. skrev:Hej
Plåten mellan hjulhus och batterilådan, där brukar det väl ligga en gummi bit mellan karossen och ramen och samla skit=rost så den borde man väl kunna vara utan iaf...
Ok, skippar den då. Ingen som vet vad den andra ska vara bra för? Har svetsat på dom nu ändå dock, det ska ju vara original! :)



Nu är fronten på igen, det var knepig passform på de nya delarna men det gick till slut.

Bild

Bild

Bild
Böjde till nya hörnplåtar eller vad man ska kalla dem.
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Tror du att du skulle kunna skriva ner mått eller kanske knåpa ihop en ritning på hur spettet ser ut? har själv funderat på att bygga ett och trä vore det bästa för det har jag nästan fri tillgång till..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Inlägg av Mats »

Adjuun skrev:Tror du att du skulle kunna skriva ner mått eller kanske knåpa ihop en ritning på hur spettet ser ut? har själv funderat på att bygga ett och trä vore det bästa för det har jag nästan fri tillgång till..
Satt och knåpade ihop en ritning nu, men så när jag ska dra den sista linjen så kraschar programmet förstås.... "#¤@%&!!!

Kan säga att den är 310 cm lång, 110 bred och röret sitter 88 cm upp, så får jag fixa ritningen nästa gång jag orkar...
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Renovering av Mini 1000 -78

Inlägg av Mats »

Jaha, då har det blivit ett till litet ofrivilligt uppehåll sen sist! Det är ju mest en massa urtrist plåtjobb och blästringsjobb nu som jag har haft svårt att hitta motivation till...

Det har inte hänt särskilt mycket sen sist alltså, men jag har i alla fall kittat underredet och sedan detta:

Bild
Blästrat och målat bakram och delar till hjulupphängning och bromsar.

Bild
Blästrat ännu mer...

Sen kom jag på att man kanske skulle testa om huven passade. Och det gjorde den såklart inte alls...

Bild
Använde domkraften för att rikta tillbaka hela fronten c:a 3 cm åt höger.

Bild
Det fungerade!

Men då släpper svetsarna såklart...
BildBild

Bild
Här böjdes skärmen när jag riktade rätt fronten, så jag fick bygga en anordning för att böja den rätt igen.

Nästa moment är väl nu att blästra bort återstående rost och sen langa in den på lackering.
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Renovering av Mini 1000 -78

Inlägg av johan_palm »

ja alla sätt är bra utom dom dåliga :)

Du har samma fula orginal färg på din som jag hade på min...usch...får rysningar
mastermute

Re: Renovering av Mini 1000 -78

Inlägg av mastermute »

johan_palm skrev:Du har samma fula orginal färg på din som jag hade på min...usch...får rysningar
Tro det eller ej, men någon har lackat om min _till_ den där senapsgula... (Därefter är den burk-sprayad i blått... vet faktiskt inte vilket som är värst ;) )
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Renovering av Mini 1000 -78

Inlägg av Mats »

Är den verkligen så hemsk?!Själv tycker jag inte att den är alltför förskräcklig, men det kanske beror på att jag har växt upp med den? :)

Tycker att det tar emot lite om man skulle byta färg på den också, då blir det ju en helt annan bil... :)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Renovering av Mini 1000 -78

Inlägg av Manne »

Färgen är ju klart tidsenlig, olika "skit"-nyanser av gult, brunt och grönt var ju det man växte upp med. Jag hade inte lackat om min om den haft en sådan kulör. Skicket på bil/lack blir dock viktigare med nyss nämda kulörer....
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
mastermute

Re: Renovering av Mini 1000 -78

Inlägg av mastermute »

Mats skrev:Är den verkligen så hemsk?!Själv tycker jag inte att den är alltför förskräcklig, men det kanske beror på att jag har växt upp med den? :)
Personligen avskyr jag senapsgult, brunt, orange och mossgrönt.. än mer om de är kombinerade tillsammans... Jag växte upp på 70-talet med bruna snickarbyxor i manchester-tyg :rysning:
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Renovering av Mini 1000 -78

Inlägg av Mats »

Manne skrev:Färgen är ju klart tidsenlig, olika "skit"-nyanser av gult, brunt och grönt var ju det man växte upp med. Jag hade inte lackat om min om den haft en sådan kulör. Skicket på bil/lack blir dock viktigare med nyss nämda kulörer....
/ m
Ok, du menar att du hade behållit originalkulören?
mastermute skrev:Personligen avskyr jag senapsgult, brunt, orange och mossgrönt.. än mer om de är kombinerade tillsammans... Jag växte upp på 70-talet med bruna snickarbyxor i manchester-tyg :rysning:
Själv växte jag upp på 90-talet och har väl inte växt färdigt än så jag har ju inte direkt vuxit upp med den här kulören, menade snarare att jag kanske har vant mig vid den vid det här laget. :)

Men är det inte så att den här färgen borde bli hipp snart igen då om den har varit ute sen 70-talet? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Renovering av Mini 1000 -78

Inlägg av Litenmentuff »

kul å se när nån gör det ordentligt när dom renoverar :lol:

En annan är ju utan garage så man får ju göra så gott man kan... :)

Håll tempot uppe och ta massor av bilder ! :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Skriv svar