Sida 7 av 9

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 12 december 2020 kl. 19:39
av Glädjesläde
Från Catia hämtades alla mått, längder på raka rör och vinklar på rörböjar. Sedan var det bara att kapa bitar tills man hade en komplett byggsats. 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 14 december 2020 kl. 15:52
av Glädjesläde
Sedan punktade jag ihop alla delarna. Jag har inte ordnat så att jag kan fylla rören med skyddsgas, något som nästan är ett måste vid svetsning av rostfritt. Så det får vara punktat fram tills jag har har det. Det viktiga är att alla rör sitter där de ska så att man kan se så att allt får plats och hur andra saker i närheten ska sitta för att inte komma för nära grenröret. 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 14 december 2020 kl. 15:57
av Glädjesläde
Här kommer lite fler bilder. Jag är rätt så nöjd med resultatet, hoppas bara att det kommer se bra ut även efter helsvetsning. 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 21 december 2020 kl. 19:04
av Glädjesläde
Jag började leta efter en intercooler. Måtten på intercoolern är ganska specifika då jag ville få plats med så stor som möjligt men den är ändå liten. Det gick att specialbeställa men det skulle kosta en del.
Till slut lyckades jag hitta en som hade rätt på två mått av tre mått.

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 21 december 2020 kl. 19:06
av Glädjesläde
Sedan kapade jag till rätt längd. 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 21 december 2020 kl. 19:09
av Glädjesläde
Jag tog bort kylfenor och gjorde en platta som svetsades på plats där jag hade kapat. 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 21 december 2020 kl. 19:17
av Glädjesläde
Det krävdes lite justering av karossen för att få marginal till intercoolern.
Här är det bara gavlar med anslutningar som saknas. Intercoolern gömmer sig delvis bakom huven, jag har ingen lust att göra kylhål i huven så jag kommer nog att sätta två små elfläktar på övre halvan av intercoolern (på baksidan) För att få mer flöde genom den delen av kylaren.  

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 22 december 2020 kl. 01:56
av Cooper-74
Hmm, vattenkyld intercooler som du kunde haft precis inunder huven? Sen koppla den till en tunn kylare typ en från Mpi-koja.
Tycker du borde kasta spolarbehållaren bak till bagaget, som alla 90-talskojor hade den.

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 22 december 2020 kl. 18:29
av Glädjesläde
Det hade varit en variant. Jag ska tänka på det ifall att den här kylaren inte kyler tillräckligt.
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 22 december 2020 kl. 22:05
av Crona
Måste bara säga det igen, detta bygge är ett extremt vackert hantverk  8)
 
När det gäller luftkyld eller vattenkyld laddluftkylare så har detta både för och nackdelar, skall du ha en effektiv vattenkyld laddluftkylare så behövs det en separat lågtemperatur krets till laddluftkylaren.

Så det blir säkert ingen nackdel att ha den luftkyld, och får du inte ner tempen så får du svetsa på några rader till baka :mrgreen:
 
//Thomas


 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 28 december 2020 kl. 15:48
av Glädjesläde
Tack så mycket! Det är inte så många som skriver här, men jag hoppas att många läser det och uppskattar det. :D
Det visar sig när motorn kommer igång ifall att laddluftkylaren är tillräckligt. Jag hoppas att den ska duga eftersom att luftkylare väger mindre och är enklare att installera.

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 13 januari 2021 kl. 16:02
av Glädjesläde
Vattenkylaren blir en extra tjock sidomonterad kylare. Förhoppningsvis så är det tillräckligt i kombination med oljekylare.
Eftersom att jag vill montera el-fläkt på kylaren samtidigt som jag vill göra så lite ingrepp i karossen som möjligt så modifierade jag kylaren för att få den så nära motorn som möjligt. Jag gjorde därför egna fästen till kylaren.
Topplock och termostathus är ändrat så slangarna blir inte heller original vilket gjorde att anslutningarna på kylaren och vattenpumpen svetsades om.   
 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 13 januari 2021 kl. 16:18
av Glädjesläde
Kylfläkten är en Spal av sugande typ. Sugande fläktar är oftast mer effektiva än tryckande fläktar. Jag svetsade ett fäste till fläkten, fästet är uppbyggt som en ram för att jag senare ska kunna nita fast en gummiduk runt ramen som sitter mellan kylaren och innerskärmen. Tanken är att leda luften genom kylaren sedan rakt ut ur hålen i inre sidoskärmen. 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 13 januari 2021 kl. 22:09
av minimini
det måste vara fruktanssvårt trångt med den kylare o fläkt
kommer det inte bli väldans varmt emot torped väggen med turbon där bak, min satte jag på höger sidan
jag skippade inner skärmarna, det var mycket enklare att få plats med turbo o allt runt om.

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 14 januari 2021 kl. 21:34
av Glädjesläde
Ja det blir trångt och jag blir tvungen att justera innerskärmen på den sidan.
Torpedväggen kommer säkert att bli jätte varm. Jag ska försöka isolera den så gott jag kan men hur det funkar märker jag först när motorn är på plats och bilen går att köra. :)