Sida 5 av 8

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 15 november 2020 kl. 19:19
av Glädjesläde
Vissa kojor har vevhusventilation inbyggt i sprängkåpan, min hade inte det.
Vevhusventilation är viktigt när effekten höjs, speciellt med turbo. Därför valde jag att helt enkelt borra upp ett hål för vevhusventilation i sprängkåpan där det brukar sitta.
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 17 november 2020 kl. 15:13
av Glädjesläde
Jag passade även på att tillverka ett lock till hålet där fördelaren brukar sitta. Tanken är att köra ett styrsystem med så kallat "wasted spark", alltså att gnistan kommer varje gång som kolven är i topp istället för varannan gång. På så vis minskar man antalet givare och skapar mer utrymme under huven, något som är en bristvara i det här projektet. 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 20 november 2020 kl. 16:41
av Glädjesläde
Jag kan passa på att berätta lite om vad motorn ska sitta i. 
Jag har sedan tidigare en hundkoja som jag har renoverat, en Leyland Mini 1000, 1978. När jag började att renovera den så var tanken att renovera den till originalskick och sälja vidare. Renoveringen tog längre tid än jag trodde och efteråt har jag inte riktigt haft lust att sälja den. Så tanken var att göra om den så att den blir mer som jag vill ha den, sportigare och med mer effekt. 
Så på kommande bilder så kommer motorn att sitta tillfälligt monterad i den kojan.  
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 20 november 2020 kl. 16:54
av Glädjesläde
Men en bit in i projektet så insåg jag att det var ganska dumt att bygga om en fungerande bil, speciellt en som är i så pass bra skick. 
Jag har två andra koja-karosser, en standard och en kombi. Jag hade andra planer för dessa karosser men dessa planer ändrades. Så det kändes mer vettigt att sätta turbomotorn i en av dessa karosser.
 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 21 november 2020 kl. 16:54
av Glädjesläde
Jag monterade motorn tillfälligt för att kunna ta mått inför resten av delarna i motorutrymmet. Delar som insug, grenrör, laddluftkylare, vattenkylare, luftfilter med mera.
När dessa saker byggdes så försökte jag till varje pris konstruera dem så att jag kunde undvika att såga i karossen, något som jag lyckades med rätt så bra.
Det första som jag började ta mått inför var insuget, det kommer härnäst.
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 25 november 2020 kl. 17:07
av Glädjesläde
Insuget görs i olika delar som sedan svetsas ihop. Det följde inte med något insug över huvud taget med topplocket så allt måste göras. Jag vill helst behålla huvöppningsmekanismen så insuget kan inte ta allt för mycket plats.
Delen där spridarna sitter gjordes först. Sedan själva "tratt"-delen.  
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 25 november 2020 kl. 17:13
av Glädjesläde
Eftersom att insuget är ganska litet med många tvära radier så valde jag att fräsa det knepigaste delarna istället för att bearbeta plåt till rätt form. 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 25 november 2020 kl. 17:49
av Glädjesläde
Insugets form gör det knepigt att spänna fast i maskinen. Men det gick ganska bra genom att låta biten sitta fast i råämnet så länge som möjligt.
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 25 november 2020 kl. 17:53
av Glädjesläde
Gavlarna på insuget svarvades ur ett stycke. Nedre mittersta delen är uppsågade rör-böjar och resten kommer att bli plåt.  
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 25 november 2020 kl. 18:21
av Glädjesläde
Sista biten gjordes (plåten). Jag gjorde en fläns till gasspjället men jag misstänker att jag kommer att byta till ett elektroniskt gasspjäll i framtiden.
Hål till olika givare gjordes på baksidan av insuget. Notera även att tätningen mellan insug och topplock kommer att ske med hjälp av O-ringar som ligger i spår som gjordes i insuget. 
Än så länge är insuget endast punktat. Tyvärr så är jag inte lika bra på att svetsa aluminium som jag är på att fräsa och svarva det. Så jag kanske ber en expert att helsvetsa det i framtiden.

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 25 november 2020 kl. 21:18
av Crona
Så vackert så man nästan blir tårögd ;-)
//Thomas

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 26 november 2020 kl. 09:22
av Hylsan
Håller med, mycket fint arbete med svarven och det mekaniska!

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 26 november 2020 kl. 15:30
av Glädjesläde
Tack så mycket! :D

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 26 november 2020 kl. 18:53
av Cooper-74
Imponerande är en underdrift..!
Om du inte redan gör det så borde du köra denna projekttråd på nåt engelskt forum.
Skulle tro du kunnat få en del beställningar på insug m.m.
Ja om du nu ens vill göra fler förstås.

Ps, vad är det som skymtar under kojakarosserna, Mazda Rx4?

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 26 november 2020 kl. 18:56
av Cooper-74
Elektroniskt gaspjäll
Köper du ett Maxx ecu kan du även få möjlighet till farthållare ihop med dylikt spjällhus  :wink: