Sida 4 av 9

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 3 november 2020 kl. 23:10
av Glädjesläde
Här är utsidan av kåpan helt klar. Inga större misstag gjorda och en stor lättnad att ha det gjort. 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 3 november 2020 kl. 23:14
av Glädjesläde
Det sista som görs är att fräsa bort bryggan. 
 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 3 november 2020 kl. 23:17
av Glädjesläde
Sedan var det dags för den lilla kåpan. 
 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 3 november 2020 kl. 23:21
av Glädjesläde
Båda kåporna tillsammans på topplocket med tillhörande oljelock. Ganska nöjd med resultatet faktiskt. :D
 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 4 november 2020 kl. 03:58
av Kojakombi
Underbart att följa ditt noggranna arbete. Blir spännande att följa fortsättningen. Maskiner i all ära men utan någon som kan hantera dom så blir det bara pannkaka av alltihop.
Kämpa på
Mvh Tomas

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 4 november 2020 kl. 12:22
av Glädjesläde
Tack så mycket! :D Ja, vi får hoppas att motorn kommer att gå lika bra som den ser ut ;) 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 5 november 2020 kl. 23:17
av Crona
Så vackert  :)
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 6 november 2020 kl. 15:35
av Glädjesläde
Tack! :D 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 6 november 2020 kl. 15:45
av Glädjesläde
Mer fräsning, denna gången av de utskurna plattorna som ska sitta bakom kamremmen. Själva profilen är redan utskuren (vattenskuret) så det som ska fräsas är försänkningar till skruvar, urtag för packboxar och o-ringar. Även lite urtag för att dränera olja gjordes. 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 6 november 2020 kl. 15:59
av Glädjesläde
Tätningen av ventilkåpan måste ändras nu när kåpan är gjord för kamrem. Jag har köpt två packningar där tanken är att kapa av en del av den ena packning (delen där kedjan går original) och sedan ta en del från den andra som ska böjas och gå över kamaxlarna. Jag vet inte hur det kommer att funka och hur tätt det kommer att bli. Det visar sig när motorn körs för första gången.
Som ni ser på bilden så har jag väntat med att göra ett dräneringshål för oljan som ska gå från topplocket ner till tråget. Jag var inte helt säker på vilken lösning som var bäst. Så jag väntar med detta tills jag vet hur allt ska sitta därikring.  
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 7 november 2020 kl. 09:30
av minimini
det blir grymt fint

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 9 november 2020 kl. 14:57
av Glädjesläde
Tack! :D 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 11 november 2020 kl. 11:35
av Glädjesläde
Tanken var att få en motor med ett relativt jämnt effektregister. Därför valdes kolvar som gav ett ganska högt kompressionsförhållande för att på så vis få mer vrid på botten av registret men även att få turbon att börja ladda tidigare. 
Jag köpte kolvar med obearbetad topp och började mäta inför ventilurtag.
Genom att klistra fast sandpapper på ventilerna och montera ihop motorn tillfälligt sedan snurra på ventilerna när man trycker dem mot kolven så får man märken där ventilerna nuddar kolven. Sedan är det bara att mäta och planera bearbetning. 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 11 november 2020 kl. 11:46
av Glädjesläde
Fräsningen gick bra, ventilurtag och en liten skål i mitten av kolvarna gjorda.
Eftersom att blocket är offset-borrat så sitter inte stakarna exakt i mitten av kolvarna. Så för att förhindra att staken ligger åt på ena insidan av kolven så var jag tvungen att fräsa bort lite grann på insidan av kolvarna. 
 

Re: 16v turbokonvertering

Postat: 11 november 2020 kl. 12:03
av Glädjesläde
Jag blev tipsad om att blästra toppen av kolvarna för att på så vis få bort skarpa kanter och därmed minimera risken för detonation. Jag vet inte hur stor skillnad det gör i praktiken, men det gjordes i alla fall. 
Nu till det tråkiga, när jag var hos motorfirman med kolvarna så tycket de att godset i kolven var på gränsen till att vara för tunt för att användas i en turbomotor. Kolvarna funkar bra till en sug-motor men att använda dem till turbomotor är lite riskabelt. Så jag bestämde mig för att kolvarna ska bytas. Jag är inte helt säker på om jag ska köpa nya 73,5mm-kolvar med kolvbulten närmare toppen för att på så vis sänka kompressionsförhållandet och slippa bearbeta toppen av kolven. Eller om jag ska köpa mindre kolvar och montera foder i blocket för att på så vis få mer gods mellan cylindrarna. 
Hur som helst, om någon av er där ute ska bygga en liknande motor fast utan turbo så har jag kolvar till salu.