16v turbokonvertering

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Cooper-74 skrev:
26 november 2020 kl. 18:53
Imponerande är en underdrift..!
Om du inte redan gör det så borde du köra denna projekttråd på nåt engelskt forum.
Skulle tro du kunnat få en del beställningar på insug m.m.
Ja om du nu ens vill göra fler förstås.

Ps, vad är det som skymtar under kojakarosserna, Mazda Rx4?

 
Tack! Än så länge är det endast här som jag skriver. Kanske gör en tråd på något engelsk forum i framtiden även om det är lite jobbigt att skriva på engelska. Tyvärr så har jag inte längre tillgång till maskinerna som behövs för att göra fler insug. Men vem vet det kanske blir ändring på det i framtiden.
Under karosserna står det en Mazda 818, jag köpte den för att det är samma kaross som Mazda Rx-3 hade. När jag köpte den så ficka jag även med en wankelmotor så tanken var att "konvertera" den till en Mazda Rx-3. Men det projektet är inte påbörjat än.
Längst ner i hörnet på samma bild ser man ett vitt biltak det tillhör en Ford Sierra Cosworth. 
 
 

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Cooper-74 skrev:
26 november 2020 kl. 18:56
Elektroniskt gaspjäll
Köper du ett Maxx ecu kan du även få möjlighet till farthållare ihop med dylikt spjällhus  :wink:
 


 
Ja precis! Det finns många fördelar med elektroniskt gasspjäll.
Eftersom att det är ett långtidsprojekt och elektronik utvecklas så snabbt så tänkte jag vänta med elektronik och styrningen tills allt annat är klart.  :)
 
 

Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Morris »

Sjukt fint bygge!
Kul att följa så fortsätt gärna att lägga ut massa bilder.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Tack! Det ska jag göra :)

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Vid den här tidpunkten i projektet så flyttade jag till Göteborg för att börja plugga. Jag sa upp mig från mitt jobb och därmed förlorade jag även tillgång till CNC-maskiner. Men de viktigaste delarna hade jag hunnit göra klart. Dessutom så har skolan en experimentverkstad där jag har tillgång till manuell svarv och fräs men även plåtbearbetnings maskiner. Så projektet stod inte stilla, även om det saktade ner litegrann då motorn och jag var i olika städer.  
 
Bilagor
Chalmers, Göteborg.
Chalmers, Göteborg.

EMP371
Inlägg: 139
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av EMP371 »

Kul att du börjat plugga. Chalmers har ju på senare år varit klart före KTH på fordonssidan. När jag gick på KTH utvecklades ABS-bromsarna och mycket annat på KTH.
KTH hade ju en gång i tiden en inriktning som hette förbränningsmotorlära där min gamle pappa gick. Han gick vidare o utvecklade bergborren Cobran på Atlas Copco. En väldigt speciell 2-taktare där en lös kolv flyger upp o ned vid borrningen. Har fö en Cobra kvar som jag använder vid stängsling i berg ibland. Lite sidospår blev det

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Ja, det märks att det är mycket samarbete med Volvo på Chalmers och de har olika inriktningar på fordons området. Men även en institution för förbränning.
Okej, häftigt! Vet du om Atlas Copco fortfarande säljer bergsborrar med lös kolv?

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Innan jag började med grenrör och tryckrör så var jag tvungen att införskaffa turbon.
Jag ville ha en turbo som var helt rätt för motorn och för den karaktär jag ville ha på motorn. Jag kontaktade GIK-turbo och förklarade vad jag hade och hur jag ville ha det. De rekommenderade en Borgwarner S1BG turbo, nr313296.
Givetvis med inbyggd wastegate då utrymmet är väldigt begränsat.
 
Bilagor
S1BG turbo.
S1BG turbo.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Tanken är att ha turbon sittande lite vid sidan av motorn för att kunna ha ett kort och rakt rör till intercoolern som ska sitta vid sidan av insuget. Jag ville verkligen inte såga i balken som sitter i torpedväggen då den är en viktig bärande del, vilket gör allt mycket svårare.
Flänsen placerades ut tillfälligt i ett fäste för att kunna justera mig till optimalt läge. Det är riktigt trångt bakom motorn om man ska få plats med både grenrör och avgasrör. Tanken är att mäta mig till läget och hur långt det är till alla delarna för att sedan kunna rita upp grenröret i CAD. Det kan låta lite omständligt men det har en hel del fördelar också. Jag kan få alla rör till exakt samma längd. Jag vet exakt vilka mått alla rördelar till grenröret ska ha och jag kan ändra hur rören ska dras för att få maximalt med utrymme till avgasröret (downpipe).
Bilagor
Placering av turbo.
Placering av turbo.
Ännu mer mätande.
Ännu mer mätande.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Efter det så gjorde jag ett mer rejält tillfälligt fäste till turboflänsen inför själva byggnationen av grenröret.
Bilagor
Turbo och fläns sitter på rätt plats.
Turbo och fläns sitter på rätt plats.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Rörböjarna som grenröret ska byggas av köptes hos en firma som är specialiserade på just rostfritt. På så vi kunde jag hitta en diameter som inte är onödigt stor. Rördiametern beräknades genom att räkna på arean i utblåskanalen (Ventilsätets inre area minus ventilskaftets area). 
Med rör som inte är allt för stora så kan man göra ett grenrör som får plats bakom motorn utan att såga i torpedväggen.
 
Bilagor
Svarvad hylsa och rörböj hålls på plats.
Svarvad hylsa och rörböj hålls på plats.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Med hjälp av alla mått så ritade jag upp grenröret i Catia. Alla rör är lika långa, jag vet dock inte om det är så viktigt i just det här fallet. Som jag har förstått det så är det viktigare när man har en turbo med delat avgashus. Det hade kanske varit bättre att ha ett grenrör med så korta rör som möjligt för att få turbon att börja ladda snabbare, men nu är det som det är. Rören är dragna åt ena sidan för att göra plats åt avgasröret från turbon. 
 
Bilagor
Grenrör i Catia.
Grenrör i Catia.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Kollektorn på grenrör brukar kunna vara knepig att få till. Jag passade därför på att ta hjälp av Catia inför tillverkningen av kollektorn.
I programmet kan man ta en yta och räta ut den. Så jag gjorde det med varje rör som går in i kollektorn. 
 
Bilagor
Utvecklad yta.
Utvecklad yta.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Sedan kan man göra en ritning av den ytan och skriva ut den i rätt skala. Utskriften klipper man sedan till så att man har en mall att klistra fast runt röret.
 
Bilagor
Klistrad runt röret.
Klistrad runt röret.
Utskriven mall.
Utskriven mall.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Till sist så är det bara att såga och slipa efter mallen. Passformen mellan de olika rören och flänsen blev bättre än jag trodde faktiskt.
Bilagor
Dags att ta bort mallen.
Dags att ta bort mallen.

Skriv svar