suzuki swift mini

Visa upp din bil och läs om andras projekt
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: suzuki swift mini

Inlägg av johan_palm »

Det komme rinte bli så jäkla bra direkt....
Antingen montera den i fronten som många säger. Där finns ju många IC:s som e låga och breda och inte så djupa.... Sen har du ju Subaru modellen. Rätt liten och ligger ju ovanpå motorn.

Där på sidan får du ju så in i med varmluft...

Så jag hade nog placerat tillbaka vattenkylen där den brukar sitta och satt ic:n fram...

Och det där med att montera komprressorn och bara hänga av remmen vete fan om det är ok.
Har hört både ja och nej på den frågan. Var nämligen själv inne på att kompressor konvertera min 1275:a men avstod.

Men men
Lycka till
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: suzuki swift mini

Inlägg av Ola »

Jag har ju kört med min swift koja nu denna sommaren, jag har koja kyl (minispares 2 radig) stånde på kojans orginal plats. en blåsande elektrisk fläkt monterad i kojans fläkt kåpa.
Har haft problem med att den går varm när man kör med husvagn och det är normal svensk sommar 15+ grader ;-). Borrade hål i vänstra a plåten för att få ut luften ur hjulhuset och det gjorde saken bättre men tempen ligger endå ganska högt . ska nu under vintern (när jag får plats i garaget bygga om kyl systemet till front monterad mini 1997 kylare med kyl fläkt. och hoppas detta blir bättre, varför inte leta upp en mindre intercooler.

visst e det härligt å skruva när inget får plats Markus ;-)
ska du komp sänka såfall hur ?


/Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

avbeställt fiat kylen, tror inte den passar :evil: mini kylen sticker upp 3 cm över huven typ om man sätter den på växellådan den får inte plats även om man hade kapat av kylarhalsen…

Jag tror jag skiter i intercooler till att börja med, ska vara ok utan med 8psi (rekommenderas t.o.m)…(gör plenum så att det är lätt att koppla på när jag känner för det) sätter dit en vattenkyld längre fram när jag ökar laddtrycket, har hittat i alu på ebay för runt 1.000 lappen, billiga pumpar finns också, sätter en liten kyl till vänster om grenröret (värmepaket?) och placerar själva laddluftkylen närma plenumet, tror det blir bättre (och lättare) än att försöka klämma in en underdimesionerad luft intercooler och dra långa luft slangar, här räcker det med 1/2" vattenslangar.Tänkte plocka i vitara kolvar i min reservmotor+kammar+portad topp, men det får bli längre fram, vill ju så att allt funkar först!

Vad tror ni om det?

P.S Plockar av kompressorn och kör som vanligt när jag besiktar, (kommer att köra med dubbla bränslesystem :wink: )

//mackan
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: suzuki swift mini

Inlägg av johan_palm »

det är helt och håller vad man vill. Varm luft tar ju mer plats dvs mindre effekt. men blir ändå en höjning av effekten men inte så pass...
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

nu funderar jag på progressiv vatten/metanol insprutning istället för ic…jaja vi får se vad som händer,
jag gillar ju lite udda grejjer så varför inte 8) devils own ligger bra i pris/kvalité blir nog ett sånt + en 2 eller 3 bars mapsensor, man får även med en jäkligt tuff panel där man ställer in hur mycket man ska spruta in och vid vilket tryck man börjar…

//mackan
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

har meckat lite, kylet till intercoolern sitter på plats, nu ska jag snygga till kompressor plåten med fästen som också nästan är klar…bara en miljon grejer kvar nu :wink: ps. öppna bilderna i ett nytt fönster för att se hela
[bild]http://img17.imageshack.us/img17/4662/img1674qx2.jpg[/bild]
[bild]http://img24.imageshack.us/img24/694/img1676sy7.jpg[/bild]
[bild]http://img6.imageshack.us/img6/759/img1673mi7.jpg[/bild]

plenumet blir lite åt det här hållet, fast i svartplåt och mycket fulare…jag har en 5 raders oljekyl
som jag ska svetsa/sikaflexa in
[bild]http://img443.imageshack.us/img443/1310 ... r00ie0.jpg[/bild]
koja68
Inlägg: 42
Blev medlem: 6 augusti 2007 kl. 22:09
Ort: Zurich

Re: suzuki swift mini

Inlägg av koja68 »

Tjena Mackan! Har snurrat runt både här och på 16vminiclub i ett par år nu o kikat på både din och Johnsons projekttråd. Måste bara säga att det varit en riktigt bra insperationskälla som fått även mig att gå Swift-vägen :D Jag har dock en hel del jobb kvar...
Anyway, keep up the good work!

/Magnus
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

Välkommen i swift gänget!

Lägg upp lite bilder när du drar igång :wink:

//mackan
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: suzuki swift mini

Inlägg av mini4wd »

Tja, bankar in ett inlägg, har följt denna tråd nu ett tag och läst igenom den allt förmånga gånger he he.
Jo jag har en fråga vad som skiljer sig suzuki swift G13B motorn mot kad twin cam motor? kanske är en jätte dum fråga men men ni grabbs borde vet.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: suzuki swift mini

Inlägg av pickupkalle »

MegaMan skrev:Tja, bankar in ett inlägg, har följt denna tråd nu ett tag och läst igenom den allt förmånga gånger he he.
Jo jag har en fråga vad som skiljer sig suzuki swift G13B motorn mot kad twin cam motor? kanske är en jätte dum fråga men men ni grabbs borde vet.
Måste bara in å skriva lite ,va ett tag sedan nu :)
då kan jag säga att ALLT skiljer i stortsett,
Swiftmotorn är en hel aluminium motor och KAD motorn är baserad på kojja motorn,alltså gjutjärnsunderdel och aluminium topp,
swiftmotorerna har grenrör framåt och insug på baksidan
KAD motorerna har tvärtom insug fram och avgas bak,funkar lite som luffarturbo,fina grejjer
sen så skiljer Priset mktmkt mkt,swiftmotor komplett orginal 5000spänn kanske,börjar bli svår å få tag på nu
Kad motorn eller toppen som dom flesta köper 15-18000 och uppåt sen tillkommer ju resten
hoppas du fick nått svar som du letade efter
hej å hå
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: suzuki swift mini

Inlägg av mini4wd »

Det hjälpte en del; hade snöat in mig att det var samma motor; men tackar det hjälpte en del. Får köra åt swift hållet istället en domator bil swift gti går på 5000-10000kr i olika skick så det är ju igen stor summa + motorfäste ca: 6000kr. a-serie motor är ju ingen höjdare vad jag har förståt?
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: suzuki swift mini

Inlägg av Mini Maz »

MegaMan skrev: a-serie motor är ju ingen höjdare vad jag har förståt?
inget fel på a-series! går att få många hästar ur en sån......ska nog köra a-series bara för att se om man kan se om man har nån chans mot swiftarna :D
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: suzuki swift mini

Inlägg av mini4wd »

Mini Maz skrev:
MegaMan skrev: a-serie motor är ju ingen höjdare vad jag har förståt?
inget fel på a-series! går att få många hästar ur en sån......ska nog köra a-series bara för att se om man kan se om man har nån chans mot swiftarna :D
Ja du kostanden för att fixa till en a-series motor är ganska så hög till skiljnad från att ta ifrån någon annan bil. Gjorde en lite funderare och letade lite på blocket efter passande bilar som man kan flytta över lite grejer.
Kom på att det finns ju en massa vw, varför inte dunka in VR6... vist man får ju flytta på lite saker men det borde fungera.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: suzuki swift mini

Inlägg av pickupkalle »

Du får starta en engen tråd istället för en massa onödigt i mackans tråd,blir så mkt å läsa som inte hör till hanns bil
så nu får nån moderator rensa lite i tråden och ta bort det som inte hör hit tycker jag iallafall........
inget illa menat
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

Inte direkt hd, och ganska ludermässig körning, ha ha http://img20.imageshack.us/img20/580/kn ... kompad.mp4
Skriv svar